AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #1 Skrevet 23. september 2023 Hvorfor? Hvorfor ikke bare bygge nytt? Er det ikke kjedelig å ødelegge karakteren til et gammelt hus med moderne trend? Anonymkode: 36acf...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #2 Skrevet 23. september 2023 Tror mange ser seg blindt på det «gamle» og klarer ikke å se for seg hvordan ting kan kombineres. Selvfølgelig må man i et gammelt hus før eller siden renovere, da særlig kjøkken og bad. Om de to rommene er moderne, synes jeg ikke det gjør noe særlig for uttrykket for boligen, da alle vet det er renovert. Stuer med stukkatur, fløydører og rosetter lar seg fint kombinere med moderne stil. Vil faktisk si det blir penere med en stram stil, kontra antikke møbler, åkle, kniplingduker og blondegardiner 😏 Anonymkode: 08789...0f3 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #3 Skrevet 23. september 2023 Sikkert fordi man liker det, da. Og har mer vett enn at man tenker det "bare" er å bygge nytt. Anonymkode: 52d2d...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Søskenbarnet mitt tok nylig over familiegården som er noen hundre år gammel. Kjøkkenet var 40+ år gammelt, ikke én rett skapdør og skuffene trengte makt både for å åpnes og lukkes. Ellers trengtes det nytt elektrisk anlegg i hele huset og isolering på nesten alle yttervegger. Men man kan jo ikke bare bygge nytt hovedhus på en gård, hva gjør man så med det gamle? Så de pusset opp alt som var og har fått en stilig, moderne vri innvendig. Ytterveggene er blitt tykkere og vinduene er skiftet ut. De har beholdt spilevinduer, men har nå vinduer som kan åpnes! Bak noen gipsplater falt de en laftevegg, som nå har fått komme frem igjen i dagens lys, men den er beiset mørk, så den passer inn med resten av det rommet. De har beholdt de gamle gårds-dørkarmene med mønster, og fått spesiallaget flere for at nye dører skulle passe inn i stilen, men malt de i en mer moderne farge. Kjøkkenet er nyrenovert og moderne, men de har gjenbrukt bordplaten fra det gamle, håndlagde kjøkkenbordet (som hadde ødelagte brodben uansett). Stua har både moderne spilevegg og en kiste med rosemaling, men som likevel med enkle grep, passer inn. Jeg synes det er mye bedre, enn at neste generasjon skulle vokst opp med heklede, gulne duker og broderte møbler man ikke kan sitte på, fordi de er gamle og skjøre, men som man heller ikke kan barnesikre. Eller at de skal fryse, fordi vinduene og veggene ikke er godt nok isolert på en så gammel gård, for man kunne ikke skifte ut alle de små glassrutene med en stor, da det ødela stilen. Og at oldefarens jakttrofeer skulle henge i gangene, som en kilde til mareritt med alle øynene som fulgte med når man skulle på toalettet om natten. For sånn vokste søskenbarna mine selv opp. Søskenbarnet mitt med ektefelle har bevart "sjela" til gården, men likevel fått et hus med moderne stil fra 2020-tallet. Det er kjempe flott synes jeg! Anonymkode: b9bd0...73b 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Bak noen gipsplater falt de en laftevegg, som nå har fått komme frem igjen i dagens lys, men den er beiset mørk, så den passer inn med resten av det rommet. fant* de en laftevegg Anonymkode: b9bd0...73b
Helene Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 Vi har et gammelt familiehus. Originalt fra 1878. Dette er mors barndomshjem. Gipsplater hører ikke hjemme der. Dessverre tar ikke min mor vare på huset. Ja, hun skifter vinduer og får huset malt. Men der er lekkasje i sanitæranlegget. Det lukter bæsj hver gang du kommer inn døren. Min mor har glemt å ta vare på grunnmuren.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 Er vel som nevnt over her at mange ikke greier å se mulighetene med kombinasjon gammelt/nytt. Og en får, om en vil, nytt som er lagd som det skulle ha vært fra tidsepoken boligen er kjøpt. Vi bor i en bolig som er ca 100 år, og den trengte renovering når vi kjøpte den. Den er bygd i en spesiell stil, noe alle boligene i den lille gatestubben her er. Vi brukte mye tid på å finne alt fra rette fliser, baderomsinnredning, gulv, tapeter, til og med lysbrytere som passet inn i husets stil. Nå fikk vi til slutt spesialbygd både baderomsinnredning og kjøkkeninnredning da kjøkkenet har en litt uvanlig løsning. Men serveringsluka, som var her, mellom kjøkken og spisestua er orginal. En litt morsom detalj som var spesielt i akkurat denne boligen. Nå er det ikke sånn at vi har møbler fra samme tidsepoke, men en blanding av gammelt og nytt. Anonymkode: 05506...d7f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå