AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Jeg har ikke sjangs til å ta jerntabletter. Jeg blir så utrolig dårlig i magen, jeg blir ikke forstoppet slik som andre tydeligvis blir. Jeg får enorme kramper i magen,med kaldsvette, kvalme og klarer såvidt å fokusere på ting når det slår inn. Det blir akutt diaré. Virker ikke som noen andre opplever dette, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har ferritin på 12 så det er ikke alvorlig lavt men det må opp. Er mye trøtt og sliten, hjertebank for veldig lite osv så det gir meg symptomer. Men saken er jo at jeg ikke tåler tablettene. Har prøvd forskjellige, med forskjellige styrker. Jeg blir heller ikke dårlig etter inntak men dagen etterpå! Skal nevnes at jeg har operert bort galleblæren for en del år siden så det kan være en årsak til at jeg blir såpass dårlig men det er bare noe jeg tenker. Ingen lege som har sagt dette. Var i kontakt med lege for noen dager siden og da sa han at jeg skulle prøve Floradix jern, noe flytende kosttilskudd. Har tatt første dose nå så får se. Men hva gjør man? Om jeg blir dårlig av dette også kommer jeg faktisk ikke til å ta jern mer for jeg brukte nesten 2 timer på do her om dagen, inn og ut for å få bukt med disse krampene. Og var kvalm og dårlig resten av dagen. Dette skjedde 2 dager på rad etter inntak av tablettene. Anonymkode: 6afd9...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Bruk jernpanne, og iron fish (en liten jernfisk man putter i kjeler når man koker ting). Pass på at du spiser masse mat som har høyt jerninnhold til alle måltider med noe med c vit for opptak. Ingen kaffe/te/melk i nærheten (hemmer opptak). Anonymkode: 0ffa5...735 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 Det går an å få jern sptøytet inn, forhør deg om det? Har du veldig lavt jern er det nærmest umulig å spise det opp med mat Anonymkode: 40718...053 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Hva er det du spiser/ikke spiser, er det slik at du ikke spiser nok og riktig type jern? Rødt kjøtt er den viktigste kilden til hem-jern (i tillegg til b-12) som er det kroppen tar opp og bruker best. Men spiser du dette i form av ultraprosessert mat, eller ikke ofte nok, så kan det påvirke. Kvaliteten på maten vi spiser er veldig viktig. Andre ting som kan påvirke er tarmbalansen, er den dårlig påvirker det næringsopptak. Da kan f.eks probiotika være noe å se på. Anonymkode: 50cbc...19d 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det du spiser/ikke spiser, er det slik at du ikke spiser nok og riktig type jern? Rødt kjøtt er den viktigste kilden til hem-jern (i tillegg til b-12) som er det kroppen tar opp og bruker best. Men spiser du dette i form av ultraprosessert mat, eller ikke ofte nok, så kan det påvirke. Kvaliteten på maten vi spiser er veldig viktig. Andre ting som kan påvirke er tarmbalansen, er den dårlig påvirker det næringsopptak. Da kan f.eks probiotika være noe å se på. Anonymkode: 50cbc...19d Vet ikke hvordan det er med tarmbalansen men har sensitiv mage fra før, men tenkt at det er pga mangelen på galleblære. Anonymkode: 6afd9...3b0
Skravla Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 Om du ikke tåler noen av jernpreparatene som tas så bør du sjekke muligheten for å få jern intravenøst. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er det du spiser/ikke spiser, er det slik at du ikke spiser nok og riktig type jern? Rødt kjøtt er den viktigste kilden til hem-jern (i tillegg til b-12) som er det kroppen tar opp og bruker best. Men spiser du dette i form av ultraprosessert mat, eller ikke ofte nok, så kan det påvirke. Kvaliteten på maten vi spiser er veldig viktig. Andre ting som kan påvirke er tarmbalansen, er den dårlig påvirker det næringsopptak. Da kan f.eks probiotika være noe å se på. Anonymkode: 50cbc...19d Jeg har vanlig kost tenker jeg, som alle andre. Jeg spiser alt men burde kanskje spise mer kjøtt. Hvilket kjøtt burde man spise da? Anonymkode: 6afd9...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 Skravla skrev (Akkurat nå): Om du ikke tåler noen av jernpreparatene som tas så bør du sjekke muligheten for å få jern intravenøst. Hvordan kan man få jern intravenøst? Anonymkode: 6afd9...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går an å få jern sptøytet inn, forhør deg om det? Har du veldig lavt jern er det nærmest umulig å spise det opp med mat Anonymkode: 40718...053 Skal drikke dette i en mnd og komme å måle jern etterpå. Men er 12 i ferritin veldig lavt? Anonymkode: 6afd9...3b0
Skravla Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan kan man få jern intravenøst? Anonymkode: 6afd9...3b0 Legen din må henvise til sykehus. De gangene jeg får det (2-3 ganger pr år) så tar jeg blodprøver, møter hos sykehuslege og får så satt intravenøst i armen. Trenger ikke legges inn, men du bør regne et par timer på sykehuset. 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 Skravla skrev (1 minutt siden): Legen din må henvise til sykehus. De gangene jeg får det (2-3 ganger pr år) så tar jeg blodprøver, møter hos sykehuslege og får så satt intravenøst i armen. Trenger ikke legges inn, men du bør regne et par timer på sykehuset. Og dette blir du ikke dårlig av? Jeg har lest litt på nettet og skjønner at man må ha veldig lave nivåer for disse tiltakene. Stemmer det? Anonymkode: 6afd9...3b0
Mardina Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har ikke sjangs til å ta jerntabletter. Jeg blir så utrolig dårlig i magen, jeg blir ikke forstoppet slik som andre tydeligvis blir. Jeg får enorme kramper i magen,med kaldsvette, kvalme og klarer såvidt å fokusere på ting når det slår inn. Det blir akutt diaré. Virker ikke som noen andre opplever dette, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har ferritin på 12 så det er ikke alvorlig lavt men det må opp. Er mye trøtt og sliten, hjertebank for veldig lite osv så det gir meg symptomer. Men saken er jo at jeg ikke tåler tablettene. Har prøvd forskjellige, med forskjellige styrker. Jeg blir heller ikke dårlig etter inntak men dagen etterpå! Skal nevnes at jeg har operert bort galleblæren for en del år siden så det kan være en årsak til at jeg blir såpass dårlig men det er bare noe jeg tenker. Ingen lege som har sagt dette. Var i kontakt med lege for noen dager siden og da sa han at jeg skulle prøve Floradix jern, noe flytende kosttilskudd. Har tatt første dose nå så får se. Men hva gjør man? Om jeg blir dårlig av dette også kommer jeg faktisk ikke til å ta jern mer for jeg brukte nesten 2 timer på do her om dagen, inn og ut for å få bukt med disse krampene. Og var kvalm og dårlig resten av dagen. Dette skjedde 2 dager på rad etter inntak av tablettene. Anonymkode: 6afd9...3b0 Har du prøvd Amino jern? Den kan taes med mat og skal være skånsom mot magen.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har ikke sjangs til å ta jerntabletter. Jeg blir så utrolig dårlig i magen, jeg blir ikke forstoppet slik som andre tydeligvis blir. Jeg får enorme kramper i magen,med kaldsvette, kvalme og klarer såvidt å fokusere på ting når det slår inn. Det blir akutt diaré. Virker ikke som noen andre opplever dette, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har ferritin på 12 så det er ikke alvorlig lavt men det må opp. Er mye trøtt og sliten, hjertebank for veldig lite osv så det gir meg symptomer. Men saken er jo at jeg ikke tåler tablettene. Har prøvd forskjellige, med forskjellige styrker. Jeg blir heller ikke dårlig etter inntak men dagen etterpå! Skal nevnes at jeg har operert bort galleblæren for en del år siden så det kan være en årsak til at jeg blir såpass dårlig men det er bare noe jeg tenker. Ingen lege som har sagt dette. Var i kontakt med lege for noen dager siden og da sa han at jeg skulle prøve Floradix jern, noe flytende kosttilskudd. Har tatt første dose nå så får se. Men hva gjør man? Om jeg blir dårlig av dette også kommer jeg faktisk ikke til å ta jern mer for jeg brukte nesten 2 timer på do her om dagen, inn og ut for å få bukt med disse krampene. Og var kvalm og dårlig resten av dagen. Dette skjedde 2 dager på rad etter inntak av tablettene. Anonymkode: 6afd9...3b0 Jeg opplevde det samme som deg helt til jeg prøvde depo tabletter med jern. Har du prøvd de? Anonymkode: f2353...66b
Grüner Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har vanlig kost tenker jeg, som alle andre. Jeg spiser alt men burde kanskje spise mer kjøtt. Hvilket kjøtt burde man spise da? Anonymkode: 6afd9...3b0 Rødt kjøtt, lever osv.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg opplevde det samme som deg helt til jeg prøvde depo tabletter med jern. Har du prøvd de? Anonymkode: f2353...66b Tror ikke det, hva er dette? Anonymkode: 6afd9...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #16 Skrevet 23. september 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Rødt kjøtt, lever osv. har begynt å spise leverpostei til hvert brødmåltid nå, sammen med appelsinjuice. Spiser ikke så mye rødt kjøtt Men skal begynne å spise det mer nå. Biff idag feks 🤣 Anonymkode: 6afd9...3b0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Skrevet 23. september 2023 Kjøp jerndråper. Spør apotek om rett dose til deg- antall dråper pr dag og informer om ar du ligger på 12 i ferritin. Du må også ta c-vitamin når du tar jern for å få rett opptak. Anonymkode: bb5f3...d9b
Skravla Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og dette blir du ikke dårlig av? Jeg har lest litt på nettet og skjønner at man må ha veldig lave nivåer for disse tiltakene. Stemmer det? Anonymkode: 6afd9...3b0 Du må temmelig lavt ned, men jeg vet at det også gis der andre preparater ikke kan brukes. Men det er sykehuset som avgjør ut fra henvisning fra lege. Jeg blir ikke dårlig av dette. Og om det er magen som påvirkes mest hos deg så er jo ikke IV jerntilførsel innom fordøyelsen i det hele tatt. Det går rett i blodet.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #19 Skrevet 23. september 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har vanlig kost tenker jeg, som alle andre. Jeg spiser alt men burde kanskje spise mer kjøtt. Hvilket kjøtt burde man spise da? Anonymkode: 6afd9...3b0 "Vanlig" kosthold sier meg ingenting. Folk flest jeg kjenner spiser i stor grad ultraprosessert mat i hverdagen. Toro, pølser, osv. Du burde spise rene råvarer, både fra animalsk og planteriket. Rødt kjøtt er det som er best kilde til jern. I tillegg spis mat rik på cvitamin for å øke opptak. F.eks litt paprika på siden av middagstallerkenen. Merkelig at legen din ikke har gått gjennom kosthold med deg? Anonymkode: 50cbc...19d 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #20 Skrevet 23. september 2023 Solgar koji jern er det enste jeg har funnet som jeg tåler Vet du hvorfor du har jernmangel. Noen får jernmangel fordi de har sykdommer som påvirker jernopptak. Dersom du er syk, så er det ikke sikkert jern hjelper så mye på sikt. Da vil det heller ikke hjelpe spise mer kjøtt. Anonymkode: 32780...34f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå