Gå til innhold

Hvem tar ansvar for barn med diabetes på skolen?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min tenåring har epilepsi, han har alltid noen rundt seg. Har sjelden anfall, men får han anfall så er det GTK. ( kramper) han er mye i svømmehallen og da er det en til en i dusjen og hallen.

Anonymkode: 43371...bc1

Betaler skolen av egen lomme for assistent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne skolen Hoppensprett, det høres ut som en barnehageavdeling som er inspirert av Hakkebakkeskogen 😅

Edit jeg leser at de først startet opp som barnehage 

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (7 minutter siden):

Hvordan dekker de til hullet hvor slangen går inn?

Det er ikke et hull, det er en kobling. Er raskt og enkelt å koble slangen av og på denne. Biten som sitter fast i huden skytes inn og skiftes med jevne mellomrom (et par ganger i uka). 

Anonymkode: 80e29...829

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et hull, det er en kobling. Er raskt og enkelt å koble slangen av og på denne. Biten som sitter fast i huden skytes inn og skiftes med jevne mellomrom (et par ganger i uka). 

IMG_2034.thumb.jpeg.7645769c36bd777f22d55bbdf37f87da.jpeg

Den hvite sirkelen er et plaster som holder det som skytes inn på plass. Midt på der er koblingen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (26 minutter siden):

Jeg tenker at det er feil at skolen fraskriver seg ansvaret. Enda verre at kommunen nekter å innvilge mer penger.

Skolen kan løse det ved enten å ansette assistent til barnet eller delegere ansvaret på en av de ansatte som allerede er der. Jeg tipper de har SFO assistenter, så iallefall t.o.m. 4.klasse bør det være uproblematisk. Fra 5.klasse må man vurdere om barnet kan gjøre dette selv eller om det skal være noen som får ansvaret på skolen.

Dette er en liten skole med få ansatte. Sfopersonell er allerede satt inn som assistenter. Det er ikke så mange å ta av. Men med tanke på at det er ca 8-10 elever i hver klasse, ser jeg ikke noe problem med at assistent i 1.klasse tar seg av ansvaret, selv om denne jenta går i 2.klasse. Skolen er fådelt som vil si at flere trinn er slått sammen. Dessverre har det skjedd noe på denne skolen som gjør at rektor har sluttet og det samme med flere av assistentene. Skoleeier gjør en dårlig jobb med å holde i trådene, da han ikke har kapasitet til det og i mine øyne, heller ikke er oppmerksom nok på det som skjer rundt seg. Han turer bare frem og gjør "sitt" og ser for øyeblikket verken barn, ansatte eller foreldre. 

Anonymkode: 20cdb...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en liten skole med få ansatte. Sfopersonell er allerede satt inn som assistenter. Det er ikke så mange å ta av. Men med tanke på at det er ca 8-10 elever i hver klasse, ser jeg ikke noe problem med at assistent i 1.klasse tar seg av ansvaret, selv om denne jenta går i 2.klasse. Skolen er fådelt som vil si at flere trinn er slått sammen. Dessverre har det skjedd noe på denne skolen som gjør at rektor har sluttet og det samme med flere av assistentene. Skoleeier gjør en dårlig jobb med å holde i trådene, da han ikke har kapasitet til det og i mine øyne, heller ikke er oppmerksom nok på det som skjer rundt seg. Han turer bare frem og gjør "sitt" og ser for øyeblikket verken barn, ansatte eller foreldre. 

Men betyr det at denne eleven må tilbringe tid med 1 klasse istedenfor å være sammen med egne klassekamerater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pipaluk skrev (3 minutter siden):

Men betyr det at denne eleven må tilbringe tid med 1 klasse istedenfor å være sammen med egne klassekamerater? 

Det var det som sto i artikkelen,  at jenta måtte ut av egen klasse for å ha tilgang på assistenten i 1.klasse.

Anonymkode: 5ed5a...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse barna som har assistent på seg hele dagen bare på grunn av diabetes, blir de fotfulgt på fritiden også? Jeg hadde en kompis med diabetes i småskolen i det frie og ansvarsløse 80-tallet, da de fleste av oss, han inkludert, ikke gikk på SFO og lekte fritt ute etter skoletid. Jeg husker at han målte blodsukkeret sitt og alltid hadde med seg druesukkertabletter, og lærerne hadde helt sikkert fått litt opplæring, men i mine (sikkert ufullstendige) minner var dette noe han primært passet på selv. Han hadde nok fått det tidlig og var vant til det innen vi begynte på skolen, og noen har mer stabil sykdom enn andre, men ut fra min lille erfaring høres det merkelig ut at diabetes krever assistent på fulltid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke praksisen for første/andre klasse i år. Men vanligvis er disse trinnene ofte sammen og har turdager og andre aktiviteter sammen. Så det burde kunne løses med at hun slipper å være med dem alene, men at de heller slår sammen klassene i perioder. Skolen er bitteliten og det er jo ikke sånn at hun trenger tilsyn 24/7, så det bør jo også gå fint at assistenten er i rommet ved siden av. Ut i fra det jeg leser og min erfaring rundt skolen, er det nok litt vranghet både fra mor og skoleeier i forhold til hva som er god nok oppføling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som sto i artikkelen,  at jenta måtte ut av egen klasse for å ha tilgang på assistenten i 1.klasse.

Anonymkode: 5ed5a...efc

Jeg tror det er en sannhet med modifikasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet for et par år siden hadde alle assistenter og lærere på trinnet fått grunnleggende opplæring. Barnet skulle i utgangspunktet følges opp av en assistent, men med mye fravær og for få ressurser i småskolen var denne ofte omplassert, og da var det læreren i klasserommet som skulle ta seg av måling, evt kontakt med foreldre og setting av insulin/ordne ekstra mat i tillegg til å holde kontroll på resten av klassen. Ikke helt ideelt, nei. Mens en assistent satt inn pga helsemessig behov for én elev godt kunne komme hele klassen til gode som ekstraressurs, burde denne også vært fredet fra omplassering.

Anonymkode: e012c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da må de være hjemme frem til de lærer det. Enkelt og greit. Skolen skal faktisk ikke ha ansvar for alle barn sine helseproblemer 

Anonymkode: 508ee...a90

Du aner ikke hvor feil du tar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (2 minutter siden):

Disse barna som har assistent på seg hele dagen bare på grunn av diabetes, blir de fotfulgt på fritiden også? Jeg hadde en kompis med diabetes i småskolen i det frie og ansvarsløse 80-tallet, da de fleste av oss, han inkludert, ikke gikk på SFO og lekte fritt ute etter skoletid. Jeg husker at han målte blodsukkeret sitt og alltid hadde med seg druesukkertabletter, og lærerne hadde helt sikkert fått litt opplæring, men i mine (sikkert ufullstendige) minner var dette noe han primært passet på selv. Han hadde nok fått det tidlig og var vant til det innen vi begynte på skolen, og noen har mer stabil sykdom enn andre, men ut fra min lille erfaring høres det merkelig ut at diabetes krever assistent på fulltid.

Det er ikke snakk om å fotfølge, men å ha en person som har ansvar for å følge opp målinger og medisinering til rett tid, kunne gå inn og ta seg av ekstramålinger og evt kontakt hjem dersom barnet føler seg uvel eller målinger er for høye/lave, kunne være den som ikke fotfølger, men vet hvor i uteområdet barnet befinner seg dersom det er i en ustabil periode osv.

Noens situasjon er mer komplisert enn andres, det kan også svinge i perioder. Jeg har opplevd barn der det stort sett alltid var ren plankekjøring med få overraskelser på målinger, mens andre hadde mer store og raske svingninger som man må følge med på.

Og, angående åttitallet, verden går fremover, bedre oppfølging og behandling gir færre alvorlige senvirkninger:

Sitat

På 80-tallet fikk hun blodsukkermåler til hjemmebruk. Gleden var stor over å få et slikt hjelpemiddel, helt til legen sa: «Dere må for all del ikke begynne å stikke Nina i fingertuppene, for hva skal hun da lese med den dagen hun blir blind

Barn med diabetes, før og nå

Anonymkode: e012c...1b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Du aner ikke hvor feil du tar.

Hm, merkelig. Ser i grunn ingenting her om helseproblemene til hvert barn. Kanskje fordi lærere ikke er helsepersonell? Hvem vet. Å ja, mannen min blant annet. Jeg diskuterte dette med han i går. Han er lærer

Screenshot_20230923_105526_Drive.jpg

Screenshot_20230923_105450_Drive.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (41 minutter siden):

https://www.diabetes.no/felles/rettigheter/barns-rettigheter-i-barnehage-og-pa-skolen/

Her står det at barn ikke har automatisk rett på assistent.  Det betyr vel at skolen må betale av egen lomme for assistenten 

Barn med diabetes type 1 regnes å ha nedsatt funksjonsevne og har derfor rett til ekstra oppfølging og tilrettelegging.

Her har både skolen, og kommunen sviktet. 

Skolen er rettslig forpliktet til å tilrettelegge slik at alle kan gå på skolen. Dette står tydelig i Opplæringsloven § 9a. Det innebærer at du kan be skolen om å tilrettelegge for en trygg skolehverdag for barnet dittAkkurat hvordan tilretteleggingen skal skje, er ikke definert i lovverket. Det vil avhenge av det enkelte barns behov for hjelp

Her har både skolen, og kommunen sviktet. Det er enkelte barns behov som avgjør hvilken tilrettelegging barnet skal ha. Ikke kommunens eller skolens økonomi.

Jenta i artikkelen er bare 7 år. Hun er ikke stor nok å følge opp egen sykdom på egen hånd på skolen. Så her er både skole og kommune forpliktet å tilrettelegge - dvs å ha en voksen på skolen som følger opp jentas behov. Om det er en person som allerede er ansatt, eller en ny person som ansettes, får skolen og kommunen velge selv. Men de kan ikke kreve at mor er på skolen hele tiden for å følge opp med eget barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på barneskole og har barn med diabetes på ett av trinnene jeg har med å gjøre.

Det er assistenter i klassen, og en av dem har "hovedansvaret" for diabetes-barnet, men de andre kan også ta ansvaret hvis hun som oftest har barnet er borte. Lærerne har ekstremt sjelden noe med diabetesen å gjøre.

På SFO er det flere som kan diabetes som kan rullere på ansvaret, men også noen som ikke tør å ta ansvar for det barnet. 

Privat kjenner jeg to barn/ungdom med diabetes, den ene av dem tok stort sett ansvar selv på mellomtrinnet, mens den andre ikke var klar for det før uti ungdomsskolen.

Anonymkode: dce80...122

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Uansett skal det ikke gå utover barnets opplæring. Å plassere 2.klassing med 1.klassingene er feil.

Skoleeier har øverste ansvar. Moren må klage til alle instanser hvis skoleeier svikter sin plikt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hm, merkelig. Ser i grunn ingenting her om helseproblemene til hvert barn. Kanskje fordi lærere ikke er helsepersonell? Hvem vet. Å ja, mannen min blant annet. Jeg diskuterte dette med han i går. Han er lærer

Gjentar bare sitatene fra artikkelen fra mitt forrige innlegg. Kanskje din mann har også noe å lære? Kanskje din mann visste ikke at også syke barn har rett og krav til opplæring og at det er bare barnets behov som utløser rettighetene og hvilken tilrettelegging barnet skal ha?

Barn med diabetes type 1 regnes å ha nedsatt funksjonsevne og har derfor rett til ekstra oppfølging og tilrettelegging.

Skolen er rettslig forpliktet til å tilrettelegge slik at alle kan gå på skolen. Dette står tydelig i Opplæringsloven § 9a. Det innebærer at du kan be skolen om å tilrettelegge for en trygg skolehverdag for barnet dittAkkurat hvordan tilretteleggingen skal skje, er ikke definert i lovverket. Det vil avhenge av det enkelte barns behov for hjelp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik får man barnet til å føle seg mye sykere enn nødvendig.

Anonymkode: 78f2c...3a4

For å ha en assistent på seg 1:1 hele tiden gjør at man fremstår som frisk?

Hvordan har mor tenkt å løse dette når barnet begynner å være ute med venner, går på fritidsaktiviteter ect? Være der 1:1 hele tiden eller tvinge andre foreldre til å føle opp? Det er ikke sånn det fungerer faktisk, har hun en assistent som kan sjekke barnet innimellom og kan følge fra app selv, så er det mer enn godt nok. 

Anonymkode: c2a12...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (54 minutter siden):

Betaler skolen av egen lomme for assistent?

Hun jobbet allerede som assistent på skolen utdannet sykepleier 

Anonymkode: 43371...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...