AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Jeg var på behandlingssenter i tre måneder for alkoholmisbruk. Mistet da førerkortet i 6 måneder på grunn av høye prøver (har aldri kjørt i rus). Har nå fått førerkortet tilbake. Har ikke drukket på snart 9 måneder. Legen min sier at jeg må ta blodprøver i tre år og må kunne vise til lave prøver for å beholde førerkortet. Men det jeg egentlig lurer på er om jeg MÅ? Eller om legen kan bruke skjønn? For legen kan jo fylle ut helseattesten og skrive at jeg skal få tilbake førerkortet "for alltid", men så lenge han krysser av på ett år om gangen, så må jo jeg fornye dette hvert år.. Eller at det sånn at politiet sjekker at han gjør dette etter anbefalingene? Greia er at jeg har fått store søvnproblemer pga dette. Ligger hver natt og grubler og grubler og klarer liksom ikke å se fremover i livet så lenge jeg vet at jeg har dette hengende over meg. Tre år er liksom så lenge og jeg føler at hele livet sitter på vent til alt dette er i orden. Ikke fordi jeg må drikke. Men rett og slett fordi jeg faktisk ikke kan. Føler det er en stor inngripen i mitt privatliv.. At jeg liksom ikke kan få beholde lappen fordi jeg KANSKJE tar en fest når "alle" andre fester og drikker hver helg. Nå er det ikke det at jeg har lyst til å dra på fest heller, men det å ikke ha muligheten er liksom så nedverdigende.. Det virker igrunnen som at fastlegen min ikke vet så mye om dette selv.. Han måtte jo google det selv.. Anonymkode: d2417...9f1
Zwish Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 (endret) Men du kan vel «ta -EN- fest»- utslag på prøvene får du ved mye drikking over tid. Er jo grenseverdier på både cdt og peth prøver. Tror det stemmer at det fornyes for ett år ad gangen de tre første årene. Det er mye knyttet til at faren for tilbakefall er tilstede, så det er for din og andres trygghet og en konsekvens av at du hadde alkoholproblemer. Er det samme for folk som eks har et besvimelsesanfall. Men sånn ellers kan du jo ringe fylkesmannen/statsforvalterens kontor for førerkortsaker for å vite helt sikkert hvordan det er. Ville fokusert mer på videre rusfrihet enn å ha lappen helt tilbake. Så lenge du har lappen- og ikke blir alkoholavhengig igjen- er det ingen praktisk betydning. Lykke til uansett! Endret 23. september 2023 av Zwish 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 Veldig dumt å drikke alkohol etter alkoholmisbruk. Du bør jo holde deg unna. Anonymkode: b9f1e...454 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Det er vel det du skal tenke på aller sist? Alkohol? Hva var vitsen med at du var 3 mnd på rehabilitering hvis du fortsatt tenker på og bekymrer deg over å drikke? De aller fleste med et alkoholproblem må ha full kutt og kan ikke drikke litt for veldig lang tid. Noen aldri igjen. Anonymkode: 08f9d...6a3 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Veldig dumt å drikke alkohol etter alkoholmisbruk. Du bør jo holde deg unna. Anonymkode: b9f1e...454 Ja, men det var jo ikke det jeg lurte på. Anonymkode: d2417...9f1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, men det var jo ikke det jeg lurte på. Anonymkode: d2417...9f1 Men det er da mye bedre å ikke kunne drikke når du er alkoholavhengig. Du må jo nå aktivt velge førerkort. En fest også er du avhengig igjen. Anonymkode: b9f1e...454 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men det er da mye bedre å ikke kunne drikke når du er alkoholavhengig. Du må jo nå aktivt velge førerkort. En fest også er du avhengig igjen. Anonymkode: b9f1e...454 Jeg har ikke planer om å drikke. Har som sagt holdt meg edru i snart 9 måneder. Men dette med at jeg må holde på med blodprøvene gjør at jeg får mer lyst til å drikke enn noe annet. Det er sånn at jeg går rundt å håper at jeg heller får en dødelig sykdom så jeg dør før de tre årene er ferdige. Kan ikke få meg jobb eller noe som helst før de tre årene har gått. Kommer aldri til å klare å fokusere i en jobb når jeg må gå rundt å tenke på det der døgnet rundt.. Anonymkode: d2417...9f1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 Statsforvalteren følger opp at legen følger reglene/ han risikerer miste autorisasjonen om han gjør som du vil.. bare innfinn deg med situasjonen. Egne kontroller på at legene overholder meldeplikt og de øker om dagen… Anonymkode: 3439e...582 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har ikke planer om å drikke. Har som sagt holdt meg edru i snart 9 måneder. Men dette med at jeg må holde på med blodprøvene gjør at jeg får mer lyst til å drikke enn noe annet. Det er sånn at jeg går rundt å håper at jeg heller får en dødelig sykdom så jeg dør før de tre årene er ferdige. Kan ikke få meg jobb eller noe som helst før de tre årene har gått. Kommer aldri til å klare å fokusere i en jobb når jeg må gå rundt å tenke på det der døgnet rundt.. Anonymkode: d2417...9f1 Da får du gå til psykolog. For for resten av samfunnet er vi trygger når en alkoholmisbruker må testes ofte for å beholde førerkort. Man lærer seg å leve med 1 bein, med å sitte i rullestol m.m. Så du kan lære seg å leve godt med og måtte ta prøver i 3 år. Anonymkode: b9f1e...454 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 Skjerping, førerkort er ingen rettighet. Helsekrav oppfylt etter seks måneder der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37#alkohol Anonymkode: ea733...902 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjerping, førerkort er ingen rettighet. Helsekrav oppfylt etter seks måneder der månedlig oppfølging viser avholdenhet og normalisering av biologiske prøver som avspeiler alkoholforbruket. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at minimum kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk. Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveileder/midler-som-kan-pavirke-kjoreevnen-35-37#alkohol Anonymkode: ea733...902 Ja, men i utgangspunktet så har jo sikkert halvparten av norges befolkning med førerkort for høye prøver. Så om det er så farlig som de skal ha det til så må jo igrunnen alle med førerkort ta disse prøvene. Anonymkode: d2417...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men i utgangspunktet så har jo sikkert halvparten av norges befolkning med førerkort for høye prøver. Så om det er så farlig som de skal ha det til så må jo igrunnen alle med førerkort ta disse prøvene. Anonymkode: d2417...9f1 Nei, det har de nok ikke. Anonymkode: ea733...902 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har ikke planer om å drikke. Har som sagt holdt meg edru i snart 9 måneder. Men dette med at jeg må holde på med blodprøvene gjør at jeg får mer lyst til å drikke enn noe annet. Det er sånn at jeg går rundt å håper at jeg heller får en dødelig sykdom så jeg dør før de tre årene er ferdige. Kan ikke få meg jobb eller noe som helst før de tre årene har gått. Kommer aldri til å klare å fokusere i en jobb når jeg må gå rundt å tenke på det der døgnet rundt.. Anonymkode: d2417...9f1 Du kommer deg gjennom dette. ❤️ Vi kan greie det utroligste med litt tid og støtte. Har du noen du kan snakke med om tunge tanker? Anonymkode: 9f162...8cd
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 Om du kun har tenkt til å ta en fest innimellom kan du det, du får ikke høye verdier av det. Men kanskje ikke det smarteste når problemet var stort nok at du trengte innleggelse for å komme deg ut av det. Hadde du diagnose på avhengighet eller misbruk? Anonymkode: 6efb8...156 1
Zwish Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men i utgangspunktet så har jo sikkert halvparten av norges befolkning med førerkort for høye prøver. Så om det er så farlig som de skal ha det til så må jo igrunnen alle med førerkort ta disse prøvene. Endret 23. september 2023 av Zwish
Zwish Skrevet 23. september 2023 #16 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, det har de nok ikke. Anonymkode: ea733...902 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men i utgangspunktet så har jo sikkert halvparten av norges befolkning med førerkort for høye prøver. Så om det er så farlig som de skal ha det til så må jo igrunnen alle med førerkort ta disse prøvene. Anonymkode: d2417...9f1 Tror ikke det er poenget (om halvparten kan ha forhøyede prøver)- poenget er at du hadde alkoholavhengighet, for alles sikkerhet er det derfor viktig at du følges opp til det har gått såpass med tid. Blir som at alle i utgangspunktet plutselig kan svime av ved rattet, men om du har hatt et bevismelsesanfall er sjansen større for at det skjer deg, ergo må du følges opp. 1
ajarRun Skrevet 3. januar 2024 #17 Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 14.42): Ja, men i utgangspunktet så har jo sikkert halvparten av norges befolkning med førerkort for høye prøver. Så om det er så farlig som de skal ha det til så må jo igrunnen alle med førerkort ta disse prøvene. Anonymkode: d2417...9f1 I en studie der de så på PEth verdier sammenlignet med score på et scoringsverktøy i Oslo hadde bare 29.8% over 0.3. Jeg vil anta personer med alkoholproblem er hyppigere brukere av legevakt, så tallet er nok lavere blant den generelle befolkningen.
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #18 Skrevet 3. januar 2024 Hvis det er slik at du får lyst til å drikke fordi du må ta prøver i tre år, så bør du ringe rehabiliteringssenteret ditt og si du er redd for å sprekke og at du trenger mer hjelp. Det virkelige problemet ditt er lysten på alkohol, ikke prøvene som må tas. Du er IKKE ferdig behandlet. Anonymkode: bed40...522 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2024 #19 Skrevet 3. januar 2024 Du har hatt et alkoholmisbruk og har vært til behandling for det. Det er en ganske alvorlig tilstand, og du må nok ta innover deg at du kanskje ikke er helt rehabilitert enda siden du sørger over at du ikke kan ta deg 1-en fest som alle andre gjør stadig vekk. Jeg synes legen din er klok som forlenger denne alkostopp-perioden din. Det vil kunne hjelpe deg til å holde deg edru i fremtiden. Du må nok vinke farvel til alkohol i bytte med å få et bra og stabilt liv, og det er nok den vissheten som holder deg våken. Alkoholmisbrukere er verdensmestere i å juge for seg sjøl og andre Anonymkode: 6cb2a...8ca
Purple_Pixiedust Skrevet 3. januar 2024 #20 Skrevet 3. januar 2024 Selv har jeg fått beskjed av politiet at jeg må ha 1-2 års avhold før jeg kan få førerkortet tilbake. Der folk ellers har 6 mnd. Dette fordi jeg har vært veldig psykisk syk og hatt endel med politiet å gjøre. Jeg har ikke gjort noe straffbart med bil. Jeg bare blir behandlet annerledes fordi jeg har vært så psykisk syk. Det er veldig kjipt, men sånn er det. Og når jeg da får lappen tilbake så gjelder de tre årene med regelmessige prøver. Så det er ikke enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå