Gå til innhold

Klage på for sen operasjon - er det mulig og er det vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

for noen år siden skadet jeg kneet. Først så opplevde jeg å ikke bli tatt så seriøst hos fastlegen, eller, var kanskje heller at det var en lis som forståelig nok ikke kan så mye om det. MR viste en bøttehankruptur, som i 99 av 100 tilfeller må opereres, men fikk likevel beskjed om å trene.

En stund etterpå så fikk jeg en låsning i kneet, så ble sendt rett til legevakta av legesenteret. Der satt jeg hele dagen, men på slutten av dagen fikk jeg beskjed at de ikke hadde tid. Det viste seg at sekretæren hadde lest feil, og trodde jeg IKKE hadde låsning. Måtte komme tilbake neste dag. Fikk stadfestet som fra besøket på legesenteret dagen før at det var en låsning og at dette må opereres. Pga. påskeferie kunne det ikke opereres på to uker. 

Dette har aldri bra. Menisken ble sydd opp og på plass og jeg gikk på krykker i to måneder, men bilder viser nå at menisken for lengst er borte. Jeg leser overalt at meniskskader må behandles så fort som mulig. 

Er det da innafor å klage på at to uker var for lenge å vente? Trolig ikke, er sikkert ikke vits...

Anonymkode: ec4f9...801

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hør med pasientskadenemnda.

Anonymkode: 5a137...187

• Liker 2
Skrevet

Hva ønsker du å oppnå ved å klage?

Når det kommer til helse så vil det alltid være gunstig å behandle alt fortest mulig, men to uker er for meg ikke stort å snakke om i den store sammenhengen. Og om eneste skyts du har å komme med er Google søk så tenker jeg at du kan stille deg i kø bak alle andre besserwissere. 

Skrevet
Nekinn@ skrev (5 minutter siden):

Hva ønsker du å oppnå ved å klage?

Når det kommer til helse så vil det alltid være gunstig å behandle alt fortest mulig, men to uker er for meg ikke stort å snakke om i den store sammenhengen. Og om eneste skyts du har å komme med er Google søk så tenker jeg at du kan stille deg i kø bak alle andre besserwissere. 

Vet ikke, har hørt man kan få erstatning pga manglende arbeidsinntekt...

Har etter dette slitt med store smerter, og kommer til å få et "slitt" kne mye tidligere enn om menisken hadde vært bevart. Har  tenkt det med smerter bare skal være sånn, men så viser det seg jo at operasjonen ikke var vellykket. Fikk tilbakemelding om at resultatet var veldig uvanlig så de kunne ikke si hvorfor det var sånn.

Skrevet

En flere år gammel sak, hvor grunnen til at det tok litt lengre tid (to uker er i utgangspunktet ikke lang ventetid) er påskeferien. Jeg tror ikke du kommer så langt med det.

Anonymkode: 5221a...261

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har etter dette slitt med store smerter, og kommer til å få et "slitt" kne mye tidligere enn om menisken hadde vært bevart. Har  tenkt det med smerter bare skal være sånn, men så viser det seg jo at operasjonen ikke var vellykket. Fikk tilbakemelding om at resultatet var veldig uvanlig så de kunne ikke si hvorfor det var sånn.

Om det er økonomisk oppreisning du er ute etter så må du kunne vise til at resultatet hadde vært annerledes om du hadde blitt operert tidligere. Dette må du uansett ta opp med noen som har kompetanse på dette område - KG er absolutt ikke et slik fora. Anbefaler deg å søke på "rett til å klage" på HelseNorge, så vil du uansett få et mer korrekt svar og bilde av eventuell vei videre. 

Skrevet
Nekinn@ skrev (30 minutter siden):

Og om eneste skyts du har å komme med er Google søk så tenker jeg at du kan stille deg i kø bak alle andre besserwissere. 

Har også lest titallsvis av medisinske artikler, samt at ortopeden som opererte meg sa at resultatet trolig hadde vært et annet om jeg ble operert tidligere.

I utgangspunktet tenker jeg at feilen enten ligger hos legen som ikke skjønte at det var en bøttehankruptur ved 1. MR og ville behandle konservativt (forståelig nok da de fleste kneskader burde bli behandlet slik), eller ved sykehuset at jeg måtte vente lengre).

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har også lest titallsvis av medisinske artikler, samt at ortopeden som opererte meg sa at resultatet trolig hadde vært et annet om jeg ble operert tidligere.

I utgangspunktet tenker jeg at feilen enten ligger hos legen som ikke skjønte at det var en bøttehankruptur ved 1. MR og ville behandle konservativt (forståelig nok da de fleste kneskader burde bli behandlet slik), eller ved sykehuset at jeg måtte vente lengre).

Vel, du valgte å gi liten informasjon i hovedinnlegget ditt og må forvente respons deretter. Om du mener du har en sak og dette kan dokumenteres (ref behandlende ortoped som du siterer) så bør det være grei skuring og ikke noe du trenger støtte fra KG for. 

Endret av Nekinn@
Skrevet
Nekinn@ skrev (1 minutt siden):

Vel, du valgte å gi liten informasjon i hovedinnlegget ditt og må forvente respons deretter. Om du mener du har en sak og dette kan dokumenteres (ref behandlende ortoped som du siterer) så bør det være grei skuring og ikke noe du trenger støtte fra KG for. 

Nei, jeg aner ikke om jeg har en sak, og virker som en slitsom prosess, men får vel prøve. Selv om kommer jo ikke til å gjøre det noe bedre, men får jo da råd til å gå i behandling og slikt

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du fikk sikkert sykepenger og har derfor ikke tapt arbeidsinntekt. 

Anonymkode: 41a81...873

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du fikk sikkert sykepenger og har derfor ikke tapt arbeidsinntekt. 

Anonymkode: 41a81...873

Nei, var ingen som informerte meg om at det var mulig. Var dessuten student, så hadde trolig ikke rett på det. Måtte dog stå over sommerjobb jeg hadde planlagt det året og mistet sårt trengt inntekt da. Men det er egentlig ikke så farlig, det er verre hvordan det påvirker meg dagligdags og begrenser livsutfoldelse. Skaden har en invaliditetsgrad på 20% i saker hvor man krever menerstatning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...