Gjest Lano Skrevet 22. januar 2006 #1 Skrevet 22. januar 2006 Dette blir jo litt av et tankeeksperiment, men hvor mange sånn cirka vil du si at du kjenner? 100? 500? 1000? 2000? 5000? "Å kjenne noen" er jo et litt vagt begrep, og det er jo håpløst å si om man egentlig kjenner noen, men her tenker jeg mer på hvor mange du ville sagt hei til hvis du traff dem på et kjøpesenter eller på gata, liksom? Jeg kan begynne med meg selv... * På jobben min er det 500 ansatte, jeg sier nok hei til halvparten av dem= 250 stk * Jeg kommer fra et byggefelt med cirka 50 hus, jeg sier hei til alle de som bor der. 50 hus x cirka 3 personer i hvert hus= 150 stk * Fra studietiden på Høgskolen var vi 100 i klassen pluss lærere=120 stk * Fra studietiden på Blindern kjenner jeg kanskje 20 stk * Fra tidligere jobber ender jeg kanskje opp med 50 kolleger osv?= 50 stk * Fra barneskolen gikk jeg i klasse med 25, pluss at jeg kjente de andre som gikk der samtidig med meg (liten skole). 25 elever x 6 klasser+lærere= 170 stk * På ungdomsskolen var vi cirka 300 elever, jeg ville nok sagt hei til de aller, aller fleste av dem om jeg traff dem (Vi slo oss sammen med andre skoler, så det ble nye folk. Men fremdeles lite sted... ) =Cirka 250 stk. * På videregående skole slo vi oss sammen med enda noen flere skoler, vi var 300 elever tilsammen. =150 stk. * I tillegg så kjenner jeg jo endel folk fra hobbyer, fra jobber jeg hadde da jeg var yngre, venner av mamma&pappa, lillebroren min, venner av svigers og sambo osv. Kanskje 100-150 stk tilsammen? Er fra lite sted der alle kjenner alle, så vi sier 150 stk. Tilsammen kjenner jeg altså cirka 1300 stykker. Tror nesten jeg hadde tippet enda flere, jeg? Hva med dere???
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #2 Skrevet 23. januar 2006 Hmm, aldri tenkt tanken på hvor mange jeg kjenner. Men min første tanke var at jeg vil tro omlag 400stk som jeg ville sagt hei, eller mer til. For å oppsummere som du har gjordt: -Naboer og gatene rundt barndomshjemmet- 60stk -Barne og ungdomskole 150stk -Barndomsvenner 30stk -Vid.skole 70stk -Jobb 1 10stk -Jobb 2 200stk -Mine nåværende venner og bekjente 100stk Det skulle bli sånn ca. 620stk, noe jeg tror er litt i overkant, da det føltes som at jeg tok veldig godt i. Har tenkt tanken på om hvem som event. hadde kommet i min begravelse dersom jeg skulle dø nå... kanskje en syk tanke, men alle de som hadde savnet meg hadde jo vært der, og det er litt merkelig å tenke på hvem som gråt og hvem som ikke gråt.
Gjest GreenSky Skrevet 23. januar 2006 #3 Skrevet 23. januar 2006 Tja... Jeg vil ikke si at jeg kjenner så mange, men at jeg vet hvem mange er.
Gjest Embla s Skrevet 23. januar 2006 #4 Skrevet 23. januar 2006 Det sies jo at alle i Norge kjenner hverandre med to(?) ledd mellom, så.. Spørs jo hva man mener med kjenner og da. Noen jeg kan ringe til, eller noen jeg hilser på hvis jeg treffer de på gaten i Oslo, eller noen jeg ville snakket med hvis jeg traff dem på ferie i Mexico. En liten forskjell der.. Hvis jeg mer el mindre kjenner alle jeg gikk i klasse og parallellklasse med på barneskolen, ungdomsskolen og videregående, og kanskje noen til i klasser over/under, de fleste som bor på samme sted som meg, alle jeg har gått på andre skoler/studier sammen med, mange av vennene til familiemedlemmer, venners venner, egne venner, alle jeg har møtt gjennom ulike jobber, kurs og foreninger :telle®ne: Hm, fryktelig mange!
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #5 Skrevet 23. januar 2006 Jeg kan jo ikke begynne å TELLE de... Er mange...
Gjest christineemily Skrevet 23. januar 2006 #6 Skrevet 23. januar 2006 Hmmm..ville nok hilst på alle jeg fortsatt kjente igjen fra barne & ungdomskolen: ca 40 stk. Også ville jeg hilst på alle jeg gikk på videregående med: ca 100 stk Jeg ville hilst på alle fra folkehøgskolen jeg kjente igjen, - kanskje 50 stk og alle fra studietiden: ca 200 stk Folk fra fritidsaktiviteter jeg har deltatt i: rundt 50 stk De fra jobber jeg har hatt og fortsatt har: 100 stk Jeg bor i et borettslag med 1500 mennesker..., er ihvertfall på hils med 200 stk Jeg har en vanvittig stor familie, 50 stk nære og perifere venner: 30 stk Alle jeg kjenner og vet om gjennom mannen min: ca 300 stk Jeg er med i FAU på skolen til sønnen min og diverse andre utvalg og verv, gjennom disse vil jeg si jeg kjenner ca 400 stk = 1520 avrundet til 1500 mennesker jeg hilser på. Noen av disse er jeg bare på hils med, andre kjenner jeg bedre, og andre kjenner jeg veldig, veldig godt .
Gjest *Snart medlem* Skrevet 23. januar 2006 #7 Skrevet 23. januar 2006 Herlighet, for et regnestykke! Ok, jeg skal gjøre et overslag over folk jeg ville sagt hei til på gaten: - Fra barne- og ungdomsskolen er det vel snakk om min egen klasse, og tilsvarende mengde mennesker til en klasse til - altså 60 personer. - Fra videregående er det vel tilsvarende - 60 personer. - Familie - min mor har 10 søsken, som alle er gift med gjennomsnittlig to barn hver - altså 10 + 10 + 20 = 40 slektninger. Legg til 10 stk ettersom noen av dem har formert seg videre. Min far har liten familie, her er det snakk om en 5 personer. Legg til 5 for svigers. - 100 venner, studievenner, og venners venner - ca 50 som jeg hilser på fordi jeg har vært på fest/på byen med dem - ca 50 foreldre til venner og venner av mine foreldre - ca 100-150 mennesker som jeg har/har hatt et kollegialt forhold til Det var ikke så mange folk det... under 500 personer... Har sikkert glemt mange, eller undervurdert noen av de nederste kategoriene, men at det er under 1000 er jeg ganske sikker på.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #8 Skrevet 23. januar 2006 Jeg hilser på venner og bekjente men ikke på folk fra barne, ungd/vidergående skole som jeg bare vet hvem er. Så jeg kjenner egentlig få personer, uten at jeg orker å telle
Shagya Skrevet 23. januar 2006 #9 Skrevet 23. januar 2006 Jeg kjenner ikke spesielt mange, det skal endel til før jeg syns jeg kjenner folk, men jeg vet hvem mange er - hvor mange ? Aner virkelig ikke !
Malama Skrevet 23. januar 2006 #10 Skrevet 23. januar 2006 Svært begrensa. Jeg kjenner ikke mange, og hilser på få. Jeg er beskjeden og har aldri hatt mange venner. Jeg ville nok sagt hei om jeg skulle gå meg på noen av dem som gikk i klassen min på barneskolen, 15 stykker, pluss 3 lærere fra den tiden. Om jeg kjente igjen noen av dem ville jeg vel hilse på kanskje ca 20 stykker fra barneskolen. Ca 20 stykker fra vgs som jeg vil si jeg kunne sagt hei til også, de jeg hadde fag sammen med altså (igje gitt at jeg kjente dem igjen) De fleste jeg har gått på skole med har jeg ikke sett siden vi avsluttet skolegangen, bortsett fra de fra barneskolen, vi hadde gjenforening for noen år siden. Fra studietiden er det vel sikkert 50 mennesker jeg kjenner ansiktet på, men igjen ikke stort mer enn 20 jeg ville sagt hei til (jeg kjenner ansiktet på mange jeg aldri sa hei til da jeg studerte heller, bare kjenner dem igjen fra forelesninger, uten å noen gang ha snakket med dem) Fra min nåværende jobb, ca 30 kolleger (det er ikke så mange andre jeg jobber sammen med, selv om det er ens tor arbeidsplass totalt sett er det disse på mitt kontor) og fra tidligere jobb 10-15 stykker. Venner, bekjente, gamle naboer av mine foreldre etc som ikke allerede er talt er det vel om jeg tar godt i kanskje 100 mennesker. Familie.. dette er den desidert største gruppa for min del. Kanskje ca 150-200 mennesker (da teller jeg mine besteforeldre, deres barn, barnebarn og oldebarn, fraskilte partnere som jeg fortsatt anser som "tante", noen av mine søskenbarns besteforeldre som strengt tatt ikke er min familie men jeg likevel kjenner, samt noen av mine foreldres gamle tanter og onkler, og min samboers familie i den grad jeg kommer på disse slektningene) Om jeg tar aldri så godt i havner jeg likevel bare på litt over 400 mennesker. Om jeg runder godt opp for dem jeg har glemt finnes det antakelig likevel ikke mer enn ca 500 mennesker i denne verden som jeg kunne finne på å hilse på, og som jeg REELT ville hilse på er sikkert tallet enda lavere. Jeg kjenner ikke spesielt mange mennesker.
Gjest Aloha Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Dette orker jeg ikke engang tanken på å regne på! Men kan konkludere med at det er veldig mange.
Milo Minderbinder Skrevet 25. januar 2006 #12 Skrevet 25. januar 2006 Forskning på sosialt nettverk antyder, så langt jeg husker, at det er fire eller fem ledd med "jeg kjenner en som kjenner........." fra en person til en hvilken som helst annen i verden. Dette blir belyst i en relativt kjent undersøkelse, den såkalte "kevin bacon"-leken Jeg har litt oversikt på dette i mitt tilfelle. Det er to ledd mellom meg og David Letterman. Jeg kjenner en som kjenner en som har snakket med ham. Således, i og med at Letterman kjenner Bill Clinton, blir det tre ledd mellom meg og Bill Clinton og via ham et ledd til til Boris Yeltsin og Nelson Mandela. For ordens skyld: Det er tre ledd mellom meg og Kevin Bacon, fordi David Letterman kjenner ham. Dersom Nelson Mandela har vært gjest hos Letterman, er det tre ledd der også, og ikke fire. Dette gir meg ikke nødvendigvis en garanti for at Se og Hør vil være interessert i å snakke med meg, og ha en "hjemme hos"-reportasje hos meg. Om en slik interesse kommer for dagen, vil jeg snarere kjeppjage dem. Espen
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2006 #13 Skrevet 25. januar 2006 Ikke mange. Er sjenert og hilser ikke på dem jeg kun kjenner ansiktet på men aldri har snakket med. Veldig få jeg ville hilst på fra skolegang, siden jeg alltid følte meg utenfor å ble ertet i småskolen. På jobben er vi ikke mange, ca 20 jeg ville hilst på. fra studietida ca 20. Har ikke familie, kun foreldre og de hilser jeg selvsagt på. Nå skal det sies at jeg nesten alltid går med ipod i ørene, og har opplevd flere ganger at jeg går rett forbi folk jeg egentlig kjenner, men ikke hilst siden jeg har vært så oppslukt i musikken
Tinken Skrevet 26. januar 2006 #14 Skrevet 26. januar 2006 Hmm.. Velger å kun regne med folk jeg kan fornavn, etternavn, alder og bosted på og som gjør ca det samme med meg. Folk jeg prater med når jeg treffer dem, altså ikke kun et "hei". Folk jeg har nummeret til og som har mitt. Folk jeg prater med på msn. Osv. Har regnet på det, og tipper det blir et sted mellom 250-300. Bekjente kommer i tillegg.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #15 Skrevet 27. januar 2006 eeh. det her måtte jeg bare sette meg ned å tenke over. Skal vi se.. er jo dårlig på husk men, jeg prøver. Fra barneskolen, liten skole, kjente alle.. eeh.. var det ca 60 elever tro.. Ungdomsskolen.. vi var 40 i klassen, pluss noen andre og lærere, ca 60 til sammen. Videregående.. vi var 20 i klassen, pluss kjente noen andre, ca 40 til sammen. Folkehøgskolen, var ca 70 elever, kjente alle noe. pluss lærere, ca 80. Kurs, ca 10 stk. Jobb 1, 25 pasienter, ca 20 kollegaer(?) = 45 pluss ledelsen og ++ si 80 Jobb 2, ca 20 stk. Bygda er liten, ca 3000, kjenner hvertfall 1500 av de.. hvor mange har dette blitt da.. 1850.. Pluss nærmeste familie.. ca 80. 1930 da! Aner ikke jeg. Detter er folk jeg hilser på da.. kjenner jo ikke alle like godt. Men alle kjenner alle her jeg kommer fra. Blir lett på snakk da
:-) anna Skrevet 28. januar 2006 #16 Skrevet 28. januar 2006 Interessant tanke: Der jeg kommer fra 600 Omlandet 400 De jeg har gått på forskjellige skoler sammen med 220 De jeg har studert sammen med 100 Fra fritidssysselen min 500 Fra steder jeg har bodd 150 Fra forskjellige arbeidsplasser 250 Folk jeg tilfeldigvis kjenner (venners venner, venners ekser venner av svigers o.s.v) 200 Barnehager 100 Mitt nye bosted: 100 2500 - 3000 ca...
:-) anna Skrevet 28. januar 2006 #17 Skrevet 28. januar 2006 (endret) Legger merke til at ingen av oss har lista opp de vi kjenner her på KG! For øvrig er jeg så heldig at jeg har hilst på diverse ministre i forbindelse med jobben min. Og har man hilst på Gro er det få ledd til de fleste kjendiser Endret 28. januar 2006 av :-) anna
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2006 #18 Skrevet 28. januar 2006 For et regnestykke dette blir da..hmm... får gjøre et veldig underslag: der jeg kommer fra, ca 600 (jepp, hilser på alle) klassen på ungdomsskolen var vi ca. 25 (*4 m/parallellklasser), + ca 1/2 av resten på skolen og alle lærere = 220 videregående var mange fra ungdomsskolen, men kan sikkert legge til 100 høgskole 1, 50 i klassen + lærere og andre bekjente = ca 80 jobb, ca 30 høgskole nr 2, 30 i klassen + lærere, + praksiselever og lærere på praksisskole = ca 65 legger jeg til diverse bekjente fra her og der rundt omkring kan jeg sikkert gange med 1,5 (minst), legger jeg sammen alt, blir det da ca 1700 (++)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå