Gå til innhold

Hvorfor er det så tabu å velge ett kjønn over et annet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er medlem i en IVF gruppe på Facebook og der er det strengt forbudt å snakke om gender selection, altså at man drar til utlandet for å få IVF og at de screener embryoet for sykdommer og avslører kjønn (PGD). Hva er deres tanker om dette? :) 

Jeg personlig bryr meg ikke. Argumentene til mange er at man «dreper» det kjønnet man ikke vil ha, men mange embryoer går jo uansett til spille dersom man feks ikke vil ha noen på frys eller velger å kun få ett barn og destruerer de man evnt har på frys - forskjellen er bare at man ikke vet kjønnet. Jeg syns det er rart at det er så tabu nå som teknologien har kommet så langt og man også kan donere egg, bruke surrogat og screene for en haug av sykdommer. Hvorfor er akkurat kjønn så betent tema?

Anonymkode: 170f2...e5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi barn ikke er en bestillingsvare? 

Anonymkode: 1c93c...e28

Syns du heller ikke man skal screene embryoet for sykdommer? Er bare nysgjerrig :) Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Syns du heller ikke man skal screene embryoet for sykdommer? Er bare nysgjerrig :) Ts 

Det er noe helt annet. Hvis man er barnløs og ønsker barn, men ikke er villig til å ønske et barn velkommen fordi kjønnet er feil. Da kan man la være,  det er mye mer som kan skje, et barn fortjener ubetinget kjærlighet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å velge å beholde barnet eller ikke, basert på kjønn, er jo Kina et godt eksempel på hvor dårlig det fungerer. Naturlig blir det født omtrent like mange jente- og guttebarn, men ettbarnspolitikken til kina der foreldre foretrakk en sønn da de kun kunne få ett barn, har resultert i at det er mange flere menn enn kvinner, som igjen ikke har mulighet til et familieliv, da det ikke er nok koner til alle. Når det er sagt tror jeg ikke IVF og utvelgelse av barn vil bli stort nok til at det at det vil påvirke befolkningen, da dette er dyrt, og folk lager barn hele tiden. Når det gjelder sykdom, støtter jeg utvelgelse om man har genetiske sykdommer i familien som følger kjønn. Jeg støtter ikke at man skal lage et barn for å redde et barn man allerede har basert på genutvelgelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så mener jeg at dersom man kan få barn naturlig så det meget spesielt å gjennomføre Ivf KUN for å få et spesifikt kjønn. Men, jeg mener også at dersom man ikke kan få barn naturlig og må gjennom IVF, hormoner, egguttak, fungere som en levende nålepute, så er det ikke så ille å ønske seg et spesielt kjønn når legene uansett kan se hva det er (gitt at man er i utlandet hvor de uansett screener mer enn i Norge). 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det burde hvert lov om man har 3 eller flere av samme kjønn. At man velger kjønn på første eller andre barnet syns jeg er spesielt, men at man ønsker å velge kjønn når man har 3 jenter eller 3 gutter for eksempel. Det forstår jeg.

I teorien hadde det 4-5 barnet aldri blitt til om valget av kjønn ikke var mulig, så derfor ser jeg ikke på det som at man dreper noe barn. På lik linje som at man ønsker å sjekke barnet for sykdommer, så burde da ikke valg av kjønn være et problem. De fleste velger å fjerne for eksempel barn med Downs syndrom. Så hvorfor er det greit?

Men igjen å velge kjønn på første og andre barn syns jeg er spesielt, men jeg har full forståelse for at man ønsker det når man har flere av samme kjønn. Tror rimelig mange tenker på dette og gjennomfører det, men fordi samfunnet dømmer så innmari mye er det tabu å snakke om.

Tror også at det er vanskelig for spesielt de som har begge kjønn å forstå dette. Det er en reell ting å ha «gender disappointment”. 

Anonymkode: 55e94...3d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Syns det burde hvert lov om man har 3 eller flere av samme kjønn. At man velger kjønn på første eller andre barnet syns jeg er spesielt, men at man ønsker å velge kjønn når man har 3 jenter eller 3 gutter for eksempel. Det forstår jeg.

I teorien hadde det 4-5 barnet aldri blitt til om valget av kjønn ikke var mulig, så derfor ser jeg ikke på det som at man dreper noe barn. På lik linje som at man ønsker å sjekke barnet for sykdommer, så burde da ikke valg av kjønn være et problem. De fleste velger å fjerne for eksempel barn med Downs syndrom. Så hvorfor er det greit?

Men igjen å velge kjønn på første og andre barn syns jeg er spesielt, men jeg har full forståelse for at man ønsker det når man har flere av samme kjønn. Tror rimelig mange tenker på dette og gjennomfører det, men fordi samfunnet dømmer så innmari mye er det tabu å snakke om.

Tror også at det er vanskelig for spesielt de som har begge kjønn å forstå dette. Det er en reell ting å ha «gender disappointment”. 

Tenker du abort innen 12 uker, om det ikke er kjønnet man ønsker, eller IVF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det å lese om kjønn ønsker veldig betent tema fordi jeg har mistet søsken og egen barn, så jeg går rabiat som et nettroll når jeg leser om folk som ønsker seg bestemt kjønn. Det er en person her inne som skrev at hun håpet barnet mitt døde fordi jeg fikk fullstendig mongo klikk på hennes kjønnsønsker. Var gravid da med jenta. Og det værste er at hun faktisk døde. Hun burde være glad hun ikke kjenner meg personlig eller at jeg fikk noen data kyndige til å spore opp ip adressen hennes.. venter gutt denne gangen, frisk og god gutt.. men anyway, det temaet er enda mer betent etter barnet vårt døde. Og klarer ikke unngå å svare hver gang noen sutrer over skuffelse av kjønnet de bærer på, ivf eller egen produsert. For tenker man bør være takknemlig og lovprise barnet man får og graviditeten. For ikke alle får den muligheten til å oppleve livets mirakler etter så sårt ønske. Og vi er mange som er faktisk et barn for lite og mistet i krybbedød i mors liv. Det er og noe man må tenke på, at plutselig biter karma deg så hardt at du opplever samme som fler andre av oss og vil hate deg selv for kjønnsønske ditt. 

Anonymkode: 03c3a...764

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit. Ja, tar man IVF, screener man for mye uansett. Bare en tillegg, screene for kjønn, betyr lite. Folk har forskjellige grunner av hvorfor de ønsker seg spesifikt kjønn, det er ikke lenger slik at alle ønsker seg sønner for å ha familiearvinger, er det vel. Og, det må jo selvsagt nevnes, at det finnes arvelige sykdomer der kjønn øker risiko eller til og med bestemmer risiko. 

Anonymkode: 4fde5...42d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro folk flest finner dette usmakelig?  Om du gjør det, får det være opp til deg. 

Anonymkode: 26e7c...a5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra naturens side skal det fødes omtrent like mange av hvert kjønn, og det tror jeg er best for samfunnet også.

Dessuten er det usmakelig. Får meg til å tvile på om man er egnet til å ta vare på barn. Man vet aldri hva man får uansett. Hvis man ønsker seg jente så må det være fordi man har en idé om hvordan jenter er, men det finnes ville jenter og rolige gutter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Uff, den tråden der husker jeg faktisk.. Jeg tror den ble slettet? Håper det hvertfall🫣 Jeg husker en bruker skrev noe slikt til deg som var rimelig drøyt, men da hadde du også skrevet at du håpet personen aldri fikk barn 😵‍💫 Det var en hormonfylt tråd 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det ikke finnes medisinske årsaker til å vite/velge kjønn bør og burde det være forbudt. Barn er ikke en bestillingsvare eller tilbehør som man bør kunne velge og vrake deler til. Det er ikke snakk om en valp her.. Det er barn. 

Det at man har screening for enkelte sykdommer er i mine øyne noe helt annet.   Som skrevet over så blir det screening hvis man benytter ivf.. Det er feil for de aller aller fleste i Norge at embryoene blir screenet før bruk. 

Hvis et samfunn da kun vil ha gutter, blir det manko på jenter i de neste generasjonene eller omvendt. 

Det er forskjell på ønske seg barn og det å spesifikt ønske seg barn av ett spesifikt kjønn.. 

Anonymkode: 8193f...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (16 timer siden):

Hvis noen tar abort pga feil kjønn, så håper jeg nesten, når de får "riktig kjønn" at ungen skifter kjønn selv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (På 23.9.2023 den 6.56):

Nei selvfølgelig ikke. Det er snakk om IVF.

Du velger ikke kjønn om du blir naturlig gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 13.20):

Uff, den tråden der husker jeg faktisk.. Jeg tror den ble slettet? Håper det hvertfall🫣 Jeg husker en bruker skrev noe slikt til deg som var rimelig drøyt, men da hadde du også skrevet at du håpet personen aldri fikk barn 😵‍💫 Det var en hormonfylt tråd 

Hæ? Har aldri skrevet noe lignende et annet sted. Du vet jeg er anonym i denne tråden?

Så sannsynligheten for at jeg er den personen du snakker om (noe jeg ikke er) er relativt liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 14.42):

Nei selvfølgelig ikke. Det er snakk om IVF.

Du velger ikke kjønn om du blir naturlig gravid. 

Du velger ikke kjønn ved IVF heller. 

Anonymkode: 87e22...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...