Gå til innhold

jenta mi vil ikke sove på natta!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi som bare er 16 dager gammel er helt umulig å til å sove om natta.. Hun er lys våken og skikkelig sutrete fra midnatt og til ut på morgenkvisten, mens på dagen sover hun og er rolig. Er det noe man kan gjøre for å endre på døgnrytmen til et så lite barn, eller må vi bare tilpasse oss hennes vaner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet nøyaktig hvordan du har det.

Hadde selv ei For ca 8 år siden.

Vi prøvde alt, til slutt var det min mamma som fant løsninga og det var god gameldags melblanding.

Å da var jeg bra lei av å trille tur mett på natta.

Håper det bedrer seg snart for deg også. :klem::klem::klem::klem:

Må få høre hvordan det går.

Skrevet
Vet nøyaktig hvordan du har det.

Hadde selv ei For ca 8 år siden.

Vi prøvde alt, til slutt var det min mamma som fant løsninga og det var god gameldags melblanding.

Å da var jeg bra lei av å trille tur mett på natta.

Håper det bedrer seg snart for deg også. :klem:  :klem:  :klem:  :klem:

Må få høre hvordan det går.

Melblanding?

Skrevet

Det er ganske vanlig at nyfødte er forvirret på dag og natt.. Jeg vet det er slitsomt, men du må gi det litt tid. Prøv å snu det litt og litt. Ta henne opp litt før hun egentlig vokner, og legg henne tilsvarende tidligere.

Men oppi det hele må du huske at søvn avler søvn. Ikke slit henne ut, men vri litt og litt på døgnrytmen.

Regner med at du lenger opp på siden snakker om melkeblanding? Jeg ville ikke gitt en nyfødt noe annet enn morsmelk, med mindre du ikke ønsker/kan å amme. Høres ikke ut som om hun er sulten i dette tilfellet. Hun har bare ikke skjønt når det er natt. Begynner du å gi tillegg tar hun mindre morsmelk.. osv.. Ikke start det med mindre du må.. Det er såååå mye lettere å ta ut puppen når jenta di er sulten enn å måtte varme opp melk..

Lykke til!

Skrevet

La det gå 2,5-3 timer mellom hvert måltid. La rytmen være spise-våken-sovetid, så vil babyen komme inn i en rutine. Gi 7-8 måltider i døgnet de første 6-8 ukene. Ikke vær redd for å la babyen gråte litt når du legger den ned for å sove, det er helt normalt. Det er viktig at babyen lærer seg til å sovne av seg selv. Kan anbefale boka "Babyguiden" fra Proklamedia forlag, der står mer om dette hvis du er intressert.

Gjest Gjest_Frua_*
Skrevet

Å jeg skjønner deg kjempegodt! Man blir ganske fortvilet av for lite søvn. Men det du opplever er ikke uvanlig.

Min erfaring er at det ikke er så lett å prøve å tvinge på babyer under 3 mnd en rytme. Men hva enn du gjør fortsett å la natt være natt. La lyset være av, opphold dere på soverommet etc.

Er hun rett og slett sulten? Får hun nok mat? Trenger hun å ligge tett inntil deg? Husk at det er en kjempeovergang å komme ut av den trygge magen og til en ukjent verden. Jeg ville ikke gitt henne noe annet enn morsmelk, og jeg ville ikke prøvd å drøye måltidene med henne allerede nå. Faktisk stikk motsatt. Hun er jo bare 2 uker gammel!

Hør med helsestasjonen. Hvis problemet vedvarer kan det være du blir bedt om å vekke henne litt om dagen.

Men ikke fortvil! Dette går seg til. Hun må rett og slett lære seg forskjell på dag og natt, og trenger din trygghet og tilstedeværelse i dette vanskelige oppdraget med å vokse opp:-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...