Gå til innhold

Normalt at to jenter på 14 og 18 år er venninner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da kan du skrive mentalt umoden/moden. 

Anonymkode: 0188c...12d

Her var det snakk om et vennskap mellom to tenåringsjenter, så det var vel rimelig å anta at det var snakk om at den yngste var mentalt moden.

I de aller fleste tilfeller hvor det er snakk om at et barn/en ungdom er "moden for alderen", så handler det om helt andre ting enn voksne som ønsker å ha sex med dem. Hvordan det i det hele tatt ble et tema i denne tråden, skjønner jeg ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som ungdomsskolelærer ville jeg ha reagert dersom en av mine elever var venn med noen på 18. Jeg ville ha mistenkt at 18-åringen slet med å passe inn blant sin egen aldersgruppe eller at det dreier seg om rus/destruktiv oppførsel. 

Dette betyr ikke at det  være noe negativt i et vennskap mellom 14- og 18-åring. Men varsellampene blinker, det gjør de.

Anonymkode: b80a6...897

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som ungdomsskolelærer ville jeg ha reagert dersom en av mine elever var venn med noen på 18. Jeg ville ha mistenkt at 18-åringen slet med å passe inn blant sin egen aldersgruppe eller at det dreier seg om rus/destruktiv oppførsel. 

Dette betyr ikke at det  være noe negativt i et vennskap mellom 14- og 18-åring. Men varsellampene blinker, det gjør de.

Det er vel ikke verre enn at 14-åringens foreldre kan finne litt ut av hva de har til felles.

Av en eller annen grunn tenker jeg varsellampene hadde blinket mer om det var gutter. 14 år gamle gutter er som oftest veldig umodne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

De gangene jeg har vært borte i det, har det basert seg på felles fritidsaktiviteter som at de(vi) spilte i det samme voksenorkesteret (der kan man begynne  når man er 13 ca hvis man er god nok, og ungdomsgjengen som henger sammen er få og de under 20, pluss at man har spilt i samme barneorkester før, kanskje gått teorikurs sammen osv), eller man har søsken man blir kjent gjennom. Teater, tegning, speider, kristne klubber, kor -det er mye annet enn problemer som ikke er aldersavhengig. 

Anonymkode: 14bd9...6b2

Veldig enig i dette. Det var helt normal i min ungdomstid og jeg hadde fort venner fire år yngre og fire år eldre i løpet av den tiden. Handler ikke alltid om modenhet, men hva man har til felles. Ts sier de har minst ei venninne til felles som det er to års aldersforskjell mellom de andre (16 år) og da høres dette helt naturlig ut. 

Anonymkode: 116ec...085

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jøss

Anonymkode: 0fcb2...798

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde jo flere venninner fra nabolaget, hvor vi lekte sammen på tvers av alder. Vi forble jo venner også når vi ble eldre, vi sluttet jo ikke å være venner bare for at vi ble eldre?

Når man blir 15år og begynner på videregående, kommer man jo også i klasse med ungdommer i mange aldre? Noen går om igjen, noen har valgt ny linje og starter på nytt. Datteren min feks, har flere på både 18-19-20 i klassen sin nå på videregående, hun er 15. Hun har blitt venner med flere av de som er eldre.

Anonymkode: f0c19...5a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vet, mange kan ha venner fra nabolaget/som de vokste opp med, hvor det er vanlig å leke på tvers av alder? Eneste som bodde ved siden av meg, var ei som var 3år eldre. Vi sluttet jo ikke å være venner bare for at jeg ble 15 og hun 18? «Nei nå har vi blitt så gamle at vi må slutte å være venninner, for voksne rundt oss synes det er rart»…!

Anonymkode: f0c19...5a5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker litt merkelig. Skjønner godt at ei jente på 14 ønsker seg en å se opp til i den alderen hvis hun ikke har noen søstre selv, men ei på 18 som liker å henge med en jente på 14 er jo litt rart. Er ikke det mest vanlige. Hun på 18 er myndig, det er jo ikke hun på 14 og hun kan lett bli utnyttet av hun eldste. 

Anonymkode: 4f3e0...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senke skuldrene sine litt kanskje? De har en felles venninne og blitt kjent på en naturlig måte og funnet tonen. Og er venninner. Så kan man slutte å prøve å finne på masse mulige feil, mangler og hva som er normalt og unormalt.

Noen av oss vokste opp på steder i landet med lite barn på egen alder rundt oss. Og vi lekte og var venner med alle i nabolaget.

Anonymkode: 39767...0f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har en venn som er tre år yngre enn seg. De er naboer og har veldig mye glede av hverandre.  

Jeg regner med at de vil være venner når decer 18 og 15 også. Kommer ikke til å tenke at det er rart. 

Anonymkode: 36eed...f16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De ble kjent gjennom ei felles venninne som er 16,

TS

Anonymkode: bac53...ac9

Vanlig/uvanlig? Tja, kan du ikke heller spørre om det du egentlig lurer på?

Er du redd for at 14 åringen blir utnyttet på noe vis, eller at 18 åringen skal ha dårlig innflytelse på 14 åringen?

Hvis de er venner pga felles interesser (som kanskje ikke er så «vanlige»), så er det vel ikke noe rart ved dette forholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ikke det være normalt? Når de i tillegg har møtt hverandre gjennom en annen venninne på 16år så ser jeg i hvertfall ikke noen grunn til at det skal være merkelig, eller synes du det virker merkelig at hun på 14 er venn med ei på 16 eller at det er rart at hun på 18 er venn med ei på 16?

Bakdelen kan jo være om hun på 14år blir dratt inn i mer interesser rundt gutter og festing i en litt vel tidlig alder, men det må jo følges med på innad i en gjeng med 14åringer eller om hun på 14 er venn med ei på 15år også.

Det viktigste er jo hva de gjør sammen, hvilke felles interesser har de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvordan de ble kjent. Jeg var venninne med ei som var 13 da jeg var 18. Vi ble kjent da klassen min var faddere for hennes klasse, og hun bodde rett nedi gata. Så vi var mye sammen på fritiden  helt siden barneskolen.

Har de blitt venner fordi 14-åringen har blitt kjent med noen som kan kjøpe øl til henne, er det jo ikke helt greit. 

Anonymkode: eef6d...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt er jo relativt tenker jeg. Jeg hadde en del eldre venner når jeg var 14 for jeg er jo født gammel men hadde ingen yngre venner når jeg selv var 18. Og på bygda er det og normalt å ha venner i variabel alder kontra hvordan det er i byen rett og slett siden man har mindre utvalg.

Jeg ville hatt en sunn skepsis til det hele og fulgt med om mitt barn på 14 plutselig skulle hatt venner på 18 for man er generelt sett på forskjellig planet i den alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved felles interesser er ikke det noe uvanlig. Eks i helstemiljøet er det helt normalt. Ihvertfall her vi bor. Gjelder forsåvidt i korpset og. Og helt sikkert andre miljø, men det er de jeg kjenner til.

Anonymkode: ecf99...3d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo modnes ganske mye fra man er 14-18 år. De to burde ikke ha så mye til felles. Så om det er normalt at de er venner? Jeg vil si nei, men det betyr ikke at det må være noe galt med det. 

Anonymkode: 57518...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...