AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Kan man ha et slags vedvarende angstnivå / fight flight nivå i kroppen uten å føle på «angst», men at man har litt tilstedeværende symptomer som uvirkelighetsfølelse, frakobla, vanskelig å tenke klart eller tenke, rart syn/sanser? Overfladisk pust.. Det er jo angst symptomer.. uten at j føler på panikk eller noe spesiell «angst» følelse legen mener jeg har angst. Bare skjønner ikke helt og hvis det skyldes angst, hvordan roer man det i dette tilfellet? Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Kan dette også være vanlig ved utbrenthet? Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 Jeg føler ikke jeg har angst hele tiden. Selv om jeg har det hele tiden. Man blir vant til det også, man blir da heller redusert og orker mindre. Det er når jeg ikke ser eller merker en grunn til at angsten er der. Blir mer utslitt av det enn å merke angsten godt. Da kan jeg jobbe med den, for er da jeg som regel reagerer på spesifikke ting eller situasjoner. Driver da med eksponering. Være bevist på pusten sin kan hjelpe. Anonymkode: 51595...658
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg føler ikke jeg har angst hele tiden. Selv om jeg har det hele tiden. Man blir vant til det også, man blir da heller redusert og orker mindre. Det er når jeg ikke ser eller merker en grunn til at angsten er der. Blir mer utslitt av det enn å merke angsten godt. Da kan jeg jobbe med den, for er da jeg som regel reagerer på spesifikke ting eller situasjoner. Driver da med eksponering. Være bevist på pusten sin kan hjelpe. Anonymkode: 51595...658 Hva gjør du for å vli kvitt den alltid tilstedeværende angsten og hva er symptomene på at den er der? kjenner du igjen d jeg skriver i hovedinnlegget? Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hva gjør du for å vli kvitt den alltid tilstedeværende angsten og hva er symptomene på at den er der? kjenner du igjen d jeg skriver i hovedinnlegget? Anonymkode: e8d50...95a Den går ikke bort foruten når jeg er deprimert. Er nervøs og sliter med å gjennomføre ting, ingen hukommelse, konstant vondt i magen, redd for å gå ut, redd for mørket redd for butikk osv. gjennomfører jo slikt uansett. Så bedriver jo eksponeringsterapi. Har også endret luktesans når det står på som verst. Og får smerter i kropp, må teipe deler av kroppen for å holde ut smerter. Bruker også avledning med pusteøvelser og avledning ved å legge meg ned noen sekunder før jeg fortsetter det jeg skal. Får sobril jeg bruker noen dager pr uke. Blir litt enklere hverdag med å vite man får litt hvile. Vi finner ingen åpenbare løsninger på den angsten, foruten å bli deprimert. Men har alltid så langt tilbake jeg kan huske hatt det slik, og man blir vant med det. Ja, jeg kjenner meg igjen i dine symptomer de dagene jeg ikke er bevist den voldsomme angsten. Anonymkode: 51595...658 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den går ikke bort foruten når jeg er deprimert. Er nervøs og sliter med å gjennomføre ting, ingen hukommelse, konstant vondt i magen, redd for å gå ut, redd for mørket redd for butikk osv. gjennomfører jo slikt uansett. Så bedriver jo eksponeringsterapi. Har også endret luktesans når det står på som verst. Og får smerter i kropp, må teipe deler av kroppen for å holde ut smerter. Bruker også avledning med pusteøvelser og avledning ved å legge meg ned noen sekunder før jeg fortsetter det jeg skal. Får sobril jeg bruker noen dager pr uke. Blir litt enklere hverdag med å vite man får litt hvile. Vi finner ingen åpenbare løsninger på den angsten, foruten å bli deprimert. Men har alltid så langt tilbake jeg kan huske hatt det slik, og man blir vant med det. Ja, jeg kjenner meg igjen i dine symptomer de dagene jeg ikke er bevist den voldsomme angsten. Anonymkode: 51595...658 Prøvd antidepressiv? Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Prøvd antidepressiv? Anonymkode: e8d50...95a Ja, tar ikke angst eller depresjoner her. Prøvd veldig mange forskjellige. Går på lamictal nå, da blir ikke depresjonen så voldsomme. Anonymkode: 51595...658
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): og hvis det skyldes angst, hvordan roer man det i dette tilfellet? Anonymkode: e8d50...95a Ved å slappe av. Så enkelt og vanskelig. Du må la det ta den tiden det tar og bruke medisiner hvis du har fått det. Anonymkode: e5dd4...3f3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ved å slappe av. Så enkelt og vanskelig. Du må la det ta den tiden det tar og bruke medisiner hvis du har fått det. Anonymkode: e5dd4...3f3 Antidepressiva.. men kan dette skyldes angst? vanskelig å slappe av når d er så ekkelt å ikke klare å koble seg på noe eller seg selv Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Antidepressiva.. men kan dette skyldes angst? vanskelig å slappe av når d er så ekkelt å ikke klare å koble seg på noe eller seg selv Anonymkode: e8d50...95a Høres ut som angstsymptomer. Det blir bedre, men du må gi det tid. Plutselig går det bedre. Du blir frisk fortere med medisiner enn uten. Anonymkode: e5dd4...3f3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Høres ut som angstsymptomer. Det blir bedre, men du må gi det tid. Plutselig går det bedre. Du blir frisk fortere med medisiner enn uten. Anonymkode: e5dd4...3f3 Så det hjelper mot sånne symptomer også? Og når det bare ligger der litt? Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 Kan det også vøre fordi man er veldig sliten/utbrent? Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 Hvordan kan man komme seg ut av den tilstanden innimellom? Anonymkode: e8d50...95a
Stoltskeiv Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 (endret) Angst oppleves på forskjellige måter. Ingenting er fasit. Husk at legen er ganske gode på dette område. Legen min mener jeg har utviklet angst for angsten, noe jeg trodde jeg ikke hadde. Men når jeg ser tydeligere etter, så har han rett fordi jeg unngår situasjoner, men jeg har ikke tenk over hvorfor. Det gir jo mening når han sa det, men det er virkelig ikke slik jeg hadde sett for meg var angst for angsten. I mitt tilfelle er det at jeg ikke klarer å være alene hjemme, fordi hode begynner å spinne og gjør meg skikkelig ukomfortabel og redd, så jeg er mye ute. Jeg hadde virkelig ikke sett for meg at det var angst for angsten, fordi jeg forbinder det med at man bare isolerer seg inne fordi man er redd. Men angst oppleves helt forskjellig fra menneske til menneske. Det du har er angst symptomer Endret 23. september 2023 av Stoltskeiv
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 Stoltskeiv skrev (9 minutter siden): Angst oppleves på forskjellige måter. Ingenting er fasit. Husk at legen er ganske gode på dette område. Legen min mener jeg har utviklet angst for angsten, noe jeg trodde jeg ikke hadde. Men når jeg ser tydeligere etter, så har han rett fordi jeg unngår situasjoner, men jeg har ikke tenk over hvorfor. Det gir jo mening når han sa det, men det er virkelig ikke slik jeg hadde sett for seg var angst for angsten. I mitt tilfelle er det at jeg ikke klarer å være alene hjemme, fordi hode begynner å spinne og gjør meg skikkelig ukomfortabel og redd, så jeg er mye ute. Jeg hadde virkelig ikke sett for meg at det var angst for angsten, fordi jeg forbinder det med at man bare isolerer seg inne fordi man er redd. Men angst oppleves helt forskjellig fra menneske til menneske. Det du har er angst symptomer Jeg er jo også redd for de symptomene fordi det er så ekkelt. men hvordan komme ut av det og føle seg som seg selv? Føle ordentlig på ting Anonymkode: e8d50...95a
Stoltskeiv Skrevet 23. september 2023 #16 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er jo også redd for de symptomene fordi det er så ekkelt. men hvordan komme ut av det og føle seg som seg selv? Føle ordentlig på ting Anonymkode: e8d50...95a Jeg vet ikke selv hvordan jeg kommer ut av det, men jeg er heldigvis i startfasen med å få hjelp. Råder deg til å bare å fortsette å holde dialog med legen og få hjelp. det legen sier til meg er at jeg må ha tålmodighet og gjøre noe som jeg kan prøve å koble av litt. For meg er det musikk og natur. Selvom jeg ikke føler det hjelper så mye, så sier han at det er viktig at jeg prøver å holde på det. Fordi det går ikke over på et blunk. Som legen spurte meg "hva liker du å holde på med?" Prøv å fortsett med det uansett hvor vanskelig det kan være noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Skrevet 23. september 2023 Stoltskeiv skrev (5 minutter siden): Jeg vet ikke selv hvordan jeg kommer ut av det, men jeg er heldigvis i startfasen med å få hjelp. Råder deg til å bare å fortsette å holde dialog med legen og få hjelp. det legen sier til meg er at jeg må ha tålmodighet og gjøre noe som jeg kan prøve å koble av litt. For meg er det musikk og natur. Selvom jeg ikke føler det hjelper så mye, så sier han at det er viktig at jeg prøver å holde på det. Fordi det går ikke over på et blunk. Som legen spurte meg "hva liker du å holde på med?" Prøv å fortsett med det uansett hvor vanskelig det kan være noen ganger. Prøver, men så blir det så ekstra tydelig for meg at dette gir ikke mening eller er ikke meg osv.. og så blir d verre prøvd antidepressiva? Anonymkode: e8d50...95a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 Jeg opplever helt likt som deg TS. Jeg lurer også på akkurat det samme som deg. Jeg føler ingen følelse mentalt at jeg har angst. Blir bare frakoblet, trøtt og nummen. Skikkelig dritt. Det jeg gjør er å trekke meg for meg selv og hvile 100% til det går over. Kan ta tid før det går over og det kan komme fort tilbake igjen. Aner ikke hvor det kommer ifra, hva som egentlig trigget. Pga jeg ikke kjenner angsten. Anonymkode: 494ba...dd5
Stoltskeiv Skrevet 23. september 2023 #19 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøver, men så blir det så ekstra tydelig for meg at dette gir ikke mening eller er ikke meg osv.. og så blir d verre prøvd antidepressiva? Anonymkode: e8d50...95a Har ikke prøvd med antidepressiva. Legen ville prøve andre former for hjelp først, men det står på lista som en alternativ om jeg skulle ha behov for det.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #20 Skrevet 23. september 2023 Ja. Angst kan gi muskelsmerter , tretthet, og svimmelhet også, for å nevne noe. Jeg mye mye smerter og reflux pga angst, men kjenner sjeldent på "angst". Det setter seg fysisk i kroppen. Anonymkode: 262ee...cc7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå