AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #21 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette her henger ikke på grep. Det høres ut som du har fått et helt feil forhold til hva som er «normalt». Å hjelpe til er ikke å være en god far. Og jeg er svært skeptisk til at han ikke velger rus og vold når han har barnet. Han gjør jo det mot deg, hva i all verden får deg til å tro at han ikke velger det mot barnet? Barn kommer i «trass-alder» hvor de tester grenser. Kan du si med hånden på hjerte at du stoler på han da? Jeg anbefaler sterkt at du ringer krisesenteret. De snakker med alle kvinner med alle grader av volds-utfordringer. Uansett hvor mye eller lite vold en kvinne er utsatt for så er det rette instans. De kan hjelpe deg å sortere tanker og få et mer realistisk forhold til hva som virkelig er normalt. For det er lite ved din situasjon som er normalt. Anonymkode: 8f19c...197 Jeg skjønner at jeg ikke har forklart meg godt nok. Vi har hatt noen episoder der vi har vært ute sammen, han har drukket sinnsyke mengder alkohol, vi har diskutert og han har endt opp med å være voldelig. Dette har aldri skjedd hjemme, og han drikker aldri disse mengdene hjemme. Jeg kunne aldri sett for meg at han blir slik her, eller rundt baby. Jeg også tror han har ett stort alkoholproblem, men vil ikke se det selv. Han kan gå 2 uker uten å drikke for så å gå tilbake til gamle vaner. Han sier «jeg kommer aldri til å slutte å drikke, bare så du vet det». Eksempel på drikkevaner: Mandag - Onsdag (edru) Torsdag - 4 øl Fredag - en flaske vin Fredag - en flaske vin Han blir aldri full, men jeg merker jo han har drukket på måten han oppfører seg på om det gir mening. Jeg blir også irritert over at han lover at han skal drikke mindre, men han gjør ikke det. Han har også venner som påpeker at han drikker mye, dette vet han selv. Hadde det ikke vært for alkohol tror jeg forholdet vårt nesten ikke hadde hatt en eneste diskusjon. Alle diskusjoner dreier seg rundt dette temaet. Jeg er som sagt blitt helt avholds, men likte godt å gå ut før. Jeg har også tenkt dette folk nevner med dersom han har baby, og drikker en flaske vin og ikke våkner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han er jo ikke en alkoholiker og jeg vil virkelig det beste for han og baby, jeg ønsker ikke at baby skal vokse opp uten en far (men selvfølgelig heller ikke en som prioriterer drikking foran baby). Føler ikke at drikkingen er «ille» nok til at noen ville hørt på meg ved brudd. Han har også blitt så full at han spør om folk har ulike narkotiske stoffer med seg på fest, for han ønsker å ta det. Likevel blir han sur når jeg nevner dette, og er redd for rus, da han «ikke husker at han har gjort det og derfor vet han ikke om det har skjedd». Jeg får seriøst lyst å spy av hele forholdet Anonymkode: dd71e...081 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #22 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner at jeg ikke har forklart meg godt nok. Vi har hatt noen episoder der vi har vært ute sammen, han har drukket sinnsyke mengder alkohol, vi har diskutert og han har endt opp med å være voldelig. Dette har aldri skjedd hjemme, og han drikker aldri disse mengdene hjemme. Jeg kunne aldri sett for meg at han blir slik her, eller rundt baby. Jeg også tror han har ett stort alkoholproblem, men vil ikke se det selv. Han kan gå 2 uker uten å drikke for så å gå tilbake til gamle vaner. Han sier «jeg kommer aldri til å slutte å drikke, bare så du vet det». Eksempel på drikkevaner: Mandag - Onsdag (edru) Torsdag - 4 øl Fredag - en flaske vin Fredag - en flaske vin Han blir aldri full, men jeg merker jo han har drukket på måten han oppfører seg på om det gir mening. Jeg blir også irritert over at han lover at han skal drikke mindre, men han gjør ikke det. Han har også venner som påpeker at han drikker mye, dette vet han selv. Hadde det ikke vært for alkohol tror jeg forholdet vårt nesten ikke hadde hatt en eneste diskusjon. Alle diskusjoner dreier seg rundt dette temaet. Jeg er som sagt blitt helt avholds, men likte godt å gå ut før. Jeg har også tenkt dette folk nevner med dersom han har baby, og drikker en flaske vin og ikke våkner. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Han er jo ikke en alkoholiker og jeg vil virkelig det beste for han og baby, jeg ønsker ikke at baby skal vokse opp uten en far (men selvfølgelig heller ikke en som prioriterer drikking foran baby). Føler ikke at drikkingen er «ille» nok til at noen ville hørt på meg ved brudd. Han har også blitt så full at han spør om folk har ulike narkotiske stoffer med seg på fest, for han ønsker å ta det. Likevel blir han sur når jeg nevner dette, og er redd for rus, da han «ikke husker at han har gjort det og derfor vet han ikke om det har skjedd». Jeg får seriøst lyst å spy av hele forholdet Anonymkode: dd71e...081 Det du beskriver er en alkoholiker. Anonymkode: 44709...26e 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #23 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver er en alkoholiker. Anonymkode: 44709...26e Men noen ganger kan han jo gå flere uker uten alkohol, og ofte drikker han lørdag og søndag og edru i uken. Jeg har kanskje misforstått, men er ikke en alkoholiker en som drikker hele tiden? Jeg vet han har ett alkoholproblem Anonymkode: dd71e...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #24 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men noen ganger kan han jo gå flere uker uten alkohol, og ofte drikker han lørdag og søndag og edru i uken. Jeg har kanskje misforstått, men er ikke en alkoholiker en som drikker hele tiden? Jeg vet han har ett alkoholproblem Anonymkode: dd71e...081 https://avogtil.no/fakta/slik-pavirkes-barn-av-foreldrenes-drikking/ Anonymkode: 44709...26e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iia Skrevet 24. september 2023 #25 Del Skrevet 24. september 2023 (endret) Barnet kan få med seg voldsutøvelse som skjer i hjemmet, og barnet tar skade av det i så fall. Snakk med familievernkontoret, søk råd hos fagfolk / gode samtalepartnere så vil du finne en god løsning Rettelse: Ser nå at det ikke har skjedd vold hjemme. Det er bra. Jeg ville likevel vært skeptisk og søkt gode råd om for barnet når dere går fra hverandre. Og virkelig lyttet til fagfolk. Endret 24. september 2023 av Iia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #26 Del Skrevet 24. september 2023 Vold er omfattende, ikke bare slag. Og vold mot mor er vold mot barn etter loven. Søk profesjonell hjelp. Anonymkode: fb222...69d 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #27 Del Skrevet 24. september 2023 Iia skrev (1 minutt siden): Barnet kan få med seg voldsutøvelse som skjer i hjemmet, og barnet tar skade av det i så fall. Snakk med familievernkontoret, søk råd hos fagfolk / gode samtalepartnere så vil du finne en god løsning Disse har aldri skjedd hjemme, eller når barnet har vært til stede. Det har vært på fest som nevnt i innlegget over. Jeg hadde aldri vært full eller drukket foran barnet. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): https://avogtil.no/fakta/slik-pavirkes-barn-av-foreldrenes-drikking/ Anonymkode: 44709...26e Ja jeg har lest dette, men han drikker ikke og er sammen med baby samtidig. Dette er på kveldene Anonymkode: dd71e...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #28 Del Skrevet 24. september 2023 Hm.. Du spør om råd om hva du skal gjøre. Du får tydelig tilbakemelding om at alkoholisme og vold er skadelig for barn. Du starter med å bagatellisere og bortforklare fakta.. Dere har et barn (ikke en baby). Tror du virkelig dette er ok for han? Bare sitte inne med en bakfull far? Og når vold beskrives som noe som bare skjer på fest. Ja da er også ditt verdensbilde ødelagt. Det er ikke noe bare over det Anonymkode: 9b02f...18f 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #29 Del Skrevet 24. september 2023 Har du forsøkt fvk? Har du forsøkt å få hjelp til å snakke med ham om dette? forstår han selv hvor påvirket han blir av alkoholen? Du sier han ikke blir full, men du merker det. Sa er man påvirket. og jeg kan love deg at hvis du merker det så merker barnet det enda bedre! Anonymkode: b52d5...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #30 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hm.. Du spør om råd om hva du skal gjøre. Du får tydelig tilbakemelding om at alkoholisme og vold er skadelig for barn. Du starter med å bagatellisere og bortforklare fakta.. Dere har et barn (ikke en baby). Tror du virkelig dette er ok for han? Bare sitte inne med en bakfull far? Og når vold beskrives som noe som bare skjer på fest. Ja da er også ditt verdensbilde ødelagt. Det er ikke noe bare over det Anonymkode: 9b02f...18f Jeg skriver jo i hovedinnlegget at jeg ønsker å gå fra han pga dette og at det er lite til ingen følelser igjen. Jeg bare får følelsen av at det kanskje overdrives eller høres ut som han drikker hele tiden, og jeg vil prøve å forklare situasjonen skikkelig slik at jeg kan få best mulig råd ut ifra dette. Han drikker ikke til han blir bakfull. Jeg syns selvfølgelig ikke vold er greit, og har ikke flere sjangser å gi når det kommer til dette. Anonymkode: dd71e...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #31 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du forsøkt fvk? Har du forsøkt å få hjelp til å snakke med ham om dette? forstår han selv hvor påvirket han blir av alkoholen? Du sier han ikke blir full, men du merker det. Sa er man påvirket. og jeg kan love deg at hvis du merker det så merker barnet det enda bedre! Anonymkode: b52d5...3f1 Nei, har ikke forsøkt å få hjelp. Hvem kan jeg spørre? Vet legen hans og moren har påpekt at han drikker for mye i forhold til hva som er normalt. Jeg forstår at barnet merker det men jeg ville aldri latt han drikke foran barnet, da hadde jeg og barnet dratt. Anonymkode: dd71e...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #32 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, har ikke forsøkt å få hjelp. Hvem kan jeg spørre? Vet legen hans og moren har påpekt at han drikker for mye i forhold til hva som er normalt. Jeg forstår at barnet merker det men jeg ville aldri latt han drikke foran barnet, da hadde jeg og barnet dratt. Anonymkode: dd71e...081 Hvis du går og gir ham 50/50 tillater du alkohol foran barnet. det hjelper pent lite om barnet har sovnet, for skjer det noe er han da beruset. tenk hvis barnet blir akutt syk. Da kan han ikke engang kjøre til legen med barnet. Du må faktisk ta den vanskelige praten og si at hvis han ikke slutter går du fra ham. Og da blir det ingen samvær uten at du eller andre edru mennesker er tilstede. Som flere har foreslått ville jeg ringt krisesenter. De har masse erfaring med slike situasjoner og kan bidra med råd og veiledning. Du kan også ringe fvk og be om råd alene for hvordan du skal gå frem her. Ikke gå fra han før du har snakket med fagfolk om dette. Barnet er uansett så lite at 50/50 ikke vil bli tema enda. Men du må vite hvilke rettigheter du har, for hvis du tror du har det vanskelig nå, så bare vent til den dagen du oppdager at barnet er alene med en beruset far uten at du kan gjøre noe… Anonymkode: b52d5...3f1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #33 Del Skrevet 24. september 2023 Selvfølgelig skal du gå fra han. Hovedgrunnen er at han har vært voldelig. At han er alkoholiker som ikke ønsker å gå i behandling er også mer enn god nok grunn til å gå. Og ikke ta sjangser når det gjelder babyen. Samvær sammen med deg, hadde vært et minstekrav hvis jeg var deg. Anonymkode: 1650e...609 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #34 Del Skrevet 24. september 2023 Hvorfor i all verden blir du...? Frihet, ro og fred for deg og barnet ditt er jo så utrolig mye lettere! ☁️☀️☁️☁️ Hilsen ei som endelig kom seg ut av et kontrollerende forhold etter 16 år. Anonymkode: d714d...c72 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #35 Del Skrevet 24. september 2023 Dette er ikke en «når forholdet ikke fungerer med baby»-situasjon. Dette er en «skal jeg dra på krisesenter, eller er det trygt å slå opp på egenhånd»-situasjon. Anonymkode: 1650e...609 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 24. september 2023 #36 Del Skrevet 24. september 2023 Kjære deg, TS. Det har ingenting å seie om han kjem inn under "alkoholikar-begrepet" eller ikkje. Det er ein avsporing frå situasjonen og berre semantikk. Potato potato Fakta her er at dette er ein mann som gjer deg utrygg i din eigen heim. Det er alt du treng å vite for å ta stilling til kva som er det beste for deg og barnet ditt framover. ❤️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #37 Del Skrevet 25. september 2023 Ts, alkoholisme er også en form for vold. Barn som vokser opp med en forelder som drikker får skader psykisk. Jeg er ett slikt barn, min far drakk men var aldri synlig full men noe var allikevel ustabilt. Han drakk i smug og hans far drakk også i perioder og jeg vet min bror har drukket i skjul i perioder... Anonymkode: 8ba6a...f45 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 25. september 2023 #38 Del Skrevet 25. september 2023 Trådstarter, jeg anbefaler sterkt at du kontakter et krisesenter i nærheten og ber om råd. De som jobber der har mye erfaring med rus og voldsproblematikk, og kan hjelpe deg med å sortere tanker og følelser, og veien videre. Det er ikke er godt miljø barnet ditt vokser opp i nå. Pappaen kan være både snill og god, men om man har et avhengighetsproblem må man ta tak i dette. Du nevner også at han spør folk om andre typer rusmidler i fylla, så her er det mye å ta tak i. Enkelte drikker på grunn av vonde opplevelser tidligere i livet. Samtaleterapi kan derfor være veien å gå for hans del. Men, det er ikke ditt ansvar. Han får bestille en legetime, og ta det derfra. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangolassie Skrevet 27. september 2023 #39 Del Skrevet 27. september 2023 Du ringer enten til nærmeste krisesenter eller familievernkontor (bare google krisesenter/familievernkontor+ditt område). Du bestiller en time til samtale alene først, det er gratis og uforpliktende og du får råd fra en fagperson. Så kan du deretter se om dere skal møte sammen til samtale eller om du skal fortsette kontakt med krisesenter alene (avhenger av hvor utrygg/alvorlig situasjonen er). Du bare krever at han skal bli med på samtale, uten noe om og men. Alle par med felles barn som skal flytte fra hverandre må uansett møte til mekling, og det vanligste er å gjøre dette på familievernkontoret. FVK har tilbud om enkeltsamtaler, parterapi, avklaringssamtaler, mekling, sinnemestringskurs samt kompetanse til å henvise videre til andre tilbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2023 #40 Del Skrevet 27. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 16.56): Meg Anonymkode: dd71e...081 Man kan si mye om dette, men kortversjonen er jo at her er det bare å gå først som sist. Anonymkode: b4ea9...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå