AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Del Skrevet 23. september 2023 Har en moderne Conturapeis, hvor det før var en buet glassplate foran peisen. Den knuste dessverre da mannen mistet noe oppå. Peisen er en slik: https://www.contura.eu/no-no/peis-og-peisovn/peisovner/contura-620-style Hva nå? må vi ha ny glassplate? Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 2a74a...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Del Skrevet 23. september 2023 Ny må til. Anonymkode: ffa05...0bb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Del Skrevet 23. september 2023 På gulvet? Ja, det skal være ikke-brennbart materiale (er det 30 cm?) foran en ovn Anonymkode: d4d1b...953 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Del Skrevet 23. september 2023 Ja du må ha en slags plate foran der enten der er glass eller annet materiale ellers vil det ikke bli godkjent på neste inspeksjon av feier.. hvis der er som hos meg så må hele ovnen løftes for det. Anonymkode: cfe25...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ny må til. Anonymkode: ffa05...0bb Alle jeg finner på nett er firkantede, men jeg får jo ikke løftet peisen og satt den oppå 😅 Kanske jeg bare må kontakte selskapet som selger peisen og høre hva de tenker.. Anonymkode: 2a74a...15c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja du må ha en slags plate foran der enten der er glass eller annet materiale ellers vil det ikke bli godkjent på neste inspeksjon av feier.. hvis der er som hos meg så må hele ovnen løftes for det. Anonymkode: cfe25...b61 Hvordan får man løftet den?🤭 Anonymkode: 2a74a...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan får man løftet den?🤭 Anonymkode: 2a74a...15c Du må ha hjelp til det, demontere den fra pipa, ring der du kjøpte ovnen du Anonymkode: cfe25...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må ha hjelp til det, demontere den fra pipa, ring der du kjøpte ovnen du Anonymkode: cfe25...b61 off, dette blir fort mye dyrere enn jeg hadde tenkt. Helt ny leilighet, så ikke vi som kjøpte peisen. Gledet med til å fyre i peisen nå i høst😪 Anonymkode: 2a74a...15c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Del Skrevet 23. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Kanske jeg bare må kontakte selskapet som selger peisen og høre hva de tenker.. Anonymkode: 2a74a...15c Tror nok det ja. Anonymkode: 415a3...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): off, dette blir fort mye dyrere enn jeg hadde tenkt. Helt ny leilighet, så ikke vi som kjøpte peisen. Gledet med til å fyre i peisen nå i høst😪 Anonymkode: 2a74a...15c Du bør ikke fyre før den plata er på plass, det er beskyttelsen din mot brann og skader om det faller en stor glødende kubbe eller glør ut av peisen. Det har skjedd meg når ved inni der kollapser når jeg skal legge inn ny, og da hadde det gått rett på gulvet uten plate.. men hør med de som selger sånt, kanskje det er innstallering med i prisen Anonymkode: cfe25...b61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du bør ikke fyre før den plata er på plass, det er beskyttelsen din mot brann og skader om det faller en stor glødende kubbe eller glør ut av peisen. Det har skjedd meg når ved inni der kollapser når jeg skal legge inn ny, og da hadde det gått rett på gulvet uten plate.. men hør med de som selger sånt, kanskje det er innstallering med i prisen Anonymkode: cfe25...b61 ja vet- tør ikke gjøre noe før dette er ordnet. Så håper dette kan løses raskt og ikke for dyrt.. Anonymkode: 2a74a...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ja vet- tør ikke gjøre noe før dette er ordnet. Så håper dette kan løses raskt og ikke for dyrt.. Anonymkode: 2a74a...15c Jeg googlet litt og ser at folk har brukt forskjellige løsninger på dette, noen har fått mannen sin til å vippe ovnen litt opp og byttet plata fort, og andre har bare lagt noe foran. I følge en Varmefag artikkel så bør en få montører til å gjøre jobben med tanke på sikkerhet og forsikringen hvis det skjer noe, men den gode nyheten er at der er et tonn plater å velge mellom slik at du ikke må ta den aller dyreste Anonymkode: cfe25...b61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg googlet litt og ser at folk har brukt forskjellige løsninger på dette, noen har fått mannen sin til å vippe ovnen litt opp og byttet plata fort, og andre har bare lagt noe foran. I følge en Varmefag artikkel så bør en få montører til å gjøre jobben med tanke på sikkerhet og forsikringen hvis det skjer noe, men den gode nyheten er at der er et tonn plater å velge mellom slik at du ikke må ta den aller dyreste Anonymkode: cfe25...b61 tror du dette er noe som kan legges ut på mitt anbud? Anonymkode: 2a74a...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): tror du dette er noe som kan legges ut på mitt anbud? Anonymkode: 2a74a...15c Ja du kan jo prøve det, virker som det er noe flere firma kan gjøre Anonymkode: cfe25...b61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 23. september 2023 #15 Del Skrevet 23. september 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg googlet litt og ser at folk har brukt forskjellige løsninger på dette, noen har fått mannen sin til å vippe ovnen litt opp og byttet plata fort, og andre har bare lagt noe foran. I følge en Varmefag artikkel så bør en få montører til å gjøre jobben med tanke på sikkerhet og forsikringen hvis det skjer noe, men den gode nyheten er at der er et tonn plater å velge mellom slik at du ikke må ta den aller dyreste Anonymkode: cfe25...b61 Det er bukken til havresekken, klart de mener de er de eneste som kan montere en plate på gulvet.... En ovn veier ca100-150kg, så ikke enkelt å løfte opp og smyge ny plate under. Så ovnen må trolig bort og ny plate på plass før ovnen settes på plass. Men det er ikke en veldig vanskelig jobb, og hvordan skal forsikringen vite at platen var byttet i 2023? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 23. september 2023 #16 Del Skrevet 23. september 2023 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Har en moderne Conturapeis, hvor det før var en buet glassplate foran peisen. Den knuste dessverre da mannen mistet noe oppå. Peisen er en slik: https://www.contura.eu/no-no/peis-og-peisovn/peisovner/contura-620-style Hva nå? må vi ha ny glassplate? Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 2a74a...15c Ta kontakt med forhandleren der den (ovnen) ble kjøpt eventuelt en forhandler som selger maken. De har ganske sikkert hatt slike forespørsler tidligere (jeg synes glass er litt håpløst å ha på gulv, kanskje kan man velge noe annet?) Endret 23. september 2023 av skrue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Del Skrevet 23. september 2023 Tiuren skrev (2 minutter siden): Det er bukken til havresekken, klart de mener de er de eneste som kan montere en plate på gulvet.... En ovn veier ca100-150kg, så ikke enkelt å løfte opp og smyge ny plate under. Så ovnen må trolig bort og ny plate på plass før ovnen settes på plass. Men det er ikke en veldig vanskelig jobb, og hvordan skal forsikringen vite at platen var byttet i 2023? virker nokså avansert for en noob hvis man må koble peisen fra pipa? Anonymkode: 2a74a...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Del Skrevet 23. september 2023 Tiuren skrev (4 minutter siden): Det er bukken til havresekken, klart de mener de er de eneste som kan montere en plate på gulvet.... En ovn veier ca100-150kg, så ikke enkelt å løfte opp og smyge ny plate under. Så ovnen må trolig bort og ny plate på plass før ovnen settes på plass. Men det er ikke en veldig vanskelig jobb, og hvordan skal forsikringen vite at platen var byttet i 2023? Ja jeg sier ikke at en må bruke deres montør, men en eller annen montør er sikkert bedre enn å kave med dette alene. Anonymkode: cfe25...b61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #19 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): virker nokså avansert for en noob hvis man må koble peisen fra pipa? Anonymkode: 2a74a...15c Jeg har en ganske ny vedovn. Det er ett rør som sitter fast i pipa, og ett rør fra ovnen som er tredd inn i det faststøpte røret. Ovnsrøret er ikke støpt fast, man kan vri det ut. Hvis jeg vil flytte ovnen, kan jeg det (med hjelp av noen sterke mennesker). Hvis ts har en ganske ny ovn, har hun kanskje samme løsning. Anonymkode: 21e60...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #20 Del Skrevet 23. september 2023 Kan det være enklere å legge fliser akkurat foran peisen? Anonymkode: b529a...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå