AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 Hei! Jeg eier 1:3 del av en hytte som tilsvarer ca 400.000kr. Nå som rentene har blitt så høye, så lurer jeg på om jeg kan bruke det som sikkerhet i nåværende bolig. For å få ned utgiftene på boliglånet mitt. Lånet mitt på leiligheten er på 2,5 mill. Anonymkode: d0257...da7
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Hvordan skal det hjelpe? Jeg har 9 mill i min bolig og 2 mill i lån. Har ikke fått ned renten Anonymkode: db900...f21 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 Boliglånet har sikkerhet i boligen. De 400k i hytta er ikke kapital for deg å bruke med mindre du selger den delen. Anonymkode: ba5a0...796 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #4 Skrevet 23. september 2023 Vi hadde ikke godtatt det i banken jeg jobber. Nettopp fordi det å selge vil være komplisert når det er flere eiere med separate økonomier. Anonymkode: 1fafe...228 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvordan skal det hjelpe? Jeg har 9 mill i min bolig og 2 mill i lån. Har ikke fått ned renten Anonymkode: db900...f21 Belåningsgrad påvirker renta. Men forslaget til HI tror jeg ikke blir godtatt av banken. Anonymkode: 7aa94...335
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 Hvis du skal ha sikkerhet i hytta samtidig som at du eier den sammen med andre, kommer banken til å kreve at de andre eierne skriver under avtale om realkausjon (så de får sikkerhet i hele hytta, ikke bare din del). Men slik som markedet er nå, er det lite trolig at banken vil være interessert i sikkerhet i en hytte, og det vil neppe gi deg bedre rentebetingelser. Anonymkode: fb575...3fe
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 Jeg har hytte jeg eier 100% uten lån. Verdi ca 4mill. Jeg hadde også 4mill i EK etter salg av primærbolig. Jeg ønsket å ta opp lån på 4mill til ny primærbolig, men banken sa nei. De regnet ikke med hytta som EK. De forholdt seg kun til primærboligen jeg skulle kjøpe og lønnsinntekt og fikk lån på 2.9mill. Jeg har årsinntekt på 690 000, 2 barn og en bil. Ingen annen gjeld. Så jeg tror nok de ikke regner med din andel av hytta som EK. Anonymkode: 9004b...1e1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har hytte jeg eier 100% uten lån. Verdi ca 4mill. Jeg hadde også 4mill i EK etter salg av primærbolig. Jeg ønsket å ta opp lån på 4mill til ny primærbolig, men banken sa nei. De regnet ikke med hytta som EK. De forholdt seg kun til primærboligen jeg skulle kjøpe og lønnsinntekt og fikk lån på 2.9mill. Jeg har årsinntekt på 690 000, 2 barn og en bil. Ingen annen gjeld. Så jeg tror nok de ikke regner med din andel av hytta som EK. Anonymkode: 9004b...1e1 Vil tippe dette kun handler om betjeningsevne uten at det har noen hensikt å ta mer sikkerhet, for det er ingen problem å ta sikkerhet i hytte. Jeg jobber som finansrådgiver I bank og har selv sikkerhet i min hytte for å komme under 60% belåning. Problemet her er at TS ikke eier hytte, hun eier noen småkroner i en hytte hvor det også er flere eiere. Anonymkode: 1fafe...228 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå