AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Er det noe å bekymre seg for? Datteren min må bli sendt videre til utredning siden hun itillegg har vondt når hun tisser etter en time idag hos legevakten. Andre som har opplevd dette hos barn? Tenåring? Anonymkode: 9a286...e59
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noe å bekymre seg for? Datteren min må bli sendt videre til utredning siden hun itillegg har vondt når hun tisser etter en time idag hos legevakten. Andre som har opplevd dette hos barn? Tenåring? Anonymkode: 9a286...e59 Jeg har hatt det noen ganger ved uvi og nyrebekkenbetennelse Anonymkode: 44c3a...846
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har hatt det noen ganger ved uvi og nyrebekkenbetennelse Anonymkode: 44c3a...846 Men barn liksom... hun hadde symptomer på Urinveisinfeksjon, men denne legen var ikke til å forstå. Så hun ble henvist videre til fastlege. Er litt bekymret! Anonymkode: 9a286...e59
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men barn liksom... hun hadde symptomer på Urinveisinfeksjon, men denne legen var ikke til å forstå. Så hun ble henvist videre til fastlege. Er litt bekymret! Anonymkode: 9a286...e59 Sjekket de crp da? Hva SA legen?😅 Det høres jo ut som uvi hvis det er vondt å tisse? Hvor gammel er barnet? Og hvordan er allmentilstanden? Anonymkode: 44c3a...846
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjekket de crp da? Hva SA legen?😅 Det høres jo ut som uvi hvis det er vondt å tisse? Hvor gammel er barnet? Og hvordan er allmentilstanden? Anonymkode: 44c3a...846 Legen var halvt tysk og var meget mumlete i praten. Meg og min datter forstod nesten ingenting, men mannen virket flink ellers. Han tok CRP som var fin, sjekket nyrene med ultralyd osv. Men sa hun måtte på videre oppfølging av fastlege grunnet så mye protein i urin. Ts Anonymkode: 9a286...e59
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Legen var halvt tysk og var meget mumlete i praten. Meg og min datter forstod nesten ingenting, men mannen virket flink ellers. Han tok CRP som var fin, sjekket nyrene med ultralyd osv. Men sa hun måtte på videre oppfølging av fastlege grunnet så mye protein i urin. Ts Anonymkode: 9a286...e59 Nå er ikke jeg lege, men har hatt kronisk uvi og gjentatte episoder med nyrebekkenbetennelse. Det trenger ikke være noe skummelt, siden hu har vondt når hun tisser og ingen forhøyet crp så høres det jo sannsynlig ut som uvi. Gi rikelig med drikke, appelsinjuice og sitronvann er supert for å få litt surere miljø «nedi» der ift å få renset for bakterier. Jeg har også blødd noen ganger når jeg har hatt uvi, så om det skulle skje så vit at det ikke dermed betyr at det er noe alvorlig. Man kan få litt sår i urinrøret , det er vondt men ikke farlig. Ville bedt om time hos fastlege på mandag, og selvfølgelig ringt legevakt igjen hvis tilstanden forverrer seg ila helgen smerter ved nyrene og feber er symptom på nyrebekkenbetennelse så da må dere ta kontakt med legevakt med en gang. Anonymkode: 44c3a...846 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 Det høres ut som en uvi. Det er viktig å følge med på allmenntilstand gjennom helgen og kontakt legevakt ved forverring, da spesielt ved økt kroppstemperatur, smerter i rygg eller endring av almenntilstanden. Usikker på om det er innafor, men ved presisering at pakningsvedlegg SKAL leses, gis det råd om å gi NSAID, altså Ibux ved uvi. Det har en mild betennelsesdempende effekt, og kan dermed hjelpe til, sammen med godt med drikke og sure drikker. Anonymkode: 49265...8f5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det høres ut som en uvi. Det er viktig å følge med på allmenntilstand gjennom helgen og kontakt legevakt ved forverring, da spesielt ved økt kroppstemperatur, smerter i rygg eller endring av almenntilstanden. Usikker på om det er innafor, men ved presisering at pakningsvedlegg SKAL leses, gis det råd om å gi NSAID, altså Ibux ved uvi. Det har en mild betennelsesdempende effekt, og kan dermed hjelpe til, sammen med godt med drikke og sure drikker. Anonymkode: 49265...8f5 Nei, ikke NSAID ved uvi. Det kan gi økt risiko for nyrebekkenbetennelse fordi man kamuflerer symptomene siden det nettopp er betennelsesdempende , men det tar ikke knekken på bakteriene. Derfor skal man ha antibiotika (og paracetamol mot feber og smerter)😬 Anonymkode: 44c3a...846 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er ikke jeg lege, men har hatt kronisk uvi og gjentatte episoder med nyrebekkenbetennelse. Det trenger ikke være noe skummelt, siden hu har vondt når hun tisser og ingen forhøyet crp så høres det jo sannsynlig ut som uvi. Gi rikelig med drikke, appelsinjuice og sitronvann er supert for å få litt surere miljø «nedi» der ift å få renset for bakterier. Jeg har også blødd noen ganger når jeg har hatt uvi, så om det skulle skje så vit at det ikke dermed betyr at det er noe alvorlig. Man kan få litt sår i urinrøret , det er vondt men ikke farlig. Ville bedt om time hos fastlege på mandag, og selvfølgelig ringt legevakt igjen hvis tilstanden forverrer seg ila helgen smerter ved nyrene og feber er symptom på nyrebekkenbetennelse så da må dere ta kontakt med legevakt med en gang. Anonymkode: 44c3a...846 Man skal vel ha høy feber og kulderystelser ved nyrebekkenbetennelse, samt ganske nedsatt allmenntilstand. Anonymkode: a454e...04e 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man skal vel ha høy feber og kulderystelser ved nyrebekkenbetennelse, samt ganske nedsatt allmenntilstand. Anonymkode: a454e...04e Ikke nødvendigvis nei. Feber , ja. Men jeg har aldri hatt spesielt høy feber. Sist jeg hadde uvi følte jeg meg veldig dårlig, tissa blod og hadde store smerter, men ikke målbar feber selvom jeg hadde høyt utslag av både proteiner, blod og nitritt. Så det varierer nok fra person til person, kommer jo litt an på hvordan temperatur man har til vanlig og hvordan kroppen pleier å respondere på sykdom.. Og « ganske nedsatt allmentilstand» er et vidt begrep. Noen blir veldig dårlig utad, andre kan bli veldig syke uten at det synes kjempe godt. Har selv vært innlagt med noe helt annet en gang, ble sendt hjem første gangen fra akuttmottaket fordi jeg så ikke så ille ut, legen som sjekket meg senere fikk sjokk fordi jeg virket så lite smertepåvirket og var veldig oppegående 🫣 Men nå har jo TS sitt barn fått sjekket nyrene, tatt blodprøver og urinprøve. Jeg ville ikke vært bekymret sånn som det virker nå hvertfall Anonymkode: 44c3a...846
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke nødvendigvis nei. Feber , ja. Men jeg har aldri hatt spesielt høy feber. Sist jeg hadde uvi følte jeg meg veldig dårlig, tissa blod og hadde store smerter, men ikke målbar feber selvom jeg hadde høyt utslag av både proteiner, blod og nitritt. Så det varierer nok fra person til person, kommer jo litt an på hvordan temperatur man har til vanlig og hvordan kroppen pleier å respondere på sykdom.. Og « ganske nedsatt allmentilstand» er et vidt begrep. Noen blir veldig dårlig utad, andre kan bli veldig syke uten at det synes kjempe godt. Har selv vært innlagt med noe helt annet en gang, ble sendt hjem første gangen fra akuttmottaket fordi jeg så ikke så ille ut, legen som sjekket meg senere fikk sjokk fordi jeg virket så lite smertepåvirket og var veldig oppegående 🫣 Men nå har jo TS sitt barn fått sjekket nyrene, tatt blodprøver og urinprøve. Jeg ville ikke vært bekymret sånn som det virker nå hvertfall Anonymkode: 44c3a...846 Men mener du ved uvi eller nyrebekkenbetennelse nå? Anonymkode: a454e...04e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Man skal vel ha høy feber og kulderystelser ved nyrebekkenbetennelse, samt ganske nedsatt allmenntilstand. Anonymkode: a454e...04e Jeg hadde ingenting av det du nevner, bare vanvittig vondt i ryggen, klarte ikke å gå oppreist. Anonymkode: 59c16...b24 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke nødvendigvis nei. Feber , ja. Men jeg har aldri hatt spesielt høy feber. Sist jeg hadde uvi følte jeg meg veldig dårlig, tissa blod og hadde store smerter, men ikke målbar feber selvom jeg hadde høyt utslag av både proteiner, blod og nitritt. Så det varierer nok fra person til person, kommer jo litt an på hvordan temperatur man har til vanlig og hvordan kroppen pleier å respondere på sykdom.. Og « ganske nedsatt allmentilstand» er et vidt begrep. Noen blir veldig dårlig utad, andre kan bli veldig syke uten at det synes kjempe godt. Har selv vært innlagt med noe helt annet en gang, ble sendt hjem første gangen fra akuttmottaket fordi jeg så ikke så ille ut, legen som sjekket meg senere fikk sjokk fordi jeg virket så lite smertepåvirket og var veldig oppegående 🫣 Men nå har jo TS sitt barn fått sjekket nyrene, tatt blodprøver og urinprøve. Jeg ville ikke vært bekymret sånn som det virker nå hvertfall Anonymkode: 44c3a...846 Tusen takk for svar❤️ Det var frustrerende å ikke forstå denne legen, men han visste nok hva han gjorde (mannen var nærmere 65år tenker jeg). Han tok grundige undersøkelser. Hun har ikke feber nå eller dårlig i form, men tar hun med til legen til mandag. Leser nyresvikt og urinsyregikt på nettet, blir helt engstelig. Jeg har selv hatt nyrebekkenbetennelse, da var jeg veldig veldig dårlig. Anonymkode: 9a286...e59
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for svar❤️ Det var frustrerende å ikke forstå denne legen, men han visste nok hva han gjorde (mannen var nærmere 65år tenker jeg). Han tok grundige undersøkelser. Hun har ikke feber nå eller dårlig i form, men tar hun med til legen til mandag. Leser nyresvikt og urinsyregikt på nettet, blir helt engstelig. Jeg har selv hatt nyrebekkenbetennelse, da var jeg veldig veldig dårlig. Anonymkode: 9a286...e59 Hun er 14. Anonymkode: 9a286...e59
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde ingenting av det du nevner, bare vanvittig vondt i ryggen, klarte ikke å gå oppreist. Anonymkode: 59c16...b24 Ikke dårlig, eneste symptom ryggsmerter? Anonymkode: a454e...04e
katties Skrevet 23. september 2023 #16 Skrevet 23. september 2023 Høres ut som UVI. Vann med sitronhuice er greit. Vær forsiktig med appelsinjuice, med mimdre det er av typen presset og ikke tilsatt sukker. Kan også prøve vann med litt eplesidereddik. Drikke mye og få i seg noe proteiner og elektrolytter (egg med litt salt f.eks.), for immunsystemet trenger proteiner når det skal bekjempe betennelse. Er jo alltid dumt å få noe rett før helgen, men det kan bli bedre gjennom helgen hvis man kutter ut sukker og drikker nok 😕
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Skrevet 23. september 2023 Siden hun også har vondt når hun tisser, ville jeg i hvert fall tenke at UVI var en sannsynlig forklaring. Jeg er ikke lege. Men jeg hadde i hvert fall det ofte som barn, UVI og proteiner, blod og leucocytter i urinen. Min datter på 5 hadde også utslag på proteiner og leucocytter da hun hadde UVI for en stund siden. Men som jeg forstår innlegget, er det kanskje ikke konkludert med UVI her? Som voksen har jeg ved noen tilfeller kun hatt proteiner og blod i urinen, og med unntak av i svangerskapene, ble jeg bare diagnostisert med UVI da (hadde gjenkjennbare symptomer, som svie ved vannlating). Men det var kanskje bare proteiner i din datters tilfelle? Det er mulig det er mer uvanlig i så fall. Anonymkode: ab18b...5bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå