Gå til innhold

Stemmer det virkelig at St Olavs nekter å gi pasienter journalen sin????

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan tenkes at de har vanskeligheter mtp alt styret med Helseplattformen da.

Anonymkode: ba46c...400

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det stemmer ikke.

Anonymkode: 5e114...4c2

Nei, kanskje ikke, men det er svaret jeg får når jeg henvender meg dit angående det. 

Anonymkode: 11f51...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo i høyeste grad en lovfesta rett! 

De kan ikke nekte, men de kan forsøke å å trenere utleveringen av journalen. 

Det kan være årsaker til at de trenerer det, som f.eks at det ikke er til pasientens beste å lese journalen sin på det tidspunktet de ønsker journalen. 

Er det Østmarka det er snakk om?

Anonymkode: ace67...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, kanskje ikke, men det er svaret jeg får når jeg henvender meg dit angående det. 

Hovedregel er at man har rett til innsyn i egen journal.

Det finnes få unntak - kan det være at det gjelder deg?

Hvis ikke, kontakt Pasientombudet og få dem til å hjelpe deg med å få ut journalen.

Anonymkode: a2936...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kan ikke nekte, men de kan forsøke å å trenere utleveringen av journalen. 

Det kan være årsaker til at de trenerer det, som f.eks at det ikke er til pasientens beste å lese journalen sin på det tidspunktet de ønsker journalen. 

Er det Østmarka det er snakk om?

Anonymkode: ace67...f53

Nei, hjertemedisinsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har rett til innsyn i egen journal. Men st Olavs, hvertfall før helseplattformen, var litt rare der. Man kunne ikke få se den direkte mens man var innlagt, man måtte sende en Mail hvor man skreiv at man ville ha den, og så fikk man utskrift i posten. 

Hvem som helst kunne sende Mail, så spesielt trygt var det ikke. Jeg har fått journalen min tilsendt flere ganger (forskjellige deler av den). 

Etter helseplattformen har jo mer av journalen kommet på den fantastiske appen HelsaMi (hvor er ironiflagget når man trenger det), men så langt ser det ut til at det jeg i hovedsak får der er oppsummeringer og blodprøvesvar. De sa jeg skulle få alt, men hvem vet når eller om det kommer… 

Anonymkode: 192ae...dca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Kan tenkes at de har vanskeligheter mtp alt styret med Helseplattformen da.

Anonymkode: ba46c...400

Jeg tenker også dette er grunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med dette systemet, og selv om det absolutt er reelle problemer, så kan jeg trøste med at det er mest drama. Her om dagen klaget kolleger over at det å høyreklikke er såååå uintuitivt for det gjøres ikke i noooeeen andre systemer, i heeeele verden:himle:

Det er da vitterlig null problem å skrive ut en journal i HP. Her er de enten bare vanskelig, eller så kan det være de har journalført feil og venter til de har fått utført journalkorreksjon, eller noe i den gata. Mange er også dårlige på å journalføre, de skriver uten å ha i bakhodet at dette er noe pasienten kan lese, og ordlegger seg dermed på en måte som kan gi en misfornøyd pasient. Pasienten klager og de får smekk på fingrene. Man kan gjemme journalnotater for en pasient, men det er kun ved spesielle omstendigheter(som oftes psykiatri).

Anonymkode: 49704...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en skriftlig forespørsel der du krever å få utlevert journalen din. En slik forespørsel må innhold ditt fødselsnr og be spesifikt om journal fra dato til dato. 
Ringer de og sier du ikke kan få den så sier du at du ønsker det skriftlig og med begrunnelse.  
Så kan du sende en klage på at du blir nektet innsyn. 

Har aldri oppleve å bli nektet innsyn. Har fått tilsendt både fra sykehus og legevakten. Det er ganske strenge regler på å nekte noen innsyn. 

Anonymkode: bef52...ac8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problemer med å få journalen min fra St. Olavs. Fikk sist i februar.

Det er høyst sannsynlig at du henviser deg feil eller feilaktig.

Anonymkode: 07148...0fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du fått frem for å få journalen? Jeg ba om å få hele journalen min fra 7 forskjellige avdelinger på St.Olavs og fikk alt. Det kom litt etter litt fra én avdeling av gangen. Du har i utgangspunktet rett på innsyn i journalen din, men det finnes unntak. Det er rart hvis de ikke har oppgitt årsaken til at du ikke får innsyn.

Anonymkode: 73fec...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...