AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Har en gullring etter min bestemor. Den har en stor lyseblå sten på toppen med flere riper og hakk. Er det noen som vet ca hva man må regne med at det koster å gjøre steinen fin igjen? Anonymkode: 91b4f...18b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Nei er nok best å ta den med så de får se den i butikken 🙂 Anonymkode: 0ac5e...0de
Juniper Skrevet 24. september 2023 #3 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har en gullring etter min bestemor. Den har en stor lyseblå sten på toppen med flere riper og hakk. Er det noen som vet ca hva man må regne med at det koster å gjøre steinen fin igjen? Anonymkode: 91b4f...18b Jeg tror ikke at det nytter å fikse opp steinen. Den må da tas ut av innfattningen og slipes på alle fasetter på nytt. Dvs hos en steinsliper. De er litt tunge å finne. Deretter må steinen settes på nytt i ringen. Problem nr 2 er at edelstener sjelden får hakk og riper. Vi snakker da i beste fall om en halvedel stein, men mest trolig om glass. Ikke uvanlig med litt eldre smykker. Jeg ville begynt med å få en vurdering av ringen og steinen av en gullsmed med bakgrunn i gemologi. Vi snakker håndtverksgullsmed og ikke Bjørklund. Masse lykke til! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå