AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Jeg vet det ikke er mye, men nå står de bare på sparekonto og øker mikroskopisk. Vurderer å betale de inn på boliglånet, fordi det er den smarteste investeringen, men samtidig er det så "lite" penger at jeg vurdere å bare ha de på konto til en regnfull dag, eller hvis jeg plutselig får lyst å reise eller kjøpe noe som koster litt. Har tidligere i livet hatt veldig dårlig råd så det føles trygt og godt å ha så mye cash tilgjengelig. Har buffer til kriser på ca. 35K utenom. Jeg har god økonomi og trenger ikke få ned boliglånet for å få ting til å gå rundt, selv med renteøkning. Dekning på lånet er 30%. Ikke lån på bilen og betalte ut studielånet i fjor. Anonymkode: b1663...fbb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 https://morrowbank.no/sparing 4.1% rente bedre enn under 3% hos dnb, nordea etc Anonymkode: 75db4...f87
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Hedda-78 skrev (2 minutter siden): Jeg ville kjøpt indexfond. All in 70k på indeksfond nå, kan være utrolig dårlig timing. Aksjer rekord høy verdi finanskrise i emning. Da ville jeg kjøpt indeksfond for 5000kr i måneden for å spre risikoen for å halvere pengene. Anonymkode: 75db4...f87 3
newman01 Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 Betalte ut studielånet? Hvorfor gjøre slike ting? Hvorfor? Tror ikke du finner en eneste person i landet med litt økonomisk forståelse som vil påstå at slikt er lurt... 1 1
Kipling Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: All in 70k på indeksfond nå, kan være utrolig dårlig timing. Aksjer rekord høy verdi finanskrise i emning. Da ville jeg kjøpt indeksfond for 5000kr i måneden for å spre risikoen for å halvere pengene. Anonymkode: 75db4...f87 Vanskelig å skulle tro man kan time markedet, proffer bommer regelmessig på det. Men... enig i at det å spre det over tid er en fornuftig ide. Burde også spre det blant aktivaklasser. Litt i aksjefond, litt i obligasjoner kanskje. Men... grenser for hvor risiko aversjon man må være, hvis dette er penger som ikke er satt av til noe som helst og hun ikke har problemer med lån eller noe annet, så kan hun ta litt risiko uten problem.
PhilosopherSe7en Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: All in 70k på indeksfond nå, kan være utrolig dårlig timing. Aksjer rekord høy verdi finanskrise i emning. Da ville jeg kjøpt indeksfond for 5000kr i måneden for å spre risikoen for å halvere pengene. Anonymkode: 75db4...f87 Jeg har lest om finanskrise og kunstig høye aksjer hver eneste måned i 15 år nå. Skulle jeg fulgt slike råd hadde jeg gått glipp enorm avkastning. Men støtter tipset om å spre det utover og ikke sett alt i en engang. Jeg ville heller ikke spart i fond om det er for kort tid. Skal en inn i fond må en i mine øyne ha de stående i 3 år minimum. 1
Kipling Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 2 minutter siden, newman01 said: Betalte ut studielånet? Hvorfor gjøre slike ting? Hvorfor? Tror ikke du finner en eneste person i landet med litt økonomisk forståelse som vil påstå at slikt er lurt... Kan være psykologisk lurt, samt at det gir fleksibilitet. 2
Gud Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 Å ha pengar tilgjengeleg har også ein verdi. Eg liker å ha minst 300k på konto, i tilfelle det kjem ei eller fleire store utgifter. Om du har høve til å refinansiere, så går det jo fint med mindre. Men 70k hadde eg ikkje brydd meg med å investere.
Kipling Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 2 minutter siden, PhilosopherSe7en said: Jeg ville heller ikke spart i fond om det er for kort tid. Skal en inn i fond må en i mine øyne ha de stående i 3 år minimum. Hvorfor det?
PhilosopherSe7en Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 3 minutter siden, Kipling said: Hvorfor det? Jevne ut uroligheter i markedet over tid. Mine fond stupte under finanskrisen og under covid, men i begge tilfellene fortsatt jeg å spare hver måned. 6-12 måneder tok det i begge tilfellene for fondene å hente inn igjen nedgangen. Om jeg da måtte ut av fondene på et gitt tidspunkt kunne jeg ha risikert å tapt halvparten av investeringene mine. Tid i markedet har vist seg å være en sikker vinner for indexfond
newman01 Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 7 minutter siden, Kipling said: Hvorfor det? Fordi man risikerer at markedet kræsjer og børsen synker 30% på noen dager. Om man da trenger pengene til noe taper man masse. Om man derimot kan la fondet stå urørt vil det stige kraftig når børsen får roet seg
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 Gud skrev (16 minutter siden): Å ha pengar tilgjengeleg har også ein verdi. Eg liker å ha minst 300k på konto, i tilfelle det kjem ei eller fleire store utgifter. Om du har høve til å refinansiere, så går det jo fint med mindre. Men 70k hadde eg ikkje brydd meg med å investere. Vi tenker veldig likt. Jeg får angst av å ha mindre enn 30K på buffer. Slapper godt av nå når jeg har de 70K ekstra. Har såpass ny bil så trenger ikke bekymre meg for å måtte kjøpe ny på en stund. Borettslag tar seg av utvendig vedlikehold, så ingen ekstrautgifter der. Forholdsvis ny leilighet. Tror jeg bare beholder de på konto. Anonymkode: b1663...fbb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 newman01 skrev (29 minutter siden): Betalte ut studielånet? Hvorfor gjøre slike ting? Hvorfor? Tror ikke du finner en eneste person i landet med litt økonomisk forståelse som vil påstå at slikt er lurt... Det var ikke det jeg spurte om i det hele tatt, så det gidder jeg ikke svare på engang. Anonymkode: b1663...fbb 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 32 minutter siden, PhilosopherSe7en said: Jeg har lest om finanskrise og kunstig høye aksjer hver eneste måned i 15 år nå. Skulle jeg fulgt slike råd hadde jeg gått glipp enorm avkastning. Men støtter tipset om å spre det utover og ikke sett alt i en engang. Jeg ville heller ikke spart i fond om det er for kort tid. Skal en inn i fond må en i mine øyne ha de stående i 3 år minimum. Det er derfor man leser grunnene til at folk kommer med påstander. Det er mye mer relevante grunner idag mtp økonomisk ustabilitet i flere land inkludert Norge. Vi ser også at diverse industri i Europa har slitt med utgifter og noen har lagt ned. Dersom energiprisene i vinter blir skyhøye igjen, så kan det forverre problemet. Valutastabiliteten har også endret seg, da flere land gradvis beveger seg brot fra dollaren. Om dollaren faller mye i verdi, så vil det være katastrofe for USA. Katastrofe i USA betyr som regel katastrofe i hele vesten https://www.investopedia.com/what-is-de-dollarization-7559514 Anonymkode: 4f088...01e
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #16 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://morrowbank.no/sparing 4.1% rente bedre enn under 3% hos dnb, nordea etc Anonymkode: 75db4...f87 Avida og Svea har 4,2% Anonymkode: 9867d...6e8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet det ikke er mye, men nå står de bare på sparekonto og øker mikroskopisk. Vurderer å betale de inn på boliglånet, fordi det er den smarteste investeringen, men samtidig er det så "lite" penger at jeg vurdere å bare ha de på konto til en regnfull dag, eller hvis jeg plutselig får lyst å reise eller kjøpe noe som koster litt. Har tidligere i livet hatt veldig dårlig råd så det føles trygt og godt å ha så mye cash tilgjengelig. Har buffer til kriser på ca. 35K utenom. Jeg har god økonomi og trenger ikke få ned boliglånet for å få ting til å gå rundt, selv med renteøkning. Dekning på lånet er 30%. Ikke lån på bilen og betalte ut studielånet i fjor. Anonymkode: b1663...fbb 70k er jo ingenting...Ha de til neste renteøkning,det blir trangere tider. Anonymkode: 4cee5...8b3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 70k er jo ingenting...Ha de til neste renteøkning,det blir trangere tider. Anonymkode: 4cee5...8b3 Ja, det var derfor jeg skrev "investert" i hermetegn. Kunne skrevet plassert. Det er ikke mye penger, men jeg vet også hvor mye 70K kan være hvis man har dårlig råd, slik jeg hadde tidligere i livet. Anonymkode: b1663...fbb 1
PhilosopherSe7en Skrevet 23. september 2023 #19 Skrevet 23. september 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Det er derfor man leser grunnene til at folk kommer med påstander. Det er mye mer relevante grunner idag mtp økonomisk ustabilitet i flere land inkludert Norge. Vi ser også at diverse industri i Europa har slitt med utgifter og noen har lagt ned. Dersom energiprisene i vinter blir skyhøye igjen, så kan det forverre problemet. Valutastabiliteten har også endret seg, da flere land gradvis beveger seg brot fra dollaren. Om dollaren faller mye i verdi, så vil det være katastrofe for USA. Katastrofe i USA betyr som regel katastrofe i hele vesten https://www.investopedia.com/what-is-de-dollarization-7559514 Anonymkode: 4f088...01e Bra folk tar sine egne valg. Skulle jeg hørt på ekspertene hadde jeg gått glipp av store summer i avkastning i påvente av det perfekte tidspunkt å gå inn. Ikke hadde jeg hatt egen bolig fordi jeg fortsatt satt å ventet på boligkrakk som har vært spådd i 20 år. Folk må gjøre sin egen vurdering, og for min del har både boligkjøp og investering i fond lønnet seg stort. Ser flere sier at 70 000 ikke er noe poeng i å investere. Jeg vil heller påstå at det er en perfekt start på langsiktig investering. Renters renter, ekstra faste innskudd hver måned osv.
Kipling Skrevet 23. september 2023 #20 Skrevet 23. september 2023 2 hours ago, newman01 said: Fordi man risikerer at markedet kræsjer og børsen synker 30% på noen dager. Om man da trenger pengene til noe taper man masse. Om man derimot kan la fondet stå urørt vil det stige kraftig når børsen får roet seg Hvis det er motivasjonen er ikke 3 år i nærheten av nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå