Gå til innhold

Namsmann, noen som vet hvilke type papirer de krever når det gjelder barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min venn har hatt 100% omsorg for sin datter siden bruddet og barnefar har ikke vist interesse i samvær eller annet. Eksen har gjeldsordning hos namsmannen og nå krever eksen at de skriver ett papir mellom de to slik at eksen vistnok skal kunne få beholde 3000 kr pr mnd mer før namsmannen tar sitt av lønnen. Hva denne avtalen skal inneholde er jeg ikke kjent med ennå. Disse pengene krever eksen at hen skal beholde for å kunne få mer til livsopphold pr mnd. 

Godkjenner virkelig namsmannen en slik privat avtale?

Eksen betaler ikke bidrag pga gjeldsordningen, så min venn får foreløpig utbetalt minste bidrag som nav fastsetter.

Alle andre avtaler som 100% omsorg til mor etc er ikke signert ennå da bruddet er såpass nytt.

Jeg har sagt til min venn at hen må aldri signere på noe som helst som eksen kommer med men at alt skal gå gjennom nav på riktig måte. Altså de 3000 kr skulle i så tilfelle gå til barnet og ikke eksen mener nå jeg.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 3a7f0...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at samværsavtaler er "private avtaler", så ja, det godtar namsmannen.

Men hvorfor din venn skulle inngå i dokumentforfalskning - hvilket er ulovlig - for å hjelpe en eks økonomisk og samtidig sette seg selv i risiko for økonomisk tap og i verste fall en svakere sak ved eventuell konflikt om barnet... vel, det ser jeg ikke mange grunner til å gjøre utover ren dumskap. 

Anonymkode: d53ec...c0b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsordningen i seg selv skal ikke påvirke barnebidraget, men gjeldsordningen påvirkes av bidraget. 

Hun bør absolutt ikke signere noe som helst (spesielt ikke dokumentforfalskning), men la alt gå via nav. Beregningen og innkreving. 

Anonymkode: ba682...715

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI signer noen som helst privat avtale med denne mannen, la NAV ta seg av dette dersom det gjelder barnebidraget. 

Han skal ikke ha 'mer' i livsopphold. Han skal ha standardsats for hans livssituasjon (singel/sambo, evt. Medisiner osv.). Barnebidrag kommet utenom, men dette skal altså gå til barnet. Ønsker Han avtale, vil han nok bruke dette på seg selv og si 'at han ikke har råd' til å gi dette til barnets mor. Signerer hun kontrakt med han istedenfor å la NAV ta seg av det, står hun på bar bakke om han velger å ikke betale.

Har han lønnstrekk har han helt klart ikke orden på økonomien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. 

Jeg synes også det høres veldig merkelig ut at namsmannen skal utbetale 3000 kr mer til eksen for at hen igjen skal utbetale de til barnets mor/far (min venn).

Disse pengene blir vel isåfall automatisk trekt av namsmannen før eksen får utbetalt sine penger og dermed går direkte til min venn?

Og ja min venne blir nok medskyldig da i å lure namsmannen for penger og ikke minst sitte igjen og tro at hen får penger til barnet. 

Jeg skal ta en ny "alvorsprat" med min venn om at hun aldri må finne på å signere en avtale som eksen skal bruke til namsmannen. Alle avtaler må isåfall signeres på skjemaer som skal gå til nav og som min venn leverer/sender selv.

Anonymkode: 3a7f0...2f2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri, aldri signer noe angående barnet som ikke stemmer med virkeligheten. Her kan det høres ut som avtale om delt omsorg og det er jo galskap å signere. Og hvorfor skal din venn hjelpe en eks som ikke engang gidder å bidra til oppdragelsen av barnet, verken med samvær eller penger?

Anonymkode: 5ec40...8e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun får bidragsforskudd fra nav, kan hun ikke motta 3000,- privat fra eks i tillegg. Det er svindel, og hun kan bli krevd tilbake forskuddet +renter. Hvis det er bidrag de tenker på, må hun uansett la nav kreve det inn

Anonymkode: 29ff1...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...