Gå til innhold

Hva syns dere inntekstavhengig stipend skal gå til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen min går tredje året på videregående og mottar inntekstavhengig stipend fra Lånekassen. På nettsiden står det at stipendet skal være et bidrag til å dekke levekostnader. Hva definerer dere som levekostnader for en ungdom?

Anonymkode: de7b0...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lommepenger til klær, spise ute, kino, streaming/spotify, hudpleie/sminke osv. avhengig av summen kan mobilabonnement og busskort også høre til her

Anonymkode: f596d...7fb

• Liker 2
Skrevet

Har du tenkt til å tå stipendpengene til barnet ditt? Typisk

Anonymkode: cb4e6...e8f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Endret av Thelma & Louise
Skrevet

Jeg har aldri hørt om inntektsavgengig stipend.. Er det for lavinntektsfamilier?

Hvor mye dreier det seg om i mnd?

Det kommer ann på beløpet men jeg tenker at pengene bør gå til klær og lunch

Skrevet

Vet ikke helt hvor mye penger det er snakk om men de pengene kan vel brukes på ting han trenger til skole, kantine, busskort, kino/kafe osv. Alt av lege og tannlegekostnader, klær, bolig og slikt synes jeg foreldre skal stå for, men det er meg. Det spørs jo på sum og situasjon. Dette prater dere jo om og så finner dere en god løsning som passer dere.

Det er jo ikke snakk om en stor sum han får meste du kan få er vel på høyde med barnepensjon og det er vel maks rett under 4000 kroner man kan få på et slikt stipend.

Skrevet (endret)

Det er familiens lave inntekt som gjør at ungdommen får løpende, inntektsavhengig stipend. Utstyrsstipendet kommer utenom, og noe alle får- hvis de søker. 

Max løpende, inntektsavhengig stipend er vel rundt kr 4000,- pr md. Det er mye å ha i lommepenger, synes jeg. Jeg vet ikke om det er likt i hele landet, men her får alle elever som har mer enn x antall kilometer til skolen  gratis skoleskyss. 

Bøker låner man jo på skolen.  Datamaskin har vel ungdommen fra første året. Varierer også rundt i landet om man kjøper eller låner datamaskin.

Jeg synes at ungdommen skal betale klær, sko, alt nødvendig skoleutstyr, frisør, tannlege, evt transport, telefon, hygiene/toalettartikler og selvsagt alt av fornøyelser med stipendet. 

Mat, strøm og bolig bør foreldre sørge for. Har ungdommen særlige ønsker i matveien, bør han/hun også dekke det av stipendet. 

Jeg synes ikke det er riktig at en ungdom skal ha 4000 i rene lommepenger mens resten av familien må spinke og spare. 

Derfor synes jeg at et såpass høyt månedlig beløp bør dekke ganske mye. God læring å disponere beløpet til det nødvendige. 

Endret av Olsen
tillegg
  • Liker 6
Skrevet

Alle utgifter ungdommen måtte ha uten tak over hodet og mat på bordet. Har ungdommen spesielle ønsker i matveien, må de dekke det også.

Det er ulike måter å løse dette på. Flere av ungdommene jeg har på skolen betaler en fast sum hjemme av stipendet sitt og foreldrene detter utgiftene, mens andre betaler utgiftene sine selv. Svært få av ungdommene som får dette, har dette til lommepenger. Det er en grunn til at ungdommen får disse pengene.

Anonymkode: ba532...fc0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 17.38):

Hva mener du? 

Skrevet

Hvis det er sånn at han får 4000 pr mnd, så synes jeg at han kan dekke mye selv. Altså mobil, buss, klær, sko, mat ute, skoleutstyr, frisør, tannlege (unntatt spesialtilfeller), lege, fritidsaktiviteter.

Siste året på vgs er det på tide å håndtere slikt selv, planlegge og betale egne regninger osv.

Bolig, innboforsikring, strøm og mat i kjøleskapet bør foreldrene dekke. Han får vel dette stipendwt nettopp fordi foreldrene ikke har mulighet til å dekke så mye mer.

Tenker jeg, da.

Anonymkode: 72aa9...8bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 17.38):

Nei, på ingen måte. 

Anonymkode: de7b0...11f

Skrevet
Olsen skrev (På 23.9.2023 den 19.43):

Det er familiens lave inntekt som gjør at ungdommen får løpende, inntektsavhengig stipend. Utstyrsstipendet kommer utenom, og noe alle får- hvis de søker. 

Max løpende, inntektsavhengig stipend er vel rundt kr 4000,- pr md. Det er mye å ha i lommepenger, synes jeg. Jeg vet ikke om det er likt i hele landet, men her får alle elever som har mer enn x antall kilometer til skolen  gratis skoleskyss. 

Bøker låner man jo på skolen.  Datamaskin har vel ungdommen fra første året. Varierer også rundt i landet om man kjøper eller låner datamaskin.

Jeg synes at ungdommen skal betale klær, sko, alt nødvendig skoleutstyr, frisør, tannlege, evt transport, telefon, hygiene/toalettartikler og selvsagt alt av fornøyelser med stipendet. 

Mat, strøm og bolig bør foreldre sørge for. Har ungdommen særlige ønsker i matveien, bør han/hun også dekke det av stipendet. 

Jeg synes ikke det er riktig at en ungdom skal ha 4000 i rene lommepenger mens resten av familien må spinke og spare. 

Derfor synes jeg at et såpass høyt månedlig beløp bør dekke ganske mye. God læring å disponere beløpet til det nødvendige. 

Enig. Jeg synes ikke det er innafor at foreldrene krever «husleie» - kanskje med mindre de nærmest sulter. Men man må forvente at tenåringen dekker alle eller de fleste utgifter, annet enn tak over hodet og mat hjemme. Absolutt ikke 4000kr/mnd til øl, energidrikk og dyre klær. 

Anonymkode: 27fb2...d76

• Liker 1
Skrevet

Her hadde det måttet gå til å dekke busskort, mobilabb, spotify, klær og som rene lommepenger. I tillegg hadde det vært ønskelig at deler ble spart (1-2000) til en startbuffer til voksenlivet (depositum, div innkjøp).

• Liker 1
Skrevet

Om dere lever på sosialhjelp og ungdommen får 3359 så beregnes det at 1000 kr av dette er til mat, og resten til alt annet livsopphold (helse, hygiene,  klær, sko, transport,  mobil, media, og transport)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...