AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #21 Del Skrevet 23. september 2023 Det er ikke veldig vanskelig å ta løs en ovn, det verste er egentlig at den er så tung. Jeg anbefaler to sterke menn for å flytte den. Det er mulig dere kan bytte plata uten å flytte ovnen vekk, det er nok det enkleste. Da må det være to til å løfte ovn, en til å dra ut gammel plate og smette inn ny. Jeg foretrekker metalplate foran ovn, fordi glass som dere oppdaget er knuselig. Men pass på at det ikke er for stor forskjell i tykkelsen, for da må piperøret tilpasses. Dersom dere må flytte på ovnen kommer det til å komme aske ut av piperøret. Dette støvet må ikke støvsuges! I følge feieren ødelegger det filteret på støvsugere. Kost opp det verste med kost og fjern resten med vått papir. Anonymkode: 51da3...044 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gogglebox Skrevet 23. september 2023 #22 Del Skrevet 23. september 2023 (endret) Her kan du jo se ulike gulvbeskyttere til peisovnen https://www.contura.eu/no-no/peis-og-peisovn/tilbehor/gulvbeskyttelse Vi har den korte varianten som bare skyves inntil og som kan løftes hvis man skal støvsuge under f.eks. Høres ut som at dere har den samme? Vil ikke tro at det koster mer enn 2-3000 kroner. Reis til Varmefag eller en annen peisforhandler hvis du har det i nærheten, eller kontakt en muremester. Endret 23. september 2023 av Gogglebox 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #23 Del Skrevet 23. september 2023 Finn en forhandler som fører Contura, feks Varmefag. Har de det ikke inne, bestiller de en slik som dere hadde. Anonymkode: 72dd7...fc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 24. september 2023 #24 Del Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan det være enklere å legge fliser akkurat foran peisen? Anonymkode: b529a...557 Sikkert, men langt fra like pent! Jeg ville fulgt rådet til @Gogglebox, det ser ut til å være det beste så langt. Nå bor jeg i leilighet uten ovn, men da jeg hadde ovn valgt jeg metallplate under, jeg syns det gir et renere og penere inntrykk enn glass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #25 Del Skrevet 24. september 2023 Peisen står vel ikke oppå glassplata?? Vi satt inn ny ovn for 5 år siden. De som solgte peisen laget også en plassbygget ved-nisje, og spesialbestilte glassplata til å ha foran på nøyaktige mål da de hadde bygget ferdig. Ser ut som en standard peis hvor det enten finnes noe standard du kan bestille, alternativt har de som selger slikt også glassplate-leverandører igjen. Så du trenger antakelig bare noe nytt brannsikkert til å ha foran Anonymkode: 2315c...1c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #26 Del Skrevet 25. september 2023 Jamenn.. men det er jo ingen hokus pokus? Peis er ikke koblet strøm eller noe, det er ikke en varmepumpe. Ja, man trenger helst å være to, men en mann + en kvinne burde klare det. Ny glassplate koster ikke alverdens heller, har du Bauhaus eller Megaflis i nærheten, kan du finne den til under 1000 kroner. Peis sitter ikke fast i pipa. Den er koblet med piperør.. Hvis det er sparklet over for utseende sitt skyld (som er ikke sannsynlig), så må sparkel fikses litt på ja. Anonymkode: 54cd0...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #27 Del Skrevet 25. september 2023 https://www.maxbo.no/ovn-peis-og-oppvarming/peisovner-og-vedovner/peisutstyr/gulvplater/ Anonymkode: 54cd0...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #28 Del Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 13.06): off, dette blir fort mye dyrere enn jeg hadde tenkt. Helt ny leilighet, så ikke vi som kjøpte peisen. Gledet med til å fyre i peisen nå i høst😪 Anonymkode: 2a74a...15c Dra ovnen ut. Er ikke så tung det. Vipp den opp bak og dytt den på igjen. Glassplater i alle ste og fasonger finnes på Obs Bygg. Anonymkode: 4428e...43e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #29 Del Skrevet 25. september 2023 Vi kjøpte ny glassplate hos glassmester fordi den gamle ikke dekket gulvet riktig. Mannen min dro ut oven, la plata på plass og skrudde ovnen på plass. Ingen stor jobb, ikke vanskelig heller. Faktisk klarte jeg å flytte ovnen jeg og. Anonymkode: 08df8...9e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #30 Del Skrevet 25. september 2023 Du får fint kjøpt en glassplate som er buet (i C-form) slik at du kan bare legge den inntil ovnen... https://www.monter.no/interior/varme/tilbehor-varme/gulvplate-glass-halvmaneformet-inkludert-bunnplate-klar/ Bare å forhøre seg med hvilken som helst butikk som selger ovn og peis. Det beste er å kontakte din lokale bedrift på dette. Kostet meg 1500 kr hos min lokale bedrift........ Anonymkode: e4b6a...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #31 Del Skrevet 25. september 2023 Tiuren skrev (På 23.9.2023 den 13.31): Det er bukken til havresekken, klart de mener de er de eneste som kan montere en plate på gulvet.... En ovn veier ca100-150kg, så ikke enkelt å løfte opp og smyge ny plate under. Så ovnen må trolig bort og ny plate på plass før ovnen settes på plass. Men det er ikke en veldig vanskelig jobb, og hvordan skal forsikringen vite at platen var byttet i 2023? Disse ovnene veier ikke mye! Den trekkes enkelt ut fra vegg, ut av røret den står i mot vegg. Så legger man ny glassplate, denne trenger ikke å festes. Så smyger du feks et håndkle under og drar ovnen over på glassplaten. Jeg gjør dette selv hjemme. Har nesten identisk ovn i samme materiale. Jeg er en dame på 50 kg. Anonymkode: dc4da...7f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 25. september 2023 #32 Del Skrevet 25. september 2023 52 minutter siden, AnonymBruker said: Disse ovnene veier ikke mye! Den trekkes enkelt ut fra vegg, ut av røret den står i mot vegg. Så legger man ny glassplate, denne trenger ikke å festes. Så smyger du feks et håndkle under og drar ovnen over på glassplaten. Jeg gjør dette selv hjemme. Har nesten identisk ovn i samme materiale. Jeg er en dame på 50 kg. Anonymkode: dc4da...7f5 Må si du er imponerende sterk, ifølge leverandor er den vesentlig tyngre en jeg trodde. https://www.contura.eu/no-no/peis-og-peisovn/peisovner/contura-620-style Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #33 Del Skrevet 25. september 2023 Tiuren skrev (37 minutter siden): Må si du er imponerende sterk, ifølge leverandor er den vesentlig tyngre en jeg trodde. https://www.contura.eu/no-no/peis-og-peisovn/peisovner/contura-620-style Hmm, ja min veier bare 120 kg. Klarer likevel å skyve på den alene. Vil tro to stk klarer det fint. Anonymkode: dc4da...7f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå