Pipaluk Skrevet 23. september 2023 Forfatter #101 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun jobbet allerede som assistent på skolen utdannet sykepleier Anonymkode: 43371...bc1 Hvem er hun? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #102 Del Skrevet 23. september 2023 De burde brukt helsesøstere til slikt isteden for å veie barna! Anonymkode: 1aa63...d6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #103 Del Skrevet 23. september 2023 Drizzt skrev (1 time siden): Uansett skal det ikke gå utover barnets opplæring. Å plassere 2.klassing med 1.klassingene er feil. Skoleeier har øverste ansvar. Moren må klage til alle instanser hvis skoleeier svikter sin plikt. Poenget er at dette er vanlig praksis ved denne skolen og gjelder ikke bare dette barnet. Anonymkode: 20cdb...3d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 23. september 2023 #104 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Poenget er at dette er vanlig praksis ved denne skolen og gjelder ikke bare dette barnet. Anonymkode: 20cdb...3d2 Enda verre at det er vanlig praksis å ikke tilrettelegge for barn som trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #105 Del Skrevet 23. september 2023 Denne tråden er bare dum. TS får det til å høre ut som om vi med diabetes har behov for ekstra tilrettelegging på skolen. Noe som bare er tull. Andre barn jeg kjenner som også fikk dette tidlig i livet har klart seg uten spesial hjelp. Det var kun et fåtall av de rundt meg på barneskolen som visste om min diagnose. Vi liker ikke oppmerksomhet rundt denne diagnosen og vi vil ikke bli sett på som syke. Om dere som foreldre lager mye styr rundt barn med diabetes gjør dere dem bare svake. Anonymkode: 78f2c...3a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #106 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke gi barna pumpe. Det blir bare jævlig for dem å gå rundt med dette og de vil føle seg unødvendig syke. Freestyle libre sensor og insulinpen er det beste valget. hvem vil montere unødvendig medisinsk utstyr på kroppen? Er det noen som ville montert en stomi pose på magen de ikke hadde bruk for? Det er flaut å lese her at barn får assistent til dette. Anonymkode: 78f2c...3a4 Synes det er mer flaut å lese hva du skriver. Tror hva som passer den enkelte best, er veldig individuelt. Insulinpumpen gir en mye bedre styring av blodsukkeret enn insulinpenn, og kan således være med på å redusere senvirkninger. Og pumpe kan gjerne kombineres sammen med penn, det betyr at du kan ta av pumpen og bruke insulinpenn de gangene dette passer bedre. Når min sønn skiftet fra penn til pumpe, så var det som en ny verden åpnet seg. I dag er han voksen og velger selv pumpen, men tar den av seg av og til, men mest for og holde vedlike bruken av penn. At det skal være flaut å ha assistent, det er bare et latterlig utsagn. Vi hadde selv assistent til vår sønn de første skoleårene, nei ingen som fotfulgte han, men noen som han kunne kontakte med behov og som holdt et ekstra øye med han. Og det viste seg jo engang og være bra, engang kom han ikke inn igjen etter friminuttet og det oppdaget assistenten raskt, han lå da utenfor med lavt blodsukker og var ikke helt i stand til å redegjøre for seg. Assistenten ringte selvfølgelig oss foreldre som kunne veilede assistenten. Det viktigste er at assistenten får god veiledning fra foreldre. Og denne veiledningen bør ikke legge opp til et pinlig nøyaktig regime som bare gir assistenten dårlig samvittighet. Men la assistenten vite at det ikke er noen eksakt vitenskap, at det er helt vanlig med både forhøyet og for lavt blodsukker innimellom. Og at foreldrene er tilgjengelig om det skulle være noe uvanlig, eller noe assistenten lurer på. De fleste trenger ikke en egen assistent, men kanskje en kontaktperson som har fått opplæring og holder et ekstra øye med barnet. Anonymkode: b3ac0...967 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #107 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Denne tråden er bare dum. TS får det til å høre ut som om vi med diabetes har behov for ekstra tilrettelegging på skolen. Noe som bare er tull. Andre barn jeg kjenner som også fikk dette tidlig i livet har klart seg uten spesial hjelp. Det var kun et fåtall av de rundt meg på barneskolen som visste om min diagnose. Vi liker ikke oppmerksomhet rundt denne diagnosen og vi vil ikke bli sett på som syke. Om dere som foreldre lager mye styr rundt barn med diabetes gjør dere dem bare svake. Anonymkode: 78f2c...3a4 De innleggene dine gjør Tråden dum Anonymkode: 60db8...61c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #108 Del Skrevet 23. september 2023 Jeg leste artikkelen før idag og jeg synes det er så rart at hun ikke får hjelp. Mitt barn ble født med en sjelden diagnose og kunne fått egen assistent i barnehagen, men jeg utsatte heller barnehagestart. Vi var tilknyttet "Senter for sjeldne diagnoser", og de tok på seg ansvar for å lære opp de ansatte i barnehage/skole om sykdommen og hva de skulle gjøre om barnet ble sykt. Hvorfor skal det være annerledes å ha ett barn med diabetes? Anonymkode: 1df9e...730 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #109 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): før i gamle dager hadde ikke foreldre mulighet til å overvåke blodsukkeret vårt via mobiltelefon slik dere kan i dag. Det gikk fint før i tiden uten assistenter. Da går det fint nå også. Barn dør ikke av litt føling. send med de en pakke druesukkertabletter. Diabetes er ikke farlig Anonymkode: 78f2c...3a4 Nei. Det gikk ikke alltid fint før i tiden. Og jo, barn dør av diabetes. Desverre. Det er 3 barn med diabetes på barneskolen jeg jobber på. 1., 2. og 6. klasse. De deler en assistent pr. dag. Det er 2 assistenter som bytter på for at det ikke skal være så sårbart ved fravær. Anonymkode: 6e3a5...3d2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 23. september 2023 #110 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Denne tråden er bare dum. TS får det til å høre ut som om vi med diabetes har behov for ekstra tilrettelegging på skolen. Noe som bare er tull. Andre barn jeg kjenner som også fikk dette tidlig i livet har klart seg uten spesial hjelp. Det var kun et fåtall av de rundt meg på barneskolen som visste om min diagnose. Vi liker ikke oppmerksomhet rundt denne diagnosen og vi vil ikke bli sett på som syke. Om dere som foreldre lager mye styr rundt barn med diabetes gjør dere dem bare svake. Anonymkode: 78f2c...3a4 Hva med å lese artikkelen i HI før du kommenterer saken? Så skjønner du hvorfor en 7-åring med diabetes 1 trenger ekstra tilrettelegging på skolen? Denne saken handler om at skoleeier ikke vil gjøre jobben sin. Trolig av økonomiske grunner. Men barnets behov står foran kommunens økonomi. Skoleeier (kommunen) hadde ansatt en assistent som hjalp barnet, men kun for et halvt år. Så ville de ikke bruke mer penger på det. Fortell gjerne hvordan du som 7-åring klarte å lese av blodsukker på insulinpumpen, følge med insulinnivået ditt til enhver tid og satt deg selv en dose insulin før måltider helt uten hjelp av en voksen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #111 Del Skrevet 23. september 2023 Drizzt skrev (24 minutter siden): Hva med å lese artikkelen i HI før du kommenterer saken? Så skjønner du hvorfor en 7-åring med diabetes 1 trenger ekstra tilrettelegging på skolen? Denne saken handler om at skoleeier ikke vil gjøre jobben sin. Trolig av økonomiske grunner. Men barnets behov står foran kommunens økonomi. Skoleeier (kommunen) hadde ansatt en assistent som hjalp barnet, men kun for et halvt år. Så ville de ikke bruke mer penger på det. Fortell gjerne hvordan du som 7-åring klarte å lese av blodsukker på insulinpumpen, følge med insulinnivået ditt til enhver tid og satt deg selv en dose insulin før måltider helt uten hjelp av en voksen. I akkurat dette tilfellet, så er skoleeier ikke kommunen, dette er en liten, privat skole. De som eier skolen er søkkrike da. Anonymkode: 8675e...581 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #112 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I akkurat dette tilfellet, så er skoleeier ikke kommunen, dette er en liten, privat skole. De som eier skolen er søkkrike da. Anonymkode: 8675e...581 Men de får statlig støtte og skal følge samme lovverk som offentlige Anonymkode: 4c77f...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #113 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men de får statlig støtte og skal følge samme lovverk som offentlige Anonymkode: 4c77f...c1d Absolutt. Men skal i tillegg drifte med et visst overskudd og da, regner jeg med. Det er jo konsekvensen av private velferdstjenester - de driftes mer økonomisk effektivt. Barn skal være trygge på skolen, og man må sikre at barnet får oppfølging av sin diabetes på skolen. Ofte trengs det ekstra hender for å få til det, spesielt når eleven er ung. Men det deles ikke ut noe ekstra penger til skoler som har barn som trenger ekstra. Så det må tas fra noe, ofte blir det bemanningen som skjæres ned til beinet, og at vikar ikke settes inn ved sykdom. Anonymkode: 8675e...581 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #114 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men de får statlig støtte og skal følge samme lovverk som offentlige Anonymkode: 4c77f...c1d Det er vel kanskje litt ulikt syn på hvordan lovverket skal oppfylles. Sånn jeg leser det, er ikke skoleeier og mor helt enige om når plikten til assistanse er oppfylt. Skolen har en assistent som er opplært til dette, men denne assistenten er i hovedsak tilknyttet første klasse, store deler av dagen. Som en fådelt skole, er 2.klasse en del sammen med første klasse i ulike aktiviteter og det gjelder nok ikke spesielt dette barnet. Det gjelder alle barna. Mor ønsker mer, enn hva skolen mener det er nødvendig å gi. Hvem som har rett eller urett i denne saken er jo ikke helt lett å si. Vi vet heller ikke hva slags forslag skolen har kommet med for å imøtekomme mor. Jeg håper og tror det er noen forslag på bordet. Dette er i utgangspunktet en god skole, men gode dedikerte lærere. Det er jo en grunn til at 60 barn har flyktet fra nærskolen sin og startet på denne skolen. Anonymkode: 20cdb...3d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #115 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er vel kanskje litt ulikt syn på hvordan lovverket skal oppfylles. Sånn jeg leser det, er ikke skoleeier og mor helt enige om når plikten til assistanse er oppfylt. Skolen har en assistent som er opplært til dette, men denne assistenten er i hovedsak tilknyttet første klasse, store deler av dagen. Som en fådelt skole, er 2.klasse en del sammen med første klasse i ulike aktiviteter og det gjelder nok ikke spesielt dette barnet. Det gjelder alle barna. Mor ønsker mer, enn hva skolen mener det er nødvendig å gi. Hvem som har rett eller urett i denne saken er jo ikke helt lett å si. Vi vet heller ikke hva slags forslag skolen har kommet med for å imøtekomme mor. Jeg håper og tror det er noen forslag på bordet. Dette er i utgangspunktet en god skole, men gode dedikerte lærere. Det er jo en grunn til at 60 barn har flyktet fra nærskolen sin og startet på denne skolen. Anonymkode: 20cdb...3d2 Det kommer mer info i selve innlegget mor har delt på Facebook, og selv om alle saker har to sider, tviler jeg ikke på at det har vært mye urimelighet fra denne eierens side. De har vært i hardt vær tidligere også. Men at det ikke er selvsagt at en diabetiker har rett på assistent er riktig, de må likevel da, som du sier finne andre løsninger. Anonymkode: 4c77f...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #116 Del Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barnet må få opplæring i å håndtere dette selv. Skolen er ikke pliktig til å passe på hvert barn sitt helseproblem. De er ikke helsepersonell og da må i så fall skolen ansatte egne helsepersonell som kan følge barnet gjennom skoledagen. Dette var ikke et problem før i tiden, da fikk barna opplæring i egen helse og kunne håndtere det selv. Det er noe nyoppståtte greier hvor foreldrene henger alt over på skolen Anonymkode: 508ee...a90 Du vet hva diabetes er? Her er det et livsnødvendig organ som skal driftes manuelt 24/7. Det er omtrent 52 forskjellige ting som påvirker blodsukkeret. En 2. klassing har ingen grunnlag eller kunnskap for å håndtere alle utfordringene som oppstår. For tro meg de kommer til å oppstå. Anonymkode: 6d75e...e5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 23. september 2023 #117 Del Skrevet 23. september 2023 Her er det vel snakk om en privatskole? De vil jo tjene mest mulig penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #118 Del Skrevet 23. september 2023 Majer skrev (Akkurat nå): Her er det vel snakk om en privatskole? De vil jo tjene mest mulig penger. Ja, og det er jo det som gjør det hele ganske kvalmt. Da de får både statlig støtte og det koster penger å gå der. Anonymkode: 4c77f...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #119 Del Skrevet 23. september 2023 Barnet mitt har Diabetes 1. Fikk da hen var 9 år og er i dag 15 år. Hen styrer dette utrolig bra selv og alle elevene i klassen og lærere vet om det. Hen har app som vi foreldre har tilgang til, samt de næreste venner. Og den piper når det er noe. Hverken vi eller lærerne lager ikke noe drama av dette, det er jo lettvint nå siden hen slipper å måle blodsukker, og kan justere insulin selv. Hen har også hyppige samtaler med kommunens diabetessykepleier og hen er en aktiv ungdom som både spiser bra og trener mye. Går fint dette. Jeg er sykepleier og husker tiden hvor det var masse stikk og målinger. Nå er det jo så mye enklere! Anonymkode: b3107...fb6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå