Gå til innhold

Depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har det siste året (siden Januar/Februar) vært ekstremt depressiv. Jeg er såppas i form til å fungere på jobb, det sosiale livet og på hjemme bane, men føler meg ikke tilfredstilt. Det har ikke skjedd noe spesielt som har gjort at jeg har blitt deprimert. 

Sliter med lav selvfølelse, mye indre uro som overtenking, angst og skam. Føler ofte på at jeg ikke er der eller den jeg vil være, og at jeg har gjort mye dumme ting i livet. 
Føler ofte at alt/mye jeg sier er galt, og ofte kan jeg tenke mye negativt på ting jeg har gjort lenge. 

Har fine dager også, men mest dager som er på en skala fra 1-10 ligger jeg for det meste på 3-4- under middels. 
Jeg legger meg ikke ned i sengen hele dagen, eller er sucidal, og ikke driver jeg med selvskading etc. 

Jeg lever men føler meg ikke tilfreds. Sliter også mye med overtenking, så det er nesten alltid et problem/dilemma eller en feil jeg har gjort som overskygger livet mitt. 
Jeg har i det siste tenkt mye på om jeg burde sykemelde meg, da det har skjedd hendelser på jobb som kunne vært unngått fordi jeg har vært ukonsentrert. Små feil og implulsive valg- og probblemer med at jeg i tillegg overtenker alt i størst mulig verste grad. 

I fjor var jeg også veldig klar for barn, men akkurat nå tenker jeg ikke på fremtiden i det hele tatt og vet ikke hva jeg vil. Er veldig likegyldig, og legger ikke fremtidige planer eller klarer å glede meg til ting. 

Har samboer som jeg har vært sammen med i 5 år. Han synes situasjonen er vanskelig. 
Ellers er i jeg i full jobb, trener 2-3 ganger i uken, møter venner/familie flere ganger i måneden, men liker også å være en helg hjemme uten planer. 

Har vært deprimert en gang tidligere og gått på antdepressiva i et år (for 6 år siden). Sliter også mye humørsvingninger og mye følelser. Aldri vært hos psykolog/utredning for noe lidelser, eller samtale/behandling forsåvidt. 
Synes det er unødvendig å bruke mine private penger på  (tjener rundt 30k i måneden, så det meste går til utgifter) og sliter ikke nok med å få det dekt det offentlig synes jeg selv iallefall. 

Siden det er mange som har vært i ligende situasjon tenkte jeg å høre om noen har noen tips? 

(Ps: innlegget er også postet for min egen skyld for at jeg kan komme å lese på det igjen senere i livet). 

K27

Anonymkode: e83a1...857

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du går med mye negative tanker så blir man veldig dratt ned. Prøve å snu det og gjøre noe du liker. Vi mennesker er bygd for å overleve, og vi tenker mest negative tanker. Er selv i en negativ spiral med tungsinn og vet ikke hvordan komme meg opp jeg heller. Men vet man skal tenke positivt. Men det er ikke så lett

Anonymkode: 4dbeb...96f

Skrevet

Jeg har depresjon pga kptsd og har gått til psykolog og psykomotorisk fysioterapeut for å bli bedre. 

Jeg gjør nesten litt motsatt av det ab over skriver, jeg tenker absolutt ikke positivt, men prøver å akseptere. Jeg lar ikke tankene spinne, men møter dem med faste ritualer, noen ganger kombinert med kroppsbevegelser. 

Jeg forsøker også å meditere regelmessig, få nok søvn og trene. 

Du kunne ha forsøkt lavterskeltilbud i kommunen? Min kommune har et fryktelig dårlig tilbud jeg absolutt ikke vil anbefale, men har forstått at mange er fornøyd andre steder, så det kan være en ide å tenke på. Det er også gratis. 

Anonymkode: 90f62...c9a

Skrevet

Det har vært en dårlig sommer her med mye dårlig vær, min vinterdepresjon begynte faktisk i juli i år. På bedringens vei nå. Reagerer du på vær?

Noen mennesker har depresjon som kommer mot går, og bør faktisk gå fast på antidepressiva.

.

Anonymkode: abcc1...e09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...