Gå til innhold

Rettigheter hvis et familie-medlem bruker andres nettbank, og stjeler alle pengene deres?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du ser i linken over her så hadde ikke det hatt noe å si om en bruker egrn bank id fordi overføringene står kun på kontoeier. Så alle overføringer en disponent gjør, ser ut som kontohaver har gjort selv og det er kun det banken går utfra. 

Anonymkode: c50ac...5ea

Det viste jeg ikke. Helt håpløst om dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vet TS, det er jo mye snakk om identitettyveri i media. Og alle vet om det og er redde for det, men samtidig tror mange at "stranger danger". Nei, det meste av identitettyveri-kriminalitet skjer innen familier. Ja, det er barna som svindler foreldre, og foreldre som svindler barna (tar opp lån f.eks), og ekteforeldre. 

Anonymkode: deda5...18a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 15.57):

Hvis noen er så tilbakestående at de ikke greier betale regninger og ordne andre ting i forhold til økonomi selv, så må de få økonomisk verge.

Det er helt forbudt å dele bankid og koder med andre, uansett situasjon.

Anonymkode: 65689...fc5

Trenger ikke være tilbakestående. Vil tippe at en stor gruppe seniorer har problemer med dette. Det er en kjent sak at å lære seg nye ting har mange eldre problem med. Hvis de har demens blir det jo umulig, men det er noe annet og da kan vergemål bli aktuelt. 
Det er dessverre svært mange mennesker som blir økonomisk utnyttet av familie, heldigvis også mange som får god hjelp. 
Fex eldre kvinner som har hatt deltidsjobb og ellers blitt forsørget av mannen. Det er selvfølgelig han som har sittet på pc og betalt regninger, mens hun har laget maten og svingt støvklut. 
Så dør han, og hun sitter der og vet ikke passord på pc engang. 

Hvis du googler økonomisk vold, tror jeg det kommer opp et sted du kan varsle om dette. 

Endret av Bacteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (17 minutter siden):

Det viste jeg ikke. Helt håpløst om dette stemmer.

Ja det er jeg helt enig i, man kan med andre ord tappe noen fullstendig for penger og det ser ut som de har overført alt selv, og banken kan heller umulig finne ut hvem andre som kan ha gjort det. Selv om en må logge på u under egen bank id.

Men aller mest sjokkerende var vel at man kunne bli disponent uten at kontohaver eller vitner ble kontaktet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 7.21):

Sjelden har jeg sett et då svart hvitt og dømmende svar her inne. Tilbakestående? Hva er det en måte å omtale andre mennesker på? Kognitiv svikt og demens sykdommer kommer helt gradvis, plutselig sitter man der blank foran dataskjermen noen sekunder og skjønner ikke hva det eller det er til. Og det kommer mer av det uten at en selv kobler hva det er. Da er det jo fantastisk at noen i nær familie kan bistå med hjelp, eget kjøtt  og blod en kan stole på og fortsette å ha ting som før. Tror du at det gjør det lettere å få en fremmed verge inn i bildet, for at det skal skje så må vedkommendes erklærers ute av skikk til å ta vare på seg selv i det hele tatt. Tror du man bare setter folk under vergemål som det passer? 

Synd at dere nå opplever dette ts, jeg har dessverre ikke råd til deg, det skulle vært unødvendig at denne situasjonen oppstår med folk i familien. 

Verge er ofte familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er absolutt IKKE lov å låne bank-id. Hvis vedkommende kun trenger hjelp til nettbanken, så får h*n gi en fullmakt slik at den som skal hjelpe blir en disponent og kan logge inn med sin egen bank-id. 

Hva hjelper det når man ikke kan godkjenne efakturaer med fullnakt!

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor svare på noe du tydeligvis ikke vet noe om og som potensielt kan gjøre stor skade? 

Anonymkode: 2e8f0...ca5

Jøss, det var da voldsomt da. Ikke alle er svindlere.

Anonymkode: 66296...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 6.57):

Hvis noen er så tilbakestående at de ikke greier betale regninger og ordne andre ting i forhold til økonomi selv, så må de få økonomisk verge.

Det er ikke pent å kalle min mor tilbakestående, hun er bare gammel (101), men ja, hun har gitt et annet familiemedlem disponeringsrett på brukskontoen. 
Dessuten virker du litt tilbakestående selv uten å ha nådd en slik alder, «ordne andre ting i forhold til økonomi selv», du må skrive «styre økonomien selv» 

Anonymkode: 58690...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...