Gå til innhold

Min bror fikk i dag beskjed om at han er far til et allerede født barn på 4 mnd. Hvilke rettigheter har han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kvinnen som er mor, hadde en onenightstand med min bror men hun hadde pause fra ektemannen sin.

Hun blir gravid, holder det skjult for min bror fram til nå.

Hun påstår min bror er faren, da hun og ektemannen var fraflyttet hverandre og hadde pause, akkurat da. Samtidig må hun jo ha hatt sex med også ektemannen, da han går rundt og tror han er nybakt pappa.

Hun er nå tilbake i ekteskapet sitt, og ønsker å holde min bror helt utenfor. Hun vil at ektemannen skal «være pappa, og hun ønsker å fortsette ekteskapet sitt.

Så da står broren min i en shitty situasjon og lurer på om han kan stille krav om farskapstest?

Barnet har jo allerede en pappa oppført i papirene (ektemannen som ikke vet noen ting).

Broren min ønsker å være pappa, dersom han biologisk er det.

Helt syk situasjon, men sånn er det.

Noen som vet?

Anonymkode: 7ae5e...c29

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

broren din kan kreve farskapstest, men det må han gjøre via advokat.

Anonymkode: 4a847...887

• Liker 16
Skrevet

Dette tar deg 2 sekunder å google:

Dersom det oppstår tvil om et farskap som følger av ekteskap eller som er erklært, kan barnet, mor, far eller en tredjemann som mener han er far til barnet reise sak for domstolen om endring av farskapet. 

Etter regelen i barneloven § 24 kan retten i en farskapssak kreve at mor, barn og hver mann som er part i saken avgir egnede prøver for DNA-analyse. 

Hilsen juristen, ung.no

Anonymkode: fd88a...fbe

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Sjansen for at han er far er relativt lav, i og med at dette var en ONS og hun har hatt regelmessig samleie med mannen sin. 

Anonymkode: 4a847...887

• Liker 2
Skrevet

Han må kreve DNA test. True med å fortelle mannen hennes dette hvis hun nekter. Ikke si han vil være pappa før hun har godkjent og de har tatt test. Så ta det derfra.

Anonymkode: 22312...7af

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Men utover å få svart på hvitt om det er hans barn eller ikke, har broren din ingen rettigheter - det er BARNET som har rett til samvær med sin far, barnet som har rett på barnebidrag, og så videre. For et nyfødt barn vil samvær begrense seg til å være sammen med både mor og barn samtidig, og kun dersom mor er komfortabel med det. 

Anonymkode: fd88a...fbe

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor hun fortalte det til din bror hvis hun likevel ville holdt han utenfor. Dette hadde faktisk ikke vært noe problem hvis hun holdt munn. Selvsagt noe annet om det er riktig å gjøre det slik da.

• Liker 30
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, han kan kreve en DNA-test når han har rimelig grunn til å tro han er far. Dersom mor nekter, kan han gå til sak og det avgjøres i retten. 

Anonymkode: 2cf8e...c39

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor fortalte hun dette til han hvis hun ikke vil at han skal ha noe med barnet å gjøre, ikke vil ta test, ikke vil at mannen skal finne ut av det??? Vil hun ha han på gress tilfelle mannen stikker fra henne da eller?

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor fortalte hun dette til han hvis hun ikke vil at han skal ha noe med barnet å gjøre, ikke vil ta test, ikke vil at mannen skal finne ut av det??? Vil hun ha han på gress tilfelle mannen stikker fra henne da eller?

Luckiness skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor hun fortalte det til din bror hvis hun likevel ville holdt han utenfor. Dette hadde faktisk ikke vært noe problem hvis hun holdt munn. Selvsagt noe annet om det er riktig å gjøre det slik da.

Ts her.

Dette lurer vi også VELDIG på.

Selv sier hun at det handlet om samvittighet. Jeg personlig tenker hun jo må ønske seg noe ut av det. Økonomisk stiller hun kjempesterkt fra før, og det kan umulig være bidrag hun er ute etter. Dette da ved å skulle få bidrag, det må en farskapstest til - hvilket hun ikke vil.

I tillegg er min bror langt fra rik, og har ikke noe annet enn det nav måtte forlangt, å gi. Dette vet hun godt. 

Utfordringen kommer når det snakkes om advokat og rettens vei. Min bror har ikke penger til å gå i gang med noe slikt.

Ektemannen hennes har godt med penger og hun selv også.

Det eneste vi klarer å forestille oss, er at hun vil ha i pose og sekk, dersom forholdet med ektemannen ryker. Jeg klarer ikke å se at det er utelukkende dårlig gjort av henne og fortelle min bror dette, bare for at han skal vite det og ha det vondt. Ikke mener hun at han skal ha noe med barn å gjøre, verken juridisk eller i praksis. Hva i all verden er da vitsen med å fortelle han da? Det er så stygt gjort.

Han har fått bilder av barnet, og barnet ligner i tillegg veldig på han. Uten at dette overhodet er noen fasit. Derimot er det slående likt han. Rart å se faktisk, men en veldig fin baby.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her.

Selv sier hun at det handlet om samvittighet. Jeg personlig tenker hun jo må ønske seg noe ut av det. Økonomisk stiller hun kjempesterkt fra før, og det kan umulig være bidrag hun er ute etter. Dette da ved å skulle få bidrag, det må en farskapstest til - hvilket hun ikke vil.

I tillegg er min bror langt fra rik, og har ikke noe annet enn det nav måtte forlangt, å gi. Dette vet hun godt. 

Utfordringen kommer når det snakkes om advokat og rettens vei. Min bror har ikke penger til å gå i gang med noe slikt.

Det eneste vi klarer å forestille oss, er at hun vil ha i pose og sekk, dersom forholdet med ektemannen ryker. Jeg klarer ikke å se at det er utelukkende dårlig gjort av henne og fortelle min bror dette, bare for at han skal vite det og ha det vondt. Ikke mener hun at han skal ha noe med barn å gjøre, verken juridisk eller i praksis. Hva i all verden er da vitsen med å fortelle han da? Det er så stygt gjort.

Han har fått bilder av barnet, og barnet ligner i tillegg veldig på han. Uten at dette overhodet er noen fasit. Derimot er det slående likt han. Rart å se faktisk, men en veldig fin baby.

Hvis han ikke har råd til advokat så må han true med å si det til mannen hvis hun ikke er villig til test. Sleipt, ja, men hun er også sleip!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her.

Jeg tror faktisk dette kan reelt handle om samvittighet… Hun har oppgitt ektefelle som far, og med mindre noen bestrider dette er han barnets juridiskes far og arver han… Hun har ingenting å tjene på å komplisere dette. Men, mennesker er sammensatte, en liten del av henne føler kanskje broren din har rett til å vite? Men praktisk sett burde hun selvsagt lagt dette ligge for sin egen del… 

Anonymkode: 2cf8e...c39

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvinnen som er mor, hadde en onenightstand med min bror men hun hadde pause fra ektemannen sin.

Hun blir gravid, holder det skjult for min bror fram til nå.

Hun påstår min bror er faren, da hun og ektemannen var fraflyttet hverandre og hadde pause, akkurat da. Samtidig må hun jo ha hatt sex med også ektemannen, da han går rundt og tror han er nybakt pappa.

Hun er nå tilbake i ekteskapet sitt, og ønsker å holde min bror helt utenfor. Hun vil at ektemannen skal «være pappa, og hun ønsker å fortsette ekteskapet sitt.

Så da står broren min i en shitty situasjon og lurer på om han kan stille krav om farskapstest?

Barnet har jo allerede en pappa oppført i papirene (ektemannen som ikke vet noen ting).

Broren min ønsker å være pappa, dersom han biologisk er det.

Helt syk situasjon, men sånn er det.

Noen som vet?

Som far selv får du si gratulerer og jeg syns det er bra at han vil være der for barne sitt.

Heldigvis i Norge så har verken mor eller far noe de skulle sagt her. 

Det er barnet som har krav på å ha kontakt med foreldrene sine.

Mitt første tips er å få verifisert hvem den ekte faren er også ta det derfra.

Skulle det vise seg at han er far vil jeg som far selv anbefale at du har så mye samvær som overhodet mulig frem til ungen er klar for å gå over til 50/50.

Lykke til

Anonymkode: ed67b...d18

Skrevet

Han trenger ikke advokat. Han trenger bare å be om DNA test via nav. 

Det er jo ikke sikkert hun hadde sex med ektemannen så det kan godt være det er din brors barn.

Be han kontakte nav. Dette skjer stadig 

Anonymkode: 2c69c...75c

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette vil jo ikke skje dersom moren og evt far er i konflikt. Mor kan ha oppgitt sin opprinnelige ektefelle som far på sykehuset. Det er og noe du kan sjekke ts hvem som er oppgitt som far- men her skal barnet tenkes på så hvis barnet vokser opp med mor har far lite det skulle sagt inntil 3 år. 50/50 vil derfor sannsynlig være utelukket. 

Anonymkode: c4fd8...52f

Du leste tydeligvis ikke frem til barnet er klar for 50/50. Rart det blir krig i verden ass🤣

Anonymkode: ed67b...d18

• Liker 1
Skrevet

Ta DNA-test. Så enkelt er det.

Anonymkode: d7488...386

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette vil jo ikke skje dersom moren og evt far er i konflikt. Mor kan ha oppgitt sin opprinnelige ektefelle som far på sykehuset. Det er og noe du kan sjekke ts hvem som er oppgitt som far- men her skal barnet tenkes på så hvis barnet vokser opp med mor har far lite det skulle sagt inntil 3 år. 50/50 vil derfor sannsynlig være utelukket. 

Anonymkode: c4fd8...52f

Når mor er gift, trenger man ikke å "oppgi" hvem som er far. Ektefellen blir automatisk satt som far. Det er ikke nødvendig å undersøke det.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor mor fortalte dette, hvis hun ønsker at ektefellen skal fortsette å leve på hennes livsløgn. Nå risikerer hun jo at ektemannen får vite sannheten..

Anonymkode: 25d09...9a5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta DNA-test. Så enkelt er det.

Anonymkode: d7488...386

Men hvordan?

Skrevet

Han har ingen rettigheter, kun plikter (hurra for såkalte "male privileges").

Han er økonomisk pliktig til å forsørge barnet i form av barnebidrag.

Anonymkode: 17fd8...1ae

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis han er faren så vil han jo har rett på samvær så hvis han vil være sikker så må han bare gå for det og be om blodprøve, de kan ikke nekte på det.

Anonymkode: a013f...79f

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...