Gå til innhold

Jeg tror ikke jeg passer som mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg takler min 12-åring. Hun er som 12-åringer flest, humørsvingninger, er uengasjert når de prates til, vil helst sitte med telefon osv. Vil ikke være med oss foreldre på noe og må tvinges til å være med på ting om det er ikke noe kult som bading etc.

Jeg merker at jeg er mye irritert på henne og blir fort sur. Jeg prøver å ikke være irritert osv., men det skjer allikevel. Jeg er sint på meg selv for at jeg er slik. Jeg føler at jeg ødelegger barnet mitt og vår relasjon. Jeg har sagt unnskyld så mange ganger at det mister sikkert betydningen.

Hva kan jeg gjøre for å bli en bedre mor? Jeg prøver å jobbe med det daglig, men er så mye sur og irritert på henne. Jeg har tenkt flere ganger at det beste hadde vært om jeg flyttet ut så kunne hun og faren hatt det fint sammen og slippe mitt mugne humør

Anonymkode: 6f8ca...7f6

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å droppe å dra barnet med på så mye? Kan være at dersom dere bare drar ut, så vil hun etter noen ganger synes det blir stusselig å være hjemme alene, og ønsker å bli med.

Anonymkode: cf908...265

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er i samme bås selv med min 11 åring. Har tenkt samme tanken som deg tidligere. 

Jeg prøver å gjøre noe kjekt sammen med henne som hun har lyst til, jentetid kaller vi det. Hva som passer for din, vet jeg ikke, men for min er det ting som å bake muffins sammen, sitte på rommet med henne og ser ting som hun viser på ipad, små ting som for oss skaper en bedre relasjon 

Anonymkode: e85eb...5f0

• Liker 4
Skrevet

SLUTT Å GI BARN SMARTTELEFONER?? 

De blir avhengige av dopaminet som den skjermen gir, det er mye verre for barn enn for voksne. 

Selvfølgelig er det kjipt å være mamma til et barn som er hekta på skjerm, det er kjipt å være pårørende til folk som er avhengige generelt, uansett variant av dopet. 

Vi har ikke tv, kun en stasjonær pc som brukes til jobb/skolearbeid/litt surfing for oss voksne, og ingen av barna har smarttelefon. Eldste skal få når hen starter på ungdomsskolen til neste år, men da med klare restriksjoner på bruk. 

Jeg elsker å være Mamma, og ungene mine liker å leke, lese, drive med kreative prosjekter og aktiviteter. Da er det selvsagt gøyere enn med disse zombiene som sitter fast i telefonen. 

Anonymkode: c3b50...83c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De blir avhengige av dopaminet som den skjermen gir, det er mye verre for barn enn for voksne. 

Selvfølgelig er det kjipt å være mamma til et barn som er hekta på skjerm, det er kjipt å være pårørende til folk som er avhengige generelt, uansett variant av dopet. 

Vi har ikke tv, kun en stasjonær pc som brukes til jobb/skolearbeid/litt surfing for oss voksne, og ingen av barna har smarttelefon. Eldste skal få når hen starter på ungdomsskolen til neste år, men da med klare restriksjoner på bruk. 

Jeg elsker å være Mamma, og ungene mine liker å leke, lese, drive med kreative prosjekter og aktiviteter. Da er det selvsagt gøyere enn med disse zombiene som sitter fast i telefonen. 

Jeg er far og jeg har tapt barna mine til telefon/pad. De er 11 og 13 og ingenting jeg kan gjøre med dem kommer i nærheten av tiktok. Fisketur, skitur, bowling, kino, ut og spise, lage mat sammen. De kommer bare hvis jeg tvinger fra dem telefonen, og da er de abstinens-sur.

Hvis faren min hadde vært villig til å finne på så mye fint med meg på den alderen så hadde jeg vært overlykkelig.

Anonymkode: 38b56...76a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og din eldste har masse venner og det fungerer helt fint at de ikke kan ha kontakt via mobil slik som alle andre?

Jeg er ikke så sikker på om det alltid er så rett å tre våre voksne idealer ned over hodene på barna våre. Vi må akseptere at de vokser opp i en annen tid enn oss og at etterhvert som de blir eldre, så er det andre personer som kommer til å ha større betydning i deres hverdag enn oss foreldre. Og slik skal det være. Vi vil jo at de skal orientere seg utover og ikke bli stående fast i utviklingen mot selvstendighet?

Jeg tenker at det er flott med idealer som "ikke smartmobil" osv. Men jeg er usikker på om det egentlig er til det beste for barna og deres tilhørighet til sine jevnaldrende. Det er en gylden middelvei mellom å ha en mobil og begrense bruken,og det å ikke ha id et hele tatt.

Anonymkode: eae26...39a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er far og jeg har tapt barna mine til telefon/pad. De er 11 og 13 og ingenting jeg kan gjøre med dem kommer i nærheten av tiktok. Fisketur, skitur, bowling, kino, ut og spise, lage mat sammen. De kommer bare hvis jeg tvinger fra dem telefonen, og da er de abstinens-sur.

Hvis faren min hadde vært villig til å finne på så mye fint med meg på den alderen så hadde jeg vært overlykkelig.

Vi lever i en helt annen tid. Min man bonder med vår ved å bli med henne inn i ipadens verden (hun bruker ikke telefon) . De ser på clip sammen og lager gjerne noe selv.  Jeg skulle ønsker vi kunne delt mer av det vi gjorde som barn men data alderen har tatt over, så vi må prøve andre metoder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler ikke at jeg takler min 12-åring. Hun er som 12-åringer flest, humørsvingninger, er uengasjert når de prates til, vil helst sitte med telefon osv. Vil ikke være med oss foreldre på noe og må tvinges til å være med på ting om det er ikke noe kult som bading etc.

Jeg merker at jeg er mye irritert på henne og blir fort sur. Jeg prøver å ikke være irritert osv., men det skjer allikevel. Jeg er sint på meg selv for at jeg er slik. Jeg føler at jeg ødelegger barnet mitt og vår relasjon. Jeg har sagt unnskyld så mange ganger at det mister sikkert betydningen.

Hva kan jeg gjøre for å bli en bedre mor? Jeg prøver å jobbe med det daglig, men er så mye sur og irritert på henne. Jeg har tenkt flere ganger at det beste hadde vært om jeg flyttet ut så kunne hun og faren hatt det fint sammen og slippe mitt mugne humør

Anonymkode: 6f8ca...7f6

Slutt å tvinge henne? Du må nesten bare gi slipp på alt det DU mener at hun skal gjøre. 

Anonymkode: 30dd3...9e8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vi lever i en helt annen tid. Min man bonder med vår ved å bli med henne inn i ipadens verden (hun bruker ikke telefon) . De ser på clip sammen og lager gjerne noe selv.  Jeg skulle ønsker vi kunne delt mer av det vi gjorde som barn men data alderen har tatt over, så vi må prøve andre metoder. 

Kina viser at det ikke må være sånn. De regulerer tiktok strengt for egne borgere. Og gnir seg i hendene over at vesten blir viljeløse zombier.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kina viser at det ikke må være sånn. De regulerer tiktok strengt for egne borgere. Og gnir seg i hendene over at vesten blir viljeløse zombier.

Sant det. Ikke tiktok mine ser sammen men tenkte ikke det var viktig i sammenhengen. Mer at ipad/telefoner er kommet for å bli her i vesten i allefall.   

Skremmende også at voksne går og glor ned i telefonen når de går på tur med barnevogn og/eller hund. Jeg er vokst opp på slutten av 70 tallet og jeg tar ikke telefonen med meg ut på tur. Det eneste jeg har klart å holde igjen på min 11 åring er at hun ikke har sosiale medier inkludert tiktok. Hun har youtube som hun bruker mye til å se hvordan man spiller spillene som hun spiller og til kreative prosjekter. Hun bruker den også til å se andre ting men under vår kontroll. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Slutt å tvinge henne? Du må nesten bare gi slipp på alt det DU mener at hun skal gjøre. 

Anonymkode: 30dd3...9e8

Dette. ❤️ 

Det verker som om det er du, TS, som har behov for at båndet mellom deg og dotter di skal vere på ein særegen måte. Sterkt, nært osv

Men, gjett kva. Dotter di er ikkje venninna di! Ho har si eiga verd som er mykje viktigare (akkurat no). Du skal vere den trygge famnen ho kan oppsøke når ho har behov. 

Anonymkode: e8dd5...7ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du leser litt nøyere så ser du at det er ikke smarttelefonen som er problemet her, men relasjonen mellom mor og datter, så ikke pens temaet over på din egen kampsak!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og din eldste har masse venner og det fungerer helt fint at de ikke kan ha kontakt via mobil slik som alle andre?

Jeg er ikke så sikker på om det alltid er så rett å tre våre voksne idealer ned over hodene på barna våre. Vi må akseptere at de vokser opp i en annen tid enn oss og at etterhvert som de blir eldre, så er det andre personer som kommer til å ha større betydning i deres hverdag enn oss foreldre. Og slik skal det være. Vi vil jo at de skal orientere seg utover og ikke bli stående fast i utviklingen mot selvstendighet?

Jeg tenker at det er flott med idealer som "ikke smartmobil" osv. Men jeg er usikker på om det egentlig er til det beste for barna og deres tilhørighet til sine jevnaldrende. Det er en gylden middelvei mellom å ha en mobil og begrense bruken,og det å ikke ha id et hele tatt.

Anonymkode: eae26...39a

De har mobiltelefon, bare ikke smarttelefon. 🤷

Jeg er ikke enig i at jevnalderorientering er noe å trakte etter, men ja, begge ungene er populære og har mange venner. Jeg er klar over at det er "en annen tid", men jeg ser ikke poenget med å ødelegge mine barn bare fordi folk flest gjør det. 

Vi har heldigvis mange venner med barn på alder med våre, som heller ikke er skjermslaver. 

Jeg regner med at dette kommer til å være en sånn ting vi tenker tilbake på med sjokk og forferdelse, som når man anbefalte gravide å røyke før i tiden. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...