AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Det er snakk om mulig overtakelse av familiegården i fremtiden, og jeg forsøker å se for meg hvordan den økonomiske situasjonen kan bli. Odelsgården selges til egen pris på 25 % under takst for at foreldrene mine skal få salget skattefritt. Men hvordan regner banken belåningsgrad på boligen? Jeg ønsker et rammelån på enten 60 % eller 50 % av boligens verdi. Si for eksempel at gården er verdt 5 millioner, jeg overtar for 3 750 000 (25 % under takst). Kan jeg få lån for hele denne verdien og da ha 25 % egenkapital? Vil et rammelån på 2 500 000 kr være 50 % av boligens verdi? Anonymkode: 3d30f...9eb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er snakk om mulig overtakelse av familiegården i fremtiden, og jeg forsøker å se for meg hvordan den økonomiske situasjonen kan bli. Odelsgården selges til egen pris på 25 % under takst for at foreldrene mine skal få salget skattefritt. Men hvordan regner banken belåningsgrad på boligen? Jeg ønsker et rammelån på enten 60 % eller 50 % av boligens verdi. Si for eksempel at gården er verdt 5 millioner, jeg overtar for 3 750 000 (25 % under takst). Kan jeg få lån for hele denne verdien og da ha 25 % egenkapital? Vil et rammelån på 2 500 000 kr være 50 % av boligens verdi? Anonymkode: 3d30f...9eb Du må skaffe en e-takst først. Anonymkode: 13f5c...fff
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må skaffe en e-takst først. Anonymkode: 13f5c...fff Vi skaffer selvfølgelig takst på eiendommen før overtakelse. I mitt tenkte eksempel tar jeg utgangspunkt i at takst er 5 millioner, og at gården overdras til meg for 3,75 millioner (åsetestakst). Regner med banken kun tar utgangspunkt i 5 millioner og at resten blir en slags gave og dermed egenkapital? Anonymkode: 3d30f...9eb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Nå skjønner jeg ikke bæret av hva du skal fram til. Hva mener du med at du overtar for 3, 750 mill men at du skal ha 2, 500 mill I lån...? Anonymkode: 0faf4...031
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå skjønner jeg ikke bæret av hva du skal fram til. Hva mener du med at du overtar for 3, 750 mill men at du skal ha 2, 500 mill I lån...? Anonymkode: 0faf4...031 Det ble litt uklart, men jeg mener at jeg overtar for 3,75 mill, altså kjøper ut mine foreldre for 3,75 mill og putter inn min egne oppsparte egenkapital (1,25 mill) slik at jeg får 2,5 mill i lån. Har jeg da 50 % av boligens verdi i lån? Jeg spør fordi det er egne regler relatert til overtakelse av odelsgård og jeg finner lite info om det på nett. Men jeg antar at banken uansett tar utgangspunkt i boligens verdi (faktisk takst, 5 mill) og ikke summen jeg overtar gården for (åsetestakst, 3,75 mill). Jeg høres nok litt ekstra forvirret ut fordi jeg har regnet på dette med gårdsovertakelse en stund, men jeg har da tatt utgangspunkt i summen jeg overtar gården for (3,75 mill) og ikke faktisk verdi. Det gjør regnestykket og gårdsovertakelse mer overkommelig enn jeg først har tenkt Anonymkode: 3d30f...9eb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 Så lenge du har lån på under 60% av boligen verdi så kan du søke rammelån. Det spiller det ingen rolle hvilken avtale du gjør med dine foreldre. Anonymkode: 0faf4...031
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 All verdi mellom verditakst på gården og lånet, vil jo være din egenkapital ja. Du kan ha flexilån på de fleste eiendommer opp til 60 % av boligens verdi. Anonymkode: 90dd8...195
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 Er du sikker på at du får rammelån på gården? Er gården i drift? Man får ikke ordinært boliglån for en gård som regel, det er landbrukslån/næringslån. Og dessverre ofte høyere rente enn boliglån. Anonymkode: 76526...29d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå