CSN Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 (endret) Poster her inne for og høre hva andre tenker om situasjonen jeg nå sitter i, hva tenker dere er greit, kanskje dere har vært i samme situasjon, hva ville dere har gjort? Har en samboer som jeg har 2 barn med (1 og 2 år) og hun har 2 fra ett tidligere forhold. I år har hun bestemt att eksen skal feire jul med barna sine, noe jeg ikke har noe imot. Eksen er av utenlandsk opprinnelse og hun har bestemt att eksen og kjæresten skal bo hos oss i julen for og slippe og ligge på hotell. Har ikke møtt eksen og har heller aldri pratet med han på telefon, dette er noe samboeren min har bestemt og hunn forventer det er greit for min del. Selv om det er ubehagelig for min del så kan jeg akseptere det for barna sin del, det jeg ikke synst er greit er at di skal bo hos oss, vet ikke hvor mange dager det er snakk om heller enda. Det er 4-5 år siden barna sist traff faren og har egentlig ikke noe forhold til han, mor holder kontakt via en del telefon samtaler. Barna er i dag 10 og 12 og forlot faren rundt 3-5 års alderen, mor har all omsorg. Kjæresten til eksen har null forhold til barna, så det er ikke sikkert hun kommer, barre han. Må legge til at jeg ikke har snakket med samboeren min om dette enda, vill høre litt hva andre mener først. Endret 23. september 2023 av CSN 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Hadde sagt at de fikk bo på hotell. Anonymkode: 051fc...83f 13 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 Jeg anser meg som en raus og romslig person, men akkurat det der hadde jeg sagt nei til. Om barna hadde hatt et tett og nært forhold til forelderen, dårlig økonomi, fulle hoteller, vi kjente hverandre etc. så hadde jeg sagt ja uten å tvile. Men å feire jul med en perifer foreldrer ingen av oss egentlig kjenner? Nei takk Anonymkode: 1d4d5...8cf 22 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 Raust og flott for barna at faren bor sammen med dem. Jeg skjønner at det ikke er så gøy å ha besøk i lengre tid av en eller to personer du ikke kjenner, men for barna må jo dette bli en helt fantstisk jul. Det er noe med å være barn og nesten ikke møte far. Jeg har selv vært i den situasjonen. At mor og far her har så god relasjon, er kun til det beste for barna. Anonymkode: 570a5...f91 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #5 Skrevet 22. september 2023 Dette høres altfor voldsomt ut for alle involverte, og en særs dårlig idé. Eksen, og eventuelt kjæresten hans, bør bo et annet sted. Helst møte barna litt gradvis før selve julen finner sted. De kommer til å få minner om denne julen som ikke nødvendigvis er så helt enkle å ha med seg videre. Jeg synes din samboer tar litt vel lett på dette. Anonymkode: f3c16...641 12 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Skrevet 22. september 2023 Det virker jo ikke som om det er så mye kontakt mellom far og barn her, hvor bra blir den jula da? Hva er grunnen til at de ikke har mer kontakt? Din samboer bør lære seg at man diskuterer slike ting med sin partner før man sier ja eller foreslår dem. Og kanskje greit å ta denne gjenforeningen en annen gang enn i jula? Det er jo mange barn involvert her. Anonymkode: 9fac4...021 4 6
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Skrevet 22. september 2023 CSN skrev (30 minutter siden): Poster her inne for og høre hva andre tenker om situasjonen jeg nå sitter i, hva tenker dere er greit, kanskje dere har vært i samme situasjon, hva ville dere har gjort? Har en samboer som jeg har 2 barn med (1 og 2 år) og hun har 2 fra ett tidligere forhold. I år har hun bestemt att eksen skal feire jul med barna sine, noe jeg ikke har noe imot. Eksen er av utenlandsk opprinnelse og hun har bestemt att eksen og kjæresten skal bo hos oss i julen for og slippe og ligge på hotell. Har ikke møtt eksen og har heller aldri pratet med han på telefon, dette er noe samboeren min har bestemt og hunn forventer det er greit for min del. Selv om det er ubehagelig for min del så kan jeg akseptere det for barna sin del, det jeg ikke synst er greit er at di skal bo hos oss, vet ikke hvor mange dager det er snakk om heller enda. Det er 4-5 år siden barna sist traff faren og di har egentlig ikke noe forhold til han, mor holder kontakt via en del telefon samtaler. Barna er i dag 10 og 12 og forlot faren rundt 3 og 5 års alderen og mor har all omsorgen. Kjæresten til eksen har null forhold til barna, så det er ikke sikkert hun kommer, barre han. Må legge til at jeg ikke har snakket med samboeren min om dette enda, vill høre litt hva andre mener først. Dere kjenner praktisk talt ikke fyren og jeg ville nok valgt det som var det tryggeste alternativet for mine barn og det var at de fikk bare sove på hotell om så dere betaler regningen. Iallfall ville jeg ikke hatt dem i huset pga barns sikkerhet og biologi betyr ikke at man kan stole på folk automatisk for det. Anonymkode: 7a726...e10 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #8 Skrevet 22. september 2023 Det jeg reagerer på her er at hun har bestemt at de skal bo hos dere uten at dere to har snakket om det. Synes det er fint at barna får feire jul med far, men hun alene kan ikke bestemme at det skal skje hos dere med feiring og overnatting. Anonymkode: a0b60...f3e 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 Her har hun ikke brukt hodet: Verden er ikke rosenrød og hun vet ikke hvordan ungene vil reagere på «faren» sin. Barna kan også ha miksede følelser og trenge en pause fra det hele og «faren» sin innimellom i jula. Det kan bli vanskelig hvis dere alle bor under samme tak flere dager i strekk. Det andre jeg reagerer på er at dere ikke har diskutert dere imellom om dette er en god ide og greit for dere begge før hun lager slike avtaler. Til sammenligning lar jeg ikke foreldrene mine eller søsken overnatte før jeg har tatt det opp i samtale med mannen min, og forventer det samme fra ham. Dette av ren respekt for hverandre og hverandres ønske om privatliv og kontroll i eget hjem. Anonymkode: af33c...73c 8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 Dette hadde jeg ikke sagt ja til. Blir jo som å ha fremmede boende hos seg. Hva vil barna? De burde ha ett ord med i avgjørelsen Anonymkode: bdbb7...9b9 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 Nei, dette høres bare rart ut. Eksen har bestemt at dem skal bo hos dere? Og barna der kjenner ikke far? Hvorfor? Har mor flyttet langt unna med dem? Hvorfor skal de bo hos dere? Jeg ville sagt nei, hadde ikke likt å få noe sånt tredd nedover hodet på meg, som om jeg ikke hadde noe å si i saken. Den familien må bo på hotell, hytte el, og heller komme på dagsbesøk. Mulig jeg kunne strekke meg til å ha dem på julaften, om kjemien var der. Og det var ok for andre som evt er invitert. Anonymkode: 29f2e...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #12 Skrevet 22. september 2023 For min del hadde det vært OK om partners eks overnattet hos oss, men så er jeg i et normalt forhold der man selvfølgelig snakker sammen om ting før man bestemmer det. I din situasjon ville jeg forklart partneren min at dette er helt uaktuell måte å kommunisere og ta beslutninger på, og at om det blir et mønster er forholdet over. Anonymkode: 36b9a...acd 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #13 Skrevet 22. september 2023 Absolutt ikke, de fikk bo på hotell. Anonymkode: 04cb7...d14 4
Helene Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 X trenger en seng, og prøver å være sammen med barna. Se på dette som en praktisk greie. Far til mitt barn bestemte seg for å komme til Norge da «barnet» ble 25. Liksom en rund dag. Han planla å ta inn på hotell. Jeg sa, du bor hos oss. Vi hadde 2 soverom ledig. Mannen var overhodet ikke sjalu, bare ville samarbeide. 1 1
Friluftsmann70 Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 Synes det er veldig rart at din samboer bestemmer uten å ta en prat med deg først. Hvorfor betyr det ikke noe om hva du mener? Ellers tenker jeg det er flott at hun inviterer inn barnas far, men tenker det må være mye bedre å ha en langhelg sammen, som ikke skal være "bli kjent" og julefeiring samtidig. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 Hyggelig av samboeren din. Men hun glemmer at dere er to som bestemmer over hjemmet deres. Hun burde selvsagt spurt deg før hun tilbød dem overnatting. Anonymkode: fe76f...c6f 2
Eneri Skrevet 23. september 2023 #17 Skrevet 23. september 2023 Syns det er raust og fint at du syns det er ok at de skal få feire jul med dere. Men jeg syns samboeren din går langt over streken ved å la ham (+evt hans kjæreste) bo hos dere over så mange dager. Hvor fin jul blir det, egentlig? To halvstore barn som har hatt omtrent null kontakt med faren sin på årevis og dere ikke aner reaksjonen til, to småbarn som trenger sitt hverdag som jul, du som aldri har truffet ham som nå skal være gjest i det som også er DIN juleferie. Barnas far får leie seg inn på hotell/Airbnb og heller besøke dere noen timer her og der. 5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dere kjenner praktisk talt ikke fyren og jeg ville nok valgt det som var det tryggeste alternativet for mine barn og det var at de fikk bare sove på hotell om så dere betaler regningen. Iallfall ville jeg ikke hatt dem i huset pga barns sikkerhet og biologi betyr ikke at man kan stole på folk automatisk for det. Anonymkode: 7a726...e10 Av alle svar er dette noe av det rareste jeg har lest. Snakk om å se farer overalt. (Er selvsagt mye å si om ha far til bonusbarn boende over jula. Men overgrep var ikke det første jeg ville tenkt på. Ikke det tjuende heller.) Anonymkode: 5a1c0...fce 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #19 Skrevet 23. september 2023 Rart og unormalt! Jeg hadde ikke godtatt dette. Idiotisk å feire jul sammen i det hele tatt. Anonymkode: 07311...eb0 2
Gentleman1980 Skrevet 23. september 2023 #20 Skrevet 23. september 2023 Å tilby overnatting til buksvogere er helt uaktuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå