Gå til innhold

Stort hårtap - søker innspill.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Fra barnsalder har jeg hatt veldig tykt hår, noe begge mine foreldre har også. Jeg er nå 28 år. For litt over et år siden begynte jeg å miste store mender hår. Dette kom omtrent samtidig som jeg startet på en kolesterolsenkende medisin, men jeg hadde også begynt en prosess med å gå ned i vekt. Jeg skiftet medisin, og hårtapet avtok noe, men det er fortsatt betydelig mer enn det noen sinne har vært. Jeg har også fått betydelig redusert hårvekst på leggene, flekkvis. 

Jeg tok opp dette med min fastlege igjen nå for litt siden, og hun sa at noen ganger bare er det sånn. At man blir tynnere i håret med årene, men at hun forsto at det var sårt da vi kvinner har mye identitetsfølelse i håret. Jeg utfordret henne på at det var litt påfallende at det hadde skjedd så fort, men fikk ikke så mye respons på det.

Jeg tenker jo det kan blant annet være pga stort vekttap (-18% på 16 mnd), stress etc. Det er forsåvidt mange måneder siden vektnedgangen roet seg ned (6mnd+), uten at det har gjort noen forskjell. Det hadde jo vært fint å fått noen indikasjon på om det er noe galt ellers, om dette normal er forbigående etc. Jeg tar både D og B-vitamintilskudd, og spiser normalt sunt og får i meg det jeg skal. 

Er det noen som har noen personlige erfaringer med dette? Kom håret tilbake? Jeg ser ingen tegn til at hårveksten har startet opp igjen (ikke på legger, ikke babyhår rundt ansiktet etc). 

Anonymkode: e04fd...05c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mistet hår pga medisiner og eller hurtig vektnedgang. Etter ett års tid var det like fint igjen. Men måtte klippe meg kort da det ser meget dumt ut når 50% av håret stikker ut blandt det lange.

Anonymkode: 23ea7...e3d

Skrevet

Spørsmålet er hvor mye d vitamin du tar, om det er nok i forhold til nivået i kroppen din. Har du testet?
Jeg trodde også jeg fikk i meg det jeg skulle, for alle blodprøver var ok. Hadde enormt hårtap, dog ikke relatert til medisiner. Løsningen for meg:

Spise god kvalitets rødt kjøtt (hem-jern, b-12, biotin, sink, osv), samt både hvit og fet fisk reglemessig gjennom uka, samme med egg. Tok i tillegg tilskudd av sink og d vitamin, sistnevnte lå i nedre del av normalen. I en periode tok jeg også magnesium fordi det er vanskelig å få i seg nok biotilgjengelig magnesium i kosten.

Så ny hårvekst etter ganske kort tid, men det kom i det små. 1 år senere så er alt tilbake. 

Anonymkode: e233a...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er hvor mye d vitamin du tar, om det er nok i forhold til nivået i kroppen din. Har du testet?
Jeg trodde også jeg fikk i meg det jeg skulle, for alle blodprøver var ok. Hadde enormt hårtap, dog ikke relatert til medisiner. Løsningen for meg:

Spise god kvalitets rødt kjøtt (hem-jern, b-12, biotin, sink, osv), samt både hvit og fet fisk reglemessig gjennom uka, samme med egg. Tok i tillegg tilskudd av sink og d vitamin, sistnevnte lå i nedre del av normalen. I en periode tok jeg også magnesium fordi det er vanskelig å få i seg nok biotilgjengelig magnesium i kosten.

Så ny hårvekst etter ganske kort tid, men det kom i det små. 1 år senere så er alt tilbake. 

Jeg hadde tatt 1600 IU med d-vitamin daglig fra september 2021 til da hårtapet begynte (ca april 2022). Hadde tatt en d-vitaminstatus i desember året før (2020) uten d-vitamintilskudd, og lå da i nedre normalområde. Med andre ord vil jeg tro det er noenlunde normale nivåer med dette tilskuddet. 

Spiser ingen mengder med kjøtt, men normale mengder (1-2 ganger i uka?), egg noen dager i uka og fisk ca 1-2 dager i uka. Samme kosthold jeg har hatt hele livet. Har magnesium i øvre sjikte av normalområdet. Har ikke sjekket sink..

Kanskje jeg må begynne å sette i gang enda sterkere tilskudd. Per i dag har jeg nettopp begynt med d-vitamintilskudd igjen (tar fra september til april) 1600 IU, b-kompleks og jod-tilskudd x2 per uke. Kanskje jeg skal slenge inn tran og sink også. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg mistet hår pga medisiner og eller hurtig vektnedgang. Etter ett års tid var det like fint igjen. Men måtte klippe meg kort da det ser meget dumt ut når 50% av håret stikker ut blandt det lange.

Anonymkode: 23ea7...e3d

Jeg har også klippet meg kort nå (til kravebeinet). Synes det var leit, men synes også det var ekkelt med alle de lange hårene jeg stadig dro ut.. Håper det gir seg snart. Det jeg ser mest tydelig er leggene. Er flekkete og små fjoner. Ser alle de inaktive hårsekkene som ligger der som små prikker.

TS

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde tatt 1600 IU med d-vitamin daglig fra september 2021 til da hårtapet begynte (ca april 2022). Hadde tatt en d-vitaminstatus i desember året før (2020) uten d-vitamintilskudd, og lå da i nedre normalområde. Med andre ord vil jeg tro det er noenlunde normale nivåer med dette tilskuddet. 

Spiser ingen mengder med kjøtt, men normale mengder (1-2 ganger i uka?), egg noen dager i uka og fisk ca 1-2 dager i uka. Samme kosthold jeg har hatt hele livet. Har magnesium i øvre sjikte av normalområdet. Har ikke sjekket sink..

Kanskje jeg må begynne å sette i gang enda sterkere tilskudd. Per i dag har jeg nettopp begynt med d-vitamintilskudd igjen (tar fra september til april) 1600 IU, b-kompleks og jod-tilskudd x2 per uke. Kanskje jeg skal slenge inn tran og sink også. 

TS

1600 IU høres mye ut, men er ikke det. Jeg tok dobbelt så mye uten at nivåene mine rikket seg, så jeg ville ikke automatisk antatt. Med medisiner som kanskje forstyrrer tarmflora så kan det påvirke næringsopptak, så da kan det være du trenger ekstra av dette og andre ting. Hvis legen din opererer med 50 - 125 nmol som referanseverdi, så er dette også feil da flere mener 75 nmol er absolutt minimum for d vitamin. Husk også å ta d vitamin med måltid med litt fett. 

Poenget er at det må være rødt kjøtt, og det må være nok mengder av både hvit og fet fisk. Både for jod og omega 3. Jeg hadde normale verdier av alt, inkludert sink. Ikke se deg blind på blodprøver. Selv om magnesiummangel kan påvises med en blodprøve, så være vanskelig å fastslå en slik mangel. Årsaken er at det meste av kroppens magnesium befinner seg inni kroppens celler og ikke i blodet. Magnesiuminnholdet i blodet reflekterer derfor ikke alltid det faktiske magnesiuminholdet. Vi trenger mye av magnesium, og det er vanskelig å å få i seg nok via kosten, dvs fra kilder som kroppen faktisk klarer å bruke. Opptak fra planter er svekket pga antinæringsstoffer.
 Jeg tok jodtilskudd daglig OG hårvitaminer som skal være så fantastisk uten effekt, kroppen responderte mye bedre på næringsstoffer direkte fra mat.

Spiser du mat med for mye selen, f.eks paranøtter, så kan det også gi hårtap.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selv om magnesiummangel kan påvises med en blodprøve, så være vanskelig å fastslå en slik mangel.

Det er komplett umulig å fastslå magnesiummangel med blodprøver. Blodprøver sier bare hvor mye magnesium du har i blodet, der nivået er regulert nettopp fordi blodet ikke skal mangle magnesium. 

Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium i skjelettet og cellene. Hvis det mangler magnesium i blodet, hentes det ut magnesium fra lageret i skjelettet og cellene, som fylles på i blodet. 

Hvor mye magnesium kroppen har på lager i cellene og skjelettet, er umulig å måle. Hvis vi har magnesiummangel, er det her mangelen oppstår, ikke i blodet. 

Anonymkode: c9fb8...c0c

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er komplett umulig å fastslå magnesiummangel med blodprøver. Blodprøver sier bare hvor mye magnesium du har i blodet, der nivået er regulert nettopp fordi blodet ikke skal mangle magnesium. 

Kroppen lagrer normalt 25 gram magnesium i skjelettet og cellene. Hvis det mangler magnesium i blodet, hentes det ut magnesium fra lageret i skjelettet og cellene, som fylles på i blodet. 

Hvor mye magnesium kroppen har på lager i cellene og skjelettet, er umulig å måle. Hvis vi har magnesiummangel, er det her mangelen oppstår, ikke i blodet. 

Anonymkode: c9fb8...c0c

Ja, jeg vet forsåvidt det, jeg er bare lei av å diskutere ihjel dette med KG´ere og bruker mindre bastant ordlegging rundt det. Man kan jo derfor undre seg om hvorfor leger derfor lener seg på blodprøver for dette, og ikke oppfordrer til å ta tilskudd når man har åpenbare symptomer på magnesiummangel. 

Skrevet

Hårtap kommer ofte ca 6 mnd etter en stor påkjenning. Mulig kroppen din så vekttapet som  en krise.

Hårtap grunnet vekttap

– Raskt vekttap er en veldig vanlig årsak til hårtap, og hårtapet kommer som regel noen måneder i etterkant, selv om man har et sunt kosthold, har hudlege Kjetil Guldbakke tidligere forklart en av Lommelegens lesere.

https://www.lommelegen.no/hud/eksem/artikkel/plutselig-hartap/69026923

Anonymkode: 71178...65c

Skrevet

Stress, vektnedgang og endring i medisiner er alle kjente årsaker til håravfall. Men, siden du sier hårtapet også er på leggene, og flekkvis, i tillegg til at du ikke ser at det kommer nye hår, ville jeg helt klart gått til en hudlege med god peiling på hår, og fått det sjekket ut grundig. Hudlegen vil sikkert vurdere om f.eks. Minoksidil kan være aktuelt for deg. Det finnes også andre alternativer, men håravfall kan være komplisert og kan kreve tilpasset behandling. Som sagt, ville defitnivt gått til hudlege.

Anonymkode: d3c81...a40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...