AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Mannen min har fått utleggsforretning og trekk i lønn. Han trekkes mesteparten av lønnen og får bare utbetalt totalt 9000 kroner. Namsmannen har sendt et brev med skjema man kan fylle ut med informasjon om utgifter, men mannen min nekter å fylle det ut. Jeg prøvde å snakke med namsmannen om det, men de sier at jeg ikke kan få noen opplysninger uten skriftlig samtykke fra mannen min og de kan ikke forandre trekket uten disse skjemaene. Resultatet er at jeg må betale alt, da han betaler studielån og billån + noe kredittgjeld med sin lønn. Jeg er helt fortvilet. Hva kan jeg gjøre? Mannen min sier at jeg må ta opp lån, for han kan ikke bidra mer enn han allerede gjør og jeg har forsørgerplikt. Vi har også tre barn. Anonymkode: 6168d...dc1 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Da skiller dere dere også får han leve på sine 9000 - bidrag Anonymkode: 22d40...db2 22 8
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 Hvorfor i all verden nekter han å fylle ut skjemaet? Om du fyller ut, vil han nekte å undertegne det? For en fjott! Anonymkode: de9a5...630 16
Tone83 Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Hvorfor fyller han det ikke ut? hadde skilt meg, høres ut som et rødt flagg hele fyren 12
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 Hyggelig mann 🙄 vet ikke helt om jeg hadde orket et sånn ekteskap gitt. Han får nedbetalt masse gjeld og du sitter igjen med å betale alt annet 🙃 Anonymkode: e5729...c29 16 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da skiller dere dere også får han leve på sine 9000 - bidrag Anonymkode: 22d40...db2 Men da blir det skjevdeling, han har mye gjeld og det vil trekkes fra fortjeneste etter hussalg så jeg vil uansett gå i tap og miste alt av sparepenger osv Anonymkode: 6168d...dc1 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 Tone83 skrev (6 minutter siden): Hvorfor fyller han det ikke ut? hadde skilt meg, høres ut som et rødt flagg hele fyren Han sier at det ikke er noe poeng siden det ikke vil forandre noe og gjelda må betales uansett AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hyggelig mann 🙄 vet ikke helt om jeg hadde orket et sånn ekteskap gitt. Han får nedbetalt masse gjeld og du sitter igjen med å betale alt annet 🙃 Anonymkode: e5729...c29 Ja, nemlig. Og enda verre min gjeld øker! Anonymkode: 6168d...dc1 2
petterm Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mannen min sier at jeg må ta opp lån, for han kan ikke bidra mer enn han allerede gjør og jeg har forsørgerplikt. Vi har også tre barn. Anonymkode: 6168d...dc1 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hyggelig mann 🙄 vet ikke helt om jeg hadde orket et sånn ekteskap gitt. Han får nedbetalt masse gjeld og du sitter igjen med å betale alt annet 🙃 Anonymkode: e5729...c29 Han får betalt ned sine lån maksimalt! Han krever at du skal bruke din lønn på utgiftene til AS Familie. I tillegg vil han at du skal ta opp lån fordi han ikke vil bidra til fellesskapet! 1
petterm Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 Er dere gift? Da har du kanskje krav på innsyn i hans gjeld?? https://webjuristene.no/ektefelle-med-gjeld-skaff-innsyn/ 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 petterm skrev (Akkurat nå): Er dere gift? Da har du kanskje krav på innsyn i hans gjeld?? https://webjuristene.no/ektefelle-med-gjeld-skaff-innsyn/ Vi er gift. Ifølge namsmannen må jeg likevel ha skriftlig fullmakt for å få innsyn. Kredittselskaper sier det samme. Anonymkode: 6168d...dc1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 Hadde bedt foreldrene hans om å snakke fornuft til ham. Dette er ikke en voksen mann, men en umoden guttunge og da er det på sin plass at foreldre kobles inn Anonymkode: 916f9...67d 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 Fy flate for en egoist! Han forsøker jo å presse deg til å dekke alle hans leveutgifter, så han kan pøse pengene sine på gammel gjeld. I praksis tvinger han deg til å være med å betale han sin gjeld. Sykt frekt å forsøke å presse deg til å ta opp lån - for å betale ned hans lån!! En har gjensidig forsørgelsesplikt som gift ja, men det innebærer jo på ingen måte plikt til å sette seg i gjeld fordi han nekter å redusere tvangstrekk til et fornuftig nivå - som han har rett til. Kan du snakke med økonomisk rådgiver i banken din? Familievernkontoret? Økonomisk rådgivning hos NAV? Ja, de driver med sånt også, spesielt når det er barnefamilier som står i problemer. Hvordan kommer du best økonomisk ut? Selv om du kanskje må ta et tap ved å selge hus og dele bo, hvordan vil det tapet bli vs å over år måtte betale alt av utgifter for familien og kanskje måtte ta opp forbrukslån for å dekke leveutgifter….? Anonymkode: f9ca7...7f2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 https://www.sismo.no/no/pub/informasjonssider/livsoppholdssatser/livsoppholdssatser-trekk-i-lonn Anonymkode: cee64...3b3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 Han må i det minste ta avdragsfrihet på studielånet Anonymkode: 30ef2...149 3 1
Coachshinny Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen min har fått utleggsforretning og trekk i lønn. Han trekkes mesteparten av lønnen og får bare utbetalt totalt 9000 kroner. Namsmannen har sendt et brev med skjema man kan fylle ut med informasjon om utgifter, men mannen min nekter å fylle det ut. Jeg prøvde å snakke med namsmannen om det, men de sier at jeg ikke kan få noen opplysninger uten skriftlig samtykke fra mannen min og de kan ikke forandre trekket uten disse skjemaene. Resultatet er at jeg må betale alt, da han betaler studielån og billån + noe kredittgjeld med sin lønn. Jeg er helt fortvilet. Hva kan jeg gjøre? Mannen min sier at jeg må ta opp lån, for han kan ikke bidra mer enn han allerede gjør og jeg har forsørgerplikt. Vi har også tre barn. Anonymkode: 6168d...dc1 Helt uholdbar situasjon det der. Ta i hvertfall ikke opp lån, da er du helt stuck 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #16 Skrevet 23. september 2023 Selvfølgelig er det vits. Han får beholde halve huslån + halv forsikring/renovasjon/kommunale avgifter -+ penger for barna. Det utgår masse tusen i mnd Anonymkode: eb8fb...a7b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig er det vits. Han får beholde halve huslån + halv forsikring/renovasjon/kommunale avgifter -+ penger for barna. Det utgår masse tusen i mnd Anonymkode: eb8fb...a7b Utgjør Anonymkode: eb8fb...a7b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 Ekteskapsloven paragraf 39, du kan be om innsyn hos namsmannen Anonymkode: c2fa7...e7b
TBergh Skrevet 23. september 2023 #19 Skrevet 23. september 2023 Hei Du sier «mannen min» og jeg legger da til grunn at dere er gift Din ektefelle har også lovfestet forsørgelsesplikt over sine barn, uansett om dere er gift eller ikke. Alle beløpene under er pr mnd. Din ektefelle har krav på Kr 8 817,00 til livsopphold Du oppgir ikke alder på dine barn, men under finner du de satsene som gjelder. Han har krav på å få dekket ½ halve satsen, da dere begge har delt forsørgelsesplikt. Barn fra 0 - null år til fylte 5 - fem år: fullt beløp kr 3 332 ½ halvt beløp kr 1 666,00 Barn fra 6 - seks år til fylte 10 - ti år: fullt beløp kr 4 420 halvt beløp kr 2 210,00 Barn fra 11 - elleve år til 14 – fjorten: fullt beløp kr 5 580 halvt beløp kr 2 790 Barn fra 15 - femten og opp til 18: fullt beløp kr 6 418 halvt beløp kr 3 209 I tillegg har han krav på å få dekket ½ halve boligutgifter Basert på dine opplysninger trekker jeg den konklusjonen at namsmannens beregning er feil Beregningen under er basert på mye gjetting, da du ikke har oppgitt bokostnader eller barnas alder Fullt beløp ½ beløp Livsoppholdssats for 1 - ektefelle kr 8 817,00 Livsoppholdssats for det yngste barnet kr 3 332,00 kr 1 666,00 Husleie / renter og avdrag kr 20 000,00 kr 10 000,00 kr 20 483,00 Sett opp tilsvarende beregning som vist ovenfor, men legg til hvert av barna med det halve beløpet pluss halve boutgifter. Fyll ut skjema og få mannen din til å undertegne. Hvis han nekter begår han et lovbrudd, ved å nekte å oppfylle sin forsørgelsesplikt overfor barna. Han vil i tillegg ha et ønske om å bli husket som faren som sviktet sine barn og kone. Du må dokumentere boligutgiftene og barna. Oppgi barnas fødsels og personnr. slik at namsmannen eventuelt kan kontrollere. Innsyn i gjeld. Ved trekk i lønn, tilsvarende en gjeldsforhandlinger, (samme livsoppholdsforskrift) må den part som forhandler for hele husstanden ha fullmakt fra den andre ektefelle/samboer til å innhente og legge frem informasjon om gjeldssituasjonen uhindret av lovbestemt taushetsplikt Håper dette er til litt hjelp. Med vennlig hilsen TBergh 3 1 9
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #20 Skrevet 23. september 2023 Jeg tror du like gjerne bør kontakte en advokat. Du trenger hjelp til det økonomiske nå, og det er vel en skilsmisse på trappene.. Anonymkode: d6a5c...2a5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå