AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 Har ofte hjertebank, men dette føles annerledes ut. Det er mer "fluttering" (flagrende) som setter seg i nakke og hals i tillegg til brystet. Det er som et stramt bånd rundt hele øvre del av brystkassen og er tung pust. Jeg har sittet bomstille i over en time uten bedring. Det vises godt på utsiden av genseren, hvordan hjertet rister og slår rart. Føles ikke ut som stress eller angst, da jeg føler meg rolig psykisk. Ikke drukket noe med koffein. Er dette normalt og ufarlig? Anonymkode: 84c61...756
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Er du pluss minus 25 år, har en historikk hos legen pga ymse psykiske problemer fra tidligere? Da er svaret gitt. Anonymkode: 82356...0b0 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ofte hjertebank, men dette føles annerledes ut. Det er mer "fluttering" (flagrende) som setter seg i nakke og hals i tillegg til brystet. Det er som et stramt bånd rundt hele øvre del av brystkassen og er tung pust. Jeg har sittet bomstille i over en time uten bedring. Det vises godt på utsiden av genseren, hvordan hjertet rister og slår rart. Føles ikke ut som stress eller angst, da jeg føler meg rolig psykisk. Ikke drukket noe med koffein. Er dette normalt og ufarlig? Anonymkode: 84c61...756 Hva har du spist? Noe med raske karbohydrater? Anonymkode: f5666...e29
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 Å sitte stille er ikke nødvendigvis avslapping. Legg deg ned, og fokuser på dyp og rolig inn/utpust. Ha en hånd på brystet, og den andre på magen. Magen skal heve seg på innpust. Hold gjerne på en stund, 10-15 minutter. Anonymkode: c5fef...61e 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #5 Skrevet 22. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Å sitte stille er ikke nødvendigvis avslapping. Legg deg ned, og fokuser på dyp og rolig inn/utpust. Ha en hånd på brystet, og den andre på magen. Magen skal heve seg på innpust. Hold gjerne på en stund, 10-15 minutter. Anonymkode: c5fef...61e Jeg får forøvrig hjertebank av sukker og dårlig mat. Det kan være at elektrolyttbalansen din er dårlig, at du trenger magnesium, kalium, etc. Du kan prøve å spise et par bananer eller avokado f.eks. Anonymkode: c5fef...61e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å sitte stille er ikke nødvendigvis avslapping. Legg deg ned, og fokuser på dyp og rolig inn/utpust. Ha en hånd på brystet, og den andre på magen. Magen skal heve seg på innpust. Hold gjerne på en stund, 10-15 minutter. Anonymkode: c5fef...61e Evt finne noe distraherende. Anonymkode: f5666...e29
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Skrevet 22. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Evt finne noe distraherende. Anonymkode: f5666...e29 Distrahering er ikke avslapping. Anonymkode: c5fef...61e 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #8 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å sitte stille er ikke nødvendigvis avslapping. Legg deg ned, og fokuser på dyp og rolig inn/utpust. Ha en hånd på brystet, og den andre på magen. Magen skal heve seg på innpust. Hold gjerne på en stund, 10-15 minutter. Anonymkode: c5fef...61e Det er jo gjerne når man sitter/ligger og slapper av man kjenner det (lettere). Ikke sikkert det er så mye mer utpreget enn ellers, det merkes bare lettere. Anonymkode: cd973...666
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 Høres ut som ekstraslag eller evt en form for flimmer. Hvis det er første gangen du opplever dette ville jeg ha snakket med lege. Du burde få komme til lege eller på legevakt for å ta EKG mens det står på så de kan se hvordan hjerterytmen din er, og om det er noe unormalt. Hvis dette har skjedd før, du er utredet og kanskje sliter med angst eller noe, og ikke føler deg dårlig eller vil besvime, så bør du slappe av og prøve å stresse ned. Ro ned på koffein og sukker, og hvis du blir nervøs av det så prøv å finn måter å roe ned redselen på, da nervøsitet og angst kan fremkalle og forverre både høy puls og ekstraslag. Anonymkode: 6cf3e...e77 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg får forøvrig hjertebank av sukker og dårlig mat. Det kan være at elektrolyttbalansen din er dårlig, at du trenger magnesium, kalium, etc. Du kan prøve å spise et par bananer eller avokado f.eks. Anonymkode: c5fef...61e Hjertet mitt roter seg til hvis det er feil med væske/salt balansen. Eller hvis jeg har vært passiv røyker en liten stund. Og så er det da jeg var gravid da. Da var hjertet all over the place Anonymkode: f5666...e29
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er dette normalt og ufarlig? Anonymkode: 84c61...756 Det kan vi ikke svare på uten å vite mer. Hvis det er første gang du opplever dette bør du ta kontakt med lege. Hvis du har opplevd det før og allerede er utredet og ingenting galt er funnet med hjerte eller hjerterytmen, så er det ikke nødvendigvis farlig. Vi trenger å vite mer om hvor ofte du opplever dette og om du har snakket med lege om det før? Har du hatt samme eller lignende før? Føles pulsen regelmessig eller uregelmessig? Det er forskjell på hjertebank som i forhøyet, regelmessig puls, og hjertebank som i ubehagelige ekstraslag eller flimmer. Anonymkode: 6cf3e...e77 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #12 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Distrahering er ikke avslapping. Anonymkode: c5fef...61e Hvis det er utløst av nervøsitet/angst og forverres ytterligere av det, så kan det hjelpe å distrahere seg med noe. For min del funker det svært dårlig å legge seg ned og kjenne etter, for da blir jeg bare mer redd og får enda mer hopp og sprett. Alt kommer jo an på hvorfor man får hjertebank og hvordan man reagerer psykisk på det. Anonymkode: 6cf3e...e77 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #13 Skrevet 22. september 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hjertet mitt roter seg til hvis det er feil med væske/salt balansen. Eller hvis jeg har vært passiv røyker en liten stund. Og så er det da jeg var gravid da. Da var hjertet all over the place Anonymkode: f5666...e29 Helt klart. Elektrolytter (inkl salter) og hydrering er veldig viktig. Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det er utløst av nervøsitet/angst og forverres ytterligere av det, så kan det hjelpe å distrahere seg med noe. For min del funker det svært dårlig å legge seg ned og kjenne etter, for da blir jeg bare mer redd og får enda mer hopp og sprett. Alt kommer jo an på hvorfor man får hjertebank og hvordan man reagerer psykisk på det. Anonymkode: 6cf3e...e77 Samme her. Derfor jeg henger altfor mye på KG og på Tiktok 😆 Anonymkode: 95048...409 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Samme her. Derfor jeg henger altfor mye på KG og på Tiktok 😆 Anonymkode: 95048...409 Haha, jeg får faktisk veldig mye angst av KG Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Distrahering er ikke avslapping. Anonymkode: c5fef...61e Om man kaller det distrahering eller avsporing så går det for det samme. Å sitte eller ligge å lete etter symptomer vil alltid, uten unntak alltid får personen til å føle flere symptomer. Men igjen, er ts pluss minus 25 år, og har en historikk med psykisk lidelse så kan man med 98 % sikkerhet dra slutningen at dette er placebo... Når hørte du om en kvinne i 20 årene med hjertefeil? Anonymkode: 82356...0b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Skrevet 22. september 2023 Just now, AnonymBruker said: Om man kaller det distrahering eller avsporing så går det for det samme. Å sitte eller ligge å lete etter symptomer vil alltid, uten unntak alltid får personen til å føle flere symptomer. Men igjen, er ts pluss minus 25 år, og har en historikk med psykisk lidelse så kan man med 98 % sikkerhet dra slutningen at dette er placebo... Når hørte du om en kvinne i 20 årene med hjertefeil? Anonymkode: 82356...0b0 Joda, jeg skjønner hva du mener. Men TS har verken skrevet at h*n er kvinne, har historikk med psykisk lidelse, eller eller i en spesifikk aldersgruppe. Man skal ikke bare anta at det er dèt. Anonymkode: c5fef...61e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #18 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om man kaller det distrahering eller avsporing så går det for det samme. Å sitte eller ligge å lete etter symptomer vil alltid, uten unntak alltid får personen til å føle flere symptomer. Men igjen, er ts pluss minus 25 år, og har en historikk med psykisk lidelse så kan man med 98 % sikkerhet dra slutningen at dette er placebo... Når hørte du om en kvinne i 20 årene med hjertefeil? Anonymkode: 82356...0b0 Det finnes da kvinner i 20-årene med hjertefeil, men da er det jo som oftest medfødt og slår ut på andre måter enn hjertebank og ekstraslag. Det er vel mer vanlig at de har dårligere kapasitet og blir fortere sliten enn andre på sin alder, selv om de er like godt trent som andre. Eller eventuelt ikke merker noe før de plutselig en dag besvimer, ofte i forbindelse med trening/idrett. Jeg har selv blitt utredet hos kardiolog fordi jeg har slitt med utrolig mye rot i hjerterytmen (ekstraslag i hytt og gevær + et par runder med noe som ligner flimmer), men er overrasket over hvor mye kardiologer anser som normalt. Jeg følte jeg hadde enormt mange ekstraslag i en periode, men da jeg tok EKG hos kardiolog (og "heldigvis" hadde like mange ekstraslag da) mente han på at dette slett ikke var mange i det hele tatt. Så lenge hjertet ellers er sunt og normalt, er det helt utrolig hvor mye tull man kan ha før det anses som unormalt eller bekymringsverdig. Anonymkode: 6cf3e...e77 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #19 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes da kvinner i 20-årene med hjertefeil, men da er det jo som oftest medfødt og slår ut på andre måter enn hjertebank og ekstraslag. Det er vel mer vanlig at de har dårligere kapasitet og blir fortere sliten enn andre på sin alder, selv om de er like godt trent som andre. Eller eventuelt ikke merker noe før de plutselig en dag besvimer, ofte i forbindelse med trening/idrett. Jeg har selv blitt utredet hos kardiolog fordi jeg har slitt med utrolig mye rot i hjerterytmen (ekstraslag i hytt og gevær + et par runder med noe som ligner flimmer), men er overrasket over hvor mye kardiologer anser som normalt. Jeg følte jeg hadde enormt mange ekstraslag i en periode, men da jeg tok EKG hos kardiolog (og "heldigvis" hadde like mange ekstraslag da) mente han på at dette slett ikke var mange i det hele tatt. Så lenge hjertet ellers er sunt og normalt, er det helt utrolig hvor mye tull man kan ha før det anses som unormalt eller bekymringsverdig. Anonymkode: 6cf3e...e77 Jeg har stilt spørsmålet om hun er i midten av tyveårene, og om hun har en historikk innen mental helse. Hun har ikke svart på dette. Når det gjelder statistikk så er det slående få kvinner i denne aldersgruppen som får hjerte- og karsykdommer. Hjerte- og karsykdommer - FHI Anonymkode: 82356...0b0 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #20 Skrevet 22. september 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det finnes da kvinner i 20-årene med hjertefeil, men da er det jo som oftest medfødt og slår ut på andre måter enn hjertebank og ekstraslag. Det er vel mer vanlig at de har dårligere kapasitet og blir fortere sliten enn andre på sin alder, selv om de er like godt trent som andre. Eller eventuelt ikke merker noe før de plutselig en dag besvimer, ofte i forbindelse med trening/idrett. Jeg har selv blitt utredet hos kardiolog fordi jeg har slitt med utrolig mye rot i hjerterytmen (ekstraslag i hytt og gevær + et par runder med noe som ligner flimmer), men er overrasket over hvor mye kardiologer anser som normalt. Jeg følte jeg hadde enormt mange ekstraslag i en periode, men da jeg tok EKG hos kardiolog (og "heldigvis" hadde like mange ekstraslag da) mente han på at dette slett ikke var mange i det hele tatt. Så lenge hjertet ellers er sunt og normalt, er det helt utrolig hvor mye tull man kan ha før det anses som unormalt eller bekymringsverdig. Anonymkode: 6cf3e...e77 Jeg hadde hjerteflimmer i 20 årene, kom av energidrinker i helgene. Anonymkode: c5fef...61e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå