Gå til innhold

Brudd på taushetsplikten - hjelp rettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Long story short. Lederen min mente jeg hadde oppført meg upassende på jobb og sendte meg hjem tidlig. Lederen har trodd på løgner som er sagt om meg (noe jeg også har bevis på at er løgn). Jeg konfronterte lederen min med bevisene dagen etter, og fikk beskjed om at det var i orden, unnskyldning og at de dreit seg ut. Nå viser det seg at lederen over der igjen har snakket med mine kunder og kommet med informasjon om mitt ansettelsesforhold (noen av opplysningene var jeg selv ikke klar over)  uten å være informert om disse bevisene på løgn. Jeg har hatt tapt arbeidsinntekt som følge av at jeg ble sendt hjem. Og nå er det attpåtil brudd på taushetsplikten.

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Har jeg noen rettigheter? Tenker ifht lønn, men syns heller ikke det er riktig, men jævlig urettferdig at arbeidsgiver kan gi ut opplysninger som dette uten å få konsekvenser.

Hjelp!

Anonymkode: 3e8de...066

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De må jo betale deg for den dagen selv om de valgte å sende deg hjem. 

Anonymkode: 2eda2...a6c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De må jo betale deg for den dagen selv om de valgte å sende deg hjem. 

Selv om de sendte meg hjem så vil de ikke betale for timene fordi de mente jeg hadde vært upassende. Selv i ettertid etter bevisene og unnskyldningen så sier de nei fordi jeg ikke var på jobb de timene, selv om de sendte meg hjem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei dere.

Long story short. Lederen min mente jeg hadde oppført meg upassende på jobb og sendte meg hjem tidlig. Lederen har trodd på løgner som er sagt om meg (noe jeg også har bevis på at er løgn). Jeg konfronterte lederen min med bevisene dagen etter, og fikk beskjed om at det var i orden, unnskyldning og at de dreit seg ut. Nå viser det seg at lederen over der igjen har snakket med mine kunder og kommet med informasjon om mitt ansettelsesforhold (noen av opplysningene var jeg selv ikke klar over)  uten å være informert om disse bevisene på løgn. Jeg har hatt tapt arbeidsinntekt som følge av at jeg ble sendt hjem. Og nå er det attpåtil brudd på taushetsplikten.

Hva gjør jeg i denne situasjonen? Har jeg noen rettigheter? Tenker ifht lønn, men syns heller ikke det er riktig, men jævlig urettferdig at arbeidsgiver kan gi ut opplysninger som dette uten å få konsekvenser.

Hjelp!

Organisert? Brudd på taushetsplikt kan gi 6 mnd fengsel.

Anonymkode: 86656...8d2

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på hva de har sagt. Har de gitt ut informasjon om private taushetsbelagte opplysninger (om helse, for eksempel) eller er det jobbrelatert informasjon om deg. 
Det er ikke gitt at arbeidsgiver har brutt noe taushetsplikt, da det meste av informasjon om oss ikke er taushetsbelagt

Anonymkode: 6f7b1...e76

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selv om de sendte meg hjem så vil de ikke betale for timene fordi de mente jeg hadde vært upassende. Selv i ettertid etter bevisene og unnskyldningen så sier de nei fordi jeg ikke var på jobb de timene, selv om de sendte meg hjem.

De kan ikke la være å betale deg for ei avtalt vakt, selv om de sender deg hjem? Er du organisert? Ta i så fall kontakt med fagforeningen. Hvis ikke kan du prøve å kontakte Arbeidstilsynet, ev. si til ledelsen at du kommer til å gjøre det hvis de ikke betaler det fu har krav på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på hva de har sagt. Har de gitt ut informasjon om private taushetsbelagte opplysninger (om helse, for eksempel) eller er det jobbrelatert informasjon om deg. 
Det er ikke gitt at arbeidsgiver har brutt noe taushetsplikt, da det meste av informasjon om oss ikke er taushetsbelagt

Hvis jeg har et privat møte med arbeidsgiver om hva som helst og dette har gått ut til alle mine kunder uten at jeg har samtykket? 

Eller at jeg får skriftlig advarsel for upassende oppførsel, selv etter bevis om løgn, som denne lederen ikke har sett? Og som jeg selv ikke har fått beskjed om? Og denne info gått ut til alle kunder? 

Er det taushetsbelagt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De kan ikke la være å betale deg for ei avtalt vakt, selv om de sender deg hjem? Er du organisert? Ta i så fall kontakt med fagforeningen. Hvis ikke kan du prøve å kontakte Arbeidstilsynet, ev. si til ledelsen at du kommer til å gjøre det hvis de ikke betaler det fu har krav på. 

Jeg er dessverre ikke organisert. Takk for tips.

Skrevet

Hvis jeg har et privat møte med arbeidsgiver om hva som helst og dette har gått ut til alle mine kunder uten at jeg har samtykket? 

Eller at jeg får skriftlig advarsel for upassende oppførsel, selv etter bevis om løgn, som denne lederen ikke har sett? Og som jeg selv ikke har fått beskjed om? Og denne info gått ut til alle kunder? 

Er det taushetsbelagt? 

Er du organisert? Ja eller nei?!

Anonymkode: 5759c...d74

Skrevet

Finn ny jobb

Anonymkode: d5624...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er du organisert? Ja eller nei?!

Anonymkode: 5759c...d74

Nei, jeg dessverre ikke det. Lett å være etterpåklok.

Skrevet

Tipper du har 100% skyld i dette og at "bevisene" bare er svada men at du selv ikke gidder å ta ansvar for det du har gjort.

Anonymkode: d25ff...8fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tipper du har 100% skyld i dette og at "bevisene" bare er svada men at du selv ikke gidder å ta ansvar for det du har gjort.

Ja det kan du bare fortsette å tippe. Kan avsløre svært lav gevinst på den tippekuppongen.

Skrevet

Har dere verneombud på jobb? Ta kontakt med den personen. Om ikke så er det lite hjelp å få siden du ikke er organisert.

Jeg hadde søkt ny jobb om jeg var deg. 

Anonymkode: 5e21c...af6

• Liker 1
Skrevet

I motsetning til hva mange tror har arbeidsgiver lovpålagt taushetsplikt om svært lite i ett ansettelsesforhold. Hva som er moralsk og man føler er rett, er et mye større område enn hva loven faktisk omfatter. Siden situasjonen du beskriver er veldig vag og vi ikke vet hva som faktisk er sagt og gjort her, er det også vanskelig å svare deg. Du har rett på betalt for den vakten du hadde på jobb, men ut over det er det lite sannsynlig at du har krav p noe som helst slik du forklarer saken her.

Anonymkode: 9272e...7c9

Skrevet

Paranoide folk er sjeldent klar over dette selv, og mener andre oppkonstruerer løgner om dem.

Anonymkode: 7b7d3...128

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja det kan du bare fortsette å tippe. Kan avsløre svært lav gevinst på den tippekuppongen.

Ja ikkesant, og det er noe feil med alle andre og de gir selvfølgelig skriftlig advarsel for absolutt ingenting 👌🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere verneombud på jobb? Ta kontakt med den personen. Om ikke så er det lite hjelp å få siden du ikke er organisert.

Jeg hadde søkt ny jobb om jeg var deg. 

Anonymkode: 5e21c...af6

Jeg skal sjekke. Takk for svar!

I motsetning til hva mange tror har arbeidsgiver lovpålagt taushetsplikt om svært lite i ett ansettelsesforhold. Hva som er moralsk og man føler er rett, er et mye større område enn hva loven faktisk omfatter. Siden situasjonen du beskriver er veldig vag og vi ikke vet hva som faktisk er sagt og gjort her, er det også vanskelig å svare deg. Du har rett på betalt for den vakten du hadde på jobb, men ut over det er det lite sannsynlig at du har krav p noe som helst slik du forklarer saken her.

Anonymkode: 9272e...7c9

Jeg skjønner det kan være vanskelig utifra informasjonen jeg kommer med, men du skjønner nok at jeg ikke ønsker å gå i detalj. Takk for info!

Paranoide folk er sjeldent klar over dette selv, og mener andre oppkonstruerer løgner om dem.

Anonymkode: 7b7d3...128

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja ikkesant, og det er noe feil med alle andre og de gir selvfølgelig skriftlig advarsel for absolutt ingenting 👌🏻

Det kommer ikke til å bli noen skriftlig advarsel, det er ikke det som er problemet her. 

Skrevet

Hei TS.

Du har sikkert rett i at du burde få betalt for de timene du ble sendt hjem. 

Du har sikkert rett i at taushetsbelagte opplysninger om deg er spredt.

Du har sikkert rett i at en rettsak mot dem, eller en kamp etter du evt organiserer deg kan vinne noe frem. 

MEN ... kjære deg. Legg kampen din om rettferdighet til side, og tenk på livet ditt videre. Hva så om du fikk betalt de timene du ikke var på jobb. Eller kanskje etter mange runder at arb giveren din eller lederen din fikk en ripe på et a4 ark utn noe mer konsekvenser enn det?

Du bruker bare masse masse tid energi ergelse oppgitthet rastløshet på så og si ingenting. 

Søk ny jobb, kom deg bort derifra. Ting vil ALDRI noen gang bli bedre. Det vil allid henge noe der. komme og gå noe mer. 

Livet ... Du har bare det ene ...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det taushetsbelagt? 

Det er ikke nødvendigvis taushetsbelagt. Ugreit, ja. Straffbart, mest sannsynlig nei 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...