AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Hvordan ville du plassert pengene? Jeg vil ikke ta noen store sjanser med å miste pengene mine, derfor har jeg det meste i banken. Jeg er 31 år, to barn og hus nedbetalt. Er lavtlønnet med lønn på nesten 500 000 så har lyst til å få også en mer passiv inntekt. Pengene har jeg kun spart opp så det har økt litt og litt opp gjennom. Har 1,3 i fastrenteinnskudd hvor jeg har 4 og noe i rente. Samt vanlig sparekonto hvor jeg også har det. Har buffer utenom dette i felles sparekonto med samboer hvor vi har ca 150 000. Denne brukes også som sparing som f.eks ferie så de vil vi ikke binde. Har også 200 000 i global indeks fond. Sparer noen tusen i mnd. Kjenner veldig på at det blir sagt at pengene i banken mister verdi hele tiden pga. inflasjonen. Men jeg er redd for at de mister helt verdi om jeg setter de i fond. Historisk sett er fond fint, men historien er jo ikke så lang?? Anonymkode: 6b5ba...bdb
Knirke Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Hvor mye penger er det sa du? 1,3 millioner? Pluss 200.000? Alt kommer an på risikovilje. Er du fullstendig uvillig til å ta risiko beholder du pengene i banken. Globalt indeksfond har også lav risiko.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 Knirke skrev (1 time siden): Hvor mye penger er det sa du? 1,3 millioner? Pluss 200.000? Alt kommer an på risikovilje. Er du fullstendig uvillig til å ta risiko beholder du pengene i banken. Globalt indeksfond har også lav risiko. Ja 1,3 millioner og 200 000 ja. Men hvor trygt er globalt indeksfond egentlig? Jeg har jo noe der, og det vil øke fordi jeg setter inn mer og mer. Men er jo heller ikke villig til å mulig miste de. Anonymkode: 6b5ba...bdb
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Hvor trygt et globalt indeksfond er avhenger av hvor lenge du er villig til å ha pengene plassert der. Historisk sett er det få 10-årsperioder hvor man ville tapt penger i et diversifisert indeksfond. 20-årsperioder hvor de taper penger er bortimot uhørt. Penger du ikke trenger de neste 10 årene vil med fordel kunne plasseres i et indeksfond. Det jeg ville gjort er å bestemme meg for hvor mye av sparepengene jeg ikke vil trenge de neste 10 årene, og plassert alt det i et globalt indeksfond. Resten ville jeg satt i et pengemarkedsfond. Pengemarkedsfond er en type rentefond som har veldig lav risiko. Hovedforskjellen mellom pengemarkedsfond og en sparekonto er at pengemarkedsfond ikke er forsikret gjennom Bankenes Sikringsfond. Til gjengjeld får man ca. 1 prosentpoeng høyere rente slik rentenivåene er nå. Anonymkode: e8d8f...3ef
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 Kjøp en hytte. Det er kjøpers marked. Lei ut på Airbnb eller åremål slik at du får dekket utgifter. 😊 Anonymkode: eeda6...f0a
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 Knirke skrev (14 timer siden): Hvor mye penger er det sa du? 1,3 millioner? Pluss 200.000? Alt kommer an på risikovilje. Er du fullstendig uvillig til å ta risiko beholder du pengene i banken. Globalt indeksfond har også lav risiko. Aksjer regnes ikke som lav risiko. Anonymkode: 167ac...d9c 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #7 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ja 1,3 millioner og 200 000 ja. Men hvor trygt er globalt indeksfond egentlig? Jeg har jo noe der, og det vil øke fordi jeg setter inn mer og mer. Men er jo heller ikke villig til å mulig miste de. Anonymkode: 6b5ba...bdb Høres ut som rentefond kan være for deg. Lav risiko. Aksjemarkedet kan fint falle 40% på ganske kort tid nå, stor fallhøyde. Anonymkode: a9a01...535
Knirke Skrevet 24. september 2023 #8 Skrevet 24. september 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Aksjer regnes ikke som lav risiko. Anonymkode: 167ac...d9c Enkeltaksjer: Nei. Fond: Det kommer an på hva du sammenligner med. 18 hours ago, AnonymBruker said: Kjøp en hytte. Det er kjøpers marked. Lei ut på Airbnb eller åremål slik at du får dekket utgifter. 😊 Anonymkode: eeda6...f0a Dårligste rådet jeg har sett hittil i dag. For 1,3 mill får man en liten koie langt unna de populære stedene, og folk prioriterer ikke å leie hytter i skauen nå som alt har blitt dyrere. Hvis man klarer å tjene noen kroner på utleie vil alt forsvinne i skatt og vedlikehold. 1
Schmuhu Skrevet 24. september 2023 #9 Skrevet 24. september 2023 (endret) Prøv å forstå hva som skjer. Regnestykket er enkelt. En global indeksfond er godt spredt på tvers av regioner, bransjer og valuta. Ofte følger de MSCI World eller lignende. Frankfurt børs (fant enda ikke en norsk versjon av dette) har satt opp et avkastningstrekant. Som du ser så kan avkastning være svært ulik. På høyre siden ser du året du kjøper. Nederst ser du året du selger. Den øverste hvite linjen markerer 5 år. Ser du hvor mye rødt det er her oppe? Kriser kan plutselig vare lenge. Har du investert pengene 2009 og solgt samme år igjen, så hadde du fått -43% avkastning. Ganske mye tap. Se rundt 2000 tallet da, her var det mange år minus på rad. Det kan skje også nå. Ingen som vet. Men kortsiktig kan det selvsagt også gå heftig opp, se for eksempel rundt 2005 eller 2010 rett etter krisetider. Her ser du mer enn 20% avkastning på kun ett år. Men er du investert mer enn 15år, hvor mye rødt ser du her? Det er risiko over tid som teller. Du tåler at det svinger og du blir belønt med en grei avkastning. Den ligger i dette eksemplet på rundt 7% per år i gjennomsnitt etter 15år. 15 år ganger 7% = 105% 30 år ganger 7% = 210% Avkastningen må selvsagt korrigeres for inflasjon og skatt. En global indeksfond er dermed ikke så gale. Å ha en stabil risiko på 15 år er greit å forholde seg til. Nå til spørsmålet ditt. Dine verdier fordeler seg slik. Hus: ? Sparekonto: 150.000 kr Fastrente: 1.300.000 kr Global Fond: 200.000 kr Alder: 31 år Jeg går ut fra at huset er 3 mill eller mer. Jeg vurderer porteføljen som meget klumpete og lite spredt. Jeg påstår at et hus er mer risikofylt enn en global indeksfond som sprer på tvers av regioner, bransjer og valuta. Huset er faktisk så ekstrem mye risiko at du kjøper forsikringer. Har du forsikret fondet ditt? Nettopp! Buffer på sparekontoen er sikkert greit og ok vurdert ut fra deres behov. Men hva er greier med fastrente? Fastrente brukes ved kortsiktig sparing. Langsiktig spises det opp av inflasjon. Langsiktig er mer enn 10 år. Så hva er planen her? Hvorfor mener du at du trenger så mye penger tilgjengelig de neste 10 årene? Det er fortsatt mulig å fortsette formuebygging de neste 30 årene. Tidshorisonten er dermed lang. Du kan fint tåle 15 år med sparing. Om ikke det er store oppussingsprosjekter, så anbefaler jeg å redusere risikoen knyttet til huset ved å putte mer inn i fond. Tenker å flytte 1.000.000 kr fra fastrente til en global indeksfond er veldig aktuell å vurdere. Schmuvu Endret 24. september 2023 av Schmuhu 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå