Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har vært sammen med dama i rett over 5 år nå og vi har vært samboere i 3-4 år. Jeg er 24 og hun er 22.

De siste ca 6-8 mnd’ene har jeg følt at vi sklir fra hverandre, vi har sjeldent sex, hun vil ikke la meg holde rundt henne når vi ligger i senga, hun tar aldri initiativ til å gi meg ett kyss, kun når jeg spør om det og noen ganger får jeg ikke pga det er viktigere at ho skal få nyte snusen sin.

Generelt så syns jeg gnisten mellom oss har begynt å dø ut, merker også at jeg trives veldig godt med å være hjemme alene uten hennes mas om å gjøre ditt og datt. Føler jeg er slaven hennes til tider og at jeg aldri får noe i gjengjeld, jeg lufter hunden hennes, henter drikke til henne, går på butikken for henne, masserer ryggen hennes hver kveld, ringer og vekker hun på morgenen når jeg er på jobb, hun holder meg våken når jeg er trøtt og hvis jeg vil sove blir hun sur, dere skjønner greia. Ja greit hun vasker klær og leiligheten men det er noe hun gjør for oss, ikke meg spesifikt. Har det inntrykket at hun ikke kan gjøre noe for meg med mindre ho får noe utav det selv, selv om jeg gjør slikt for hun hele tiden.

Hun har veldig temperament og når hun blir sur på meg over tlf f eks så legger hun på og blokkerer nummeret mitt eller nekter å svare når jeg ringer opp igjen, noen ganger har jeg måttet dra fra ting jeg har vært opptatt med for å dra hjem å ordne opp med ho, ikke mulig å snakke med ho over tlf. Hun bestemmer alt, hvis ikke hun får det som hun vil så klikker hun på meg. Har mer å si men trenger ikke ramse opp alt.

Kombinasjonen av alle disse tinga har fått meg til å begynne å miste følelser for henne og gjort meg usikker på forholdet. Hun snakker ofte om at jeg må fri til henne men sånn vi har det nå så føler jeg ikke at det er på sin plass, kommer ikke automatisk til å løse problemene våre. 
Kommer sikkert til å høres ut som en drittsekk nå men forrige helg endte jeg opp med å kline med en vennine av dama(som også er i ett problematisk forhold hun vil ut av) på en fest. Har kjent henne like lenge som jeg har kjent dama og det bare skjedde helt naturlig egentlig, begge to var helt med på det. Det værste med det hele var at jeg likte det og jeg angrer ikke i det hele tatt. Dama vet ikke om det. Dette har fått meg til å innse at jeg ikke elsker dama på samme måte lenger, er selvfølgelig veldig glad i henne men mer som person enn kjæreste. 

Så denne uka prøvde jeg å gjøre det slutt, da jeg syns det er rette beslutningen og jeg vil at hun skal være sammen med en som kan elske henne slik jeg gjorde før. Dette kom som ett sjokk for henne og hun ble veldig sint og smalt i dører og slo meg med veska si. Etter hun hadde roa seg ned litt så fikk vi snakka sammen og hun sa at hun merker at jeg elsker henne og at hun ikke tror på at jeg vil slå opp. Hun begynte også å spille på samvittigheten min med å si at hvis vi slår opp må hun bytte jobb og slutte på cheerleading for å flytte hjem til faren sin som bor 1.5 t unna, da hun ikke har råd til å bo alene. Til slutt endte vi med at vi skulle gi det en ny sjanse og prøve å vise hverandre litt mer kjærlighet. 

Dette holdt i ca 1 dag før jeg igjen følte på at dette bare er feil og at vi må gjøre det slutt, jeg går å tenker på det hver dag og det går utover humøret mitt. Har veldig kort lunte for tiden og jeg havna nesten i arresten etter jeg fikk bot for å glemme billett på bussen hjem fra jobb pga jeg ble så sinna. Har det ikke bra med meg selv men vet ikke ossen jeg skal løse dette, hun vil ikke la meg slå opp.

For å gjøre det mer komplisert så har vi akkurat flytta inn i en ny leilighet som vi leier sammen og har 9 mnd bindingstid med 3 mnd oppsigelse her, i tillegg har vi en dyr sofa og noen andre ting vi eier sammen.

Dette ble veldig langt men jeg håper noen har noe gode tips til meg.

Anonymkode: e10df...5b1

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orker ikke å lese alt.

Anonymkode: 0aa6d...0fa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette vet du selv. Fortsett å slå opp. Ikke vik unna. Betjen husleie med ekstra jobb el. Selg sofaen. Gjør det nå. Hun er for umoden. 

Anonymkode: b3063...d96

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjør det slutt.. Nå! 

Anonymkode: ca8b9...368

• Nyttig 1
Skrevet

Slå opp. Mann deg opp og hold deg til det. Start med å si opp leiligheten. 

Anonymkode: 891d1...1bb

Skrevet

Slå opp med henne. Ikke "prøv" å gjør det, bare gjør det og stå på ditt.

Anonymkode: 34467...6fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hjelp. hun høres ut som om hun kommer til å gjøre mange ulykkelige i løpet av sitt liv. Høres ut som dette er dømt til å ta slutt.

Anonymkode: 4c8a8...f78

• Liker 2
Skrevet

Herregud, hun utnytter deg jo. Hun vil ikke slå opp fordi da klarer hun seg ikke økonomisk og må flytte til faren sin? Slå opp mann. Du fortjener bedre. Høres ut som du bare er løpegutten hennes…. 

Anonymkode: 7dd1b...5e4

• Liker 2
Skrevet

Selv om det er veldig vanskelig så må du bare gjøre det. Du kommer ikke til å være med henne resten av livet uansett, så det er likegreit å bare rive av plasteret. Det er ikke ditt problem at hun må flytte hjem til faren. Ikke tenk på det praktiske, det ordner seg. Kan du ikke bo i leiligheten alene, eller leie ut et rom til noen? 

Anonymkode: 2416e...c85

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde gjort det slutt tvert, trenger ikke ha dårlig samvittighet, dette funker ikke

• Liker 1
Skrevet

Du var utro, men angrer ikke og konkluderer med at du er mer glad i henne som person enn kjæreste. Man bedrar ikke en man er glad i. Jeg mistenker heller det betyr du har sluttet å bry deg om henne.

Du ønsker deg jo ut av forholdet. Det gjør det bare verre om dere drar det ut lenger. Når hun stadig klikker på deg, så har hun det neppe bra i forholdet hun heller. I tillegg overbeviste hun deg om å fortsette forholdet med argumenter som heller vitner om at hun liker det praktiske rundt forholdet som å dele på boutgifter. Dere har vært sammen lenge og fra dere var ganske unge. Det kan være veldig vanskelig å ta inn over seg at man bør bryte med en person som man har delt en så stor del av livet sammen med til tross for at man vet at man egentlig ikke har det bra sammen. Forholdet virker ikke sunt for dere etter hva du har fortalt, så tenker dere bare må få det overstått med et brudd, så vil dere begge få det bedre i lengden. 

Anonymkode: d8f76...7ce

Skrevet

Ts her, takk for gode innspill. Leiligheten er ikke det største problemet da jeg klarer å betjene leia på den selv. Godt å høre at folk er enig med meg i at jeg må slå opp, gruer meg som faen men skal få gjort det. Må bare finne "riktig" tidspunkt, selv om det egentlig aldri kommer 😅

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her, takk for gode innspill. Leiligheten er ikke det største problemet da jeg klarer å betjene leia på den selv. Godt å høre at folk er enig med meg i at jeg må slå opp, gruer meg som faen men skal få gjort det. Må bare finne "riktig" tidspunkt, selv om det egentlig aldri kommer 😅

Fort deg å gjøre det slutt før hun plutselig er gravid. Da er du stuck for resten av livet. 

Anonymkode: 891d1...1bb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du var utro, men angrer ikke og konkluderer med at du er mer glad i henne som person enn kjæreste. Man bedrar ikke en man er glad i. Jeg mistenker heller det betyr du har sluttet å bry deg om henne.

Du ønsker deg jo ut av forholdet. Det gjør det bare verre om dere drar det ut lenger. Når hun stadig klikker på deg, så har hun det neppe bra i forholdet hun heller. I tillegg overbeviste hun deg om å fortsette forholdet med argumenter som heller vitner om at hun liker det praktiske rundt forholdet som å dele på boutgifter. Dere har vært sammen lenge og fra dere var ganske unge. Det kan være veldig vanskelig å ta inn over seg at man bør bryte med en person som man har delt en så stor del av livet sammen med til tross for at man vet at man egentlig ikke har det bra sammen. Forholdet virker ikke sunt for dere etter hva du har fortalt, så tenker dere bare må få det overstått med et brudd, så vil dere begge få det bedre i lengden. 

Anonymkode: d8f76...7ce

Ja vi har jo vært sammen siden vi var 17 og 19 så vi var ikke blitt voksne en gang, jeg tenker også at vi kommer til å få det bedre hver for oss. Tusen takk for ett godt svar!

Skrevet

Du har ikke lyst til å være i dette forholdet. Og fra det du skriver, så skjønner jeg det godt. Det er ikke lett å være pårørende til mennesker med psykisk sykdom eller personlighetsforstyrrelser.

Men hvem har sagt at det skal være lett å slå opp? Som voksen må man gjøre ubehagelige ting. Hun klarer seg fint. Hun får jo bo hos faren sin. Så bra. Du skal ikke være i et forhold fordi dama vil gå på cheerleading 🙄

Anonymkode: 97f64...f42

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du har ikke lyst til å være i dette forholdet. Og fra det du skriver, så skjønner jeg det godt. Det er ikke lett å være pårørende til mennesker med psykisk sykdom eller personlighetsforstyrrelser.

Men hvem har sagt at det skal være lett å slå opp? Som voksen må man gjøre ubehagelige ting. Hun klarer seg fint. Hun får jo bo hos faren sin. Så bra. Du skal ikke være i et forhold fordi dama vil gå på cheerleading 🙄

Hun har faktisk ADHD og litt sosial angst så du treffer ganske bra der.

Du har ett poeng, blir for dumt å være i forholdet pga sånne ting. Som du sier så kommer ho nok til å klare seg fint

Skrevet

Eksen min hadde ADHD. Han synes ikke det var et problem. Det var jo alle andre som måtte rydde opp i rotet hans, og slippe alt de hadde i hendene for å gjøre det han hadde sagt at han skulle gjøre, og løy og sa han hadde gjort det da han innså at han hadde glemt det 🙄. Og det var jo vår feil at vi måtte stresse med å rekke det. Det var i følge han vår egen feil siden vi var så treige. Hadde vi bare gjort det på hans måte... Blablabla... Og vi måtte jo skjønne at han ikke hadde tid til sånt 🤮

Hadde han enda innsett at han hadde vansker som gikk ut over andre! Men både jeg og kollegaene hans var visst udugelige, og ødela forholdet/arbeidsplassen med å være så negative (konfrontere han)

Det var en lettelse å slippe dette styret. Alle med ADHD er nok ikke sånn, men min var. Og din kjæreste er visst ikke så lett å ha med å gjøre heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Eksen min hadde ADHD. Han synes ikke det var et problem. Det var jo alle andre som måtte rydde opp i rotet hans, og slippe alt de hadde i hendene for å gjøre det han hadde sagt at han skulle gjøre, og løy og sa han hadde gjort det da han innså at han hadde glemt det 🙄. Og det var jo vår feil at vi måtte stresse med å rekke det. Det var i følge han vår egen feil siden vi var så treige. Hadde vi bare gjort det på hans måte... Blablabla... Og vi måtte jo skjønne at han ikke hadde tid til sånt 🤮

Hadde han enda innsett at han hadde vansker som gikk ut over andre! Men både jeg og kollegaene hans var visst udugelige, og ødela forholdet/arbeidsplassen med å være så negative (konfrontere han)

Det var en lettelse å slippe dette styret. Alle med ADHD er nok ikke sånn, men min var. Og din kjæreste er visst ikke så lett å ha med å gjøre heller.

Kjenner meg veldig igjen i det du sier her, og det er som du sier at alle med ADHD er nok ikke sånn men det kan ha en påvirkning.

Skrevet

Hei alle TS her.

Klarte endelig å slå opp med hun, hun ble sur og lei seg og vi har snakka sammen i hele natt og blitt enige. Ble litt brutalt i begynnelsen men vi klarte å avslutte det på en voksen måte og vi kommer fortsatt til å holde litt kontakt.

Hun har akkurat dratt herfra, føles vondt men jeg kjenner også på en lettelse. De praktiske problemene som oppstår etter bruddet finner vi en løsning på, så alt ordner seg til slutt.

Vil takke alle sammen for hjelpen, jeg tror jeg kommer til å ha det mye med meg selv etter jeg har kommet over sorgen!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei alle TS her.

Klarte endelig å slå opp med hun, hun ble sur og lei seg og vi har snakka sammen i hele natt og blitt enige. Ble litt brutalt i begynnelsen men vi klarte å avslutte det på en voksen måte og vi kommer fortsatt til å holde litt kontakt.

Hun har akkurat dratt herfra, føles vondt men jeg kjenner også på en lettelse. De praktiske problemene som oppstår etter bruddet finner vi en løsning på, så alt ordner seg til slutt.

Vil takke alle sammen for hjelpen, jeg tror jeg kommer til å ha det mye med meg selv etter jeg har kommet over sorgen!

Gratulerer🏆! Tror det var lurt av deg å søke råd! Nyt tiden videre!

Anonymkode: b3063...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...