Gå til innhold

Burde jeg be om å bli utredet for lavt stoffskifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god stund nå slitt med trøtthet, slapphet, dårlig konsentrasjon.  Verk i ledd og muskler. Sliter feks med stemmen (heshet som kommer og går), uten å være forkjølet og har uregelmessig mens som tar livet av meg (plagsomt) Har vært et par ganger hos fastlegen som feks har henvist meg til gynekolog og  og tatt litt blodprøver, men ingenting utenfor referanseverdiene.

Så gikk det det plutselig opp fra meg at jeg skulle undersøke nærmere stoffskifte. Og selvfølgelig passer jo symptomene perfekt, men sånn er det jo når man googler... Samtidig gikk jeg også inn og så på blodprøvesvarene mine fra i vår og jeg ser at alle gangene TSH har blitt tatt har det ligget stabilt på litt over 2, men i fra januar til mai har det plutselig økt fra 2-3,7. T4 har egentlig alltid ligget på 15-14, og plutselig fra januar til mai har det sunket fra 14.3-12. Begge disse tatt i mai er såvidt innenfor referanseverdiene. Tipper det er derfor fastlegen ikke har sett noe mer på de, og kanskje heller ikke sett endingen i vår... men når jeg ser på grafene ser jeg tydelig at noe har skjedd mellom januar og mai. 

Er dette noe jeg burde gjøre fastlegen oppmerksom på? Ønsker liksom ikke å være en sånn pasient som forteller legen hvordan den skal gjøre jobben sin, eller en sånn googlepasient, så vil derfor høre om jeg har en sak før jeg tar det opp..

Anonymkode: ba0e3...e9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sier du til legen dine symptomer og spør, tror du det kan være lavt stoffskifte? Da overlater du alt til legen.

Anonymkode: b57a4...b25

• Liker 1
Skrevet

Vær obs på at "innenfor referanseverdier" fortsatt kan bety at du ikke har nok. Det er stor forskjell på å være rett innenfor, og være langt over. Jeg har utmattelse, verk, og kognitiv svikt hvis d vitamin og b12 ligger i det nedre sjiktet, og jeg merker særlig hvordan d vitamin påvirker hormonbalansen min. Spørsmålet er også om legen din opererer med gamle referanseverdier (50 - 125 nmol), eller det flere mener er mer korrekte referanseverdier (75 - 150 nmol). For henger legen din igjen i gamle referanseverdier, og anser 50 nmol som ok, så har du i realiteten en mangel. 

Nå er det ikke sikkert dette gjelder for deg, men greit å være obs på det. En annen ting å tenke på, er jod. Dette sjekkes ikke per blodprøver, men urinprøve (døgnurin). Det er ikke en veldig pålitelig måte å måle jod på siden døgnurin ikke sier noe om langtidsinntak av jod. Jod er veldig viktig for stoffskifte, og det er viktig å verken få i seg for mye eller for lite (for mye vil også tulle til hormonbalansen. 
Beste måten er å se på kostholdet ditt over tid, og hvor mye jod du får i deg. Eksempelvis er torsk veldig god kilde, samt geitost.  Egg gir også jod, men ikke så mye som de andre. 

Anonymkode: c5adf...2d3

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på det med jod og tror ikke jeg kan ha jodmangel utifra kosthold. Spiser egg og yoghurt hver dag, hvit fisk 1-2 ganger i uka. Og bruker salt tilsatt jod.  Men det er klart noe å være bevisst på. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har tenkt på det med jod og tror ikke jeg kan ha jodmangel utifra kosthold. Spiser egg og yoghurt hver dag, hvit fisk 1-2 ganger i uka. Og bruker salt tilsatt jod.  Men det er klart noe å være bevisst på. 

Hm, det høres ihvertfall ut som et godt inntak av jod :) 

Jeg ville sjekket nøyaktig hva d-vitamin nivået var, for det er av stor betydning om du ligger på 50 eller 100 nmol. Det er også relevant om du har sjekket det sommermnd eller vinter.
Kan også være at du har behov for påfyll av magnesium, det er viktig for aktivering av d vitamin. For lite magnesium vises sjeldent på blodprøver. Både magnesium og d vitamin påvirker energinivå og kognitiv helse, og ikke minst skjelett.

Samme for b12, om du ligger i nedre del eller godt innenfor (over 3-400) kan spille en rolle. 

Og du, det er helt ok å fortelle leger hvordan de skal gjøre jobben sin :ler:

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hm, det høres ihvertfall ut som et godt inntak av jod :) 

Jeg ville sjekket nøyaktig hva d-vitamin nivået var, for det er av stor betydning om du ligger på 50 eller 100 nmol. Det er også relevant om du har sjekket det sommermnd eller vinter.
Kan også være at du har behov for påfyll av magnesium, det er viktig for aktivering av d vitamin. For lite magnesium vises sjeldent på blodprøver. Både magnesium og d vitamin påvirker energinivå og kognitiv helse, og ikke minst skjelett.

Samme for b12, om du ligger i nedre del eller godt innenfor (over 3-400) kan spille en rolle. 

Og du, det er helt ok å fortelle leger hvordan de skal gjøre jobben sin :ler:

Ja. Legen fant faktisk D-vitamin mangel i januar. Da var det 16. Var oppe på 60 i mai, så det har gitt motsatt vei av stoffskifteprøvene. Vet ikke hva det ligger på nå som jeg har spist opp alle D-vitaminpillene jeg fikk, men skulle jo tro sola hjalp litt på sommeren. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Legen fant faktisk D-vitamin mangel i januar. Da var det 16. Var oppe på 60 i mai, så det har gitt motsatt vei av stoffskifteprøvene. Vet ikke hva det ligger på nå som jeg har spist opp alle D-vitaminpillene jeg fikk, men skulle jo tro sola hjalp litt på sommeren. 

16! Oi, det er virkelig alvorlig mangel. 60 er mye bedre, men fortsatt en mangel og langt fra gode nivåer. For meg har sol ingen nytte, mine nivåer går ned hvis jeg ikke tar tilskudd gjennom sommeren. Selv når jeg ikke bruker solkrem. 

Jeg ville tatt en ny test, også kan det være lurt med påfyll av magnesium samt kalsium etter så vesentlig mangel. D, kal, mag, jobber sammen og er avhengig av hverandre. 

Skrevet

Ja, du bør absolutt sjekke dette nøyere når du har sånne symptomer. Min TSH var også på 3.7, og jeg hadde kjempejodmangel i tillegg. Så hjelper ikke at nivåene er innenfor når man har alle symptomer på lavt stoffskifte. Leger slurver dessverre for mye på dette området. 

Anonymkode: 42aec...77a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, du bør absolutt sjekke dette nøyere når du har sånne symptomer. Min TSH var også på 3.7, og jeg hadde kjempejodmangel i tillegg. Så hjelper ikke at nivåene er innenfor når man har alle symptomer på lavt stoffskifte. Leger slurver dessverre for mye på dette området. 

Begynte du med medisinering da, eller måtte du gjøre noe med kosten? Eller begge deler?

Er det liksom noe man får gjort med dette selv (uten medisiner)? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Begynte du med medisinering da, eller måtte du gjøre noe med kosten? Eller begge deler?

Er det liksom noe man får gjort med dette selv (uten medisiner)? 

Er noen som sier at det lar seg gjøre å spise seg fri fra lavt stoffskifte, men jeg begynte først på jodkur, deretter medisiner og endret en del i kostholdet. Tok sin tid før jeg fant en lege som fulgte opp mineraler og vitaminstatus nøye, er viktig ved lavt stoffskifte. Betennelsenivået ble i hvert fall helt normalt igjen. Det bør også legen din sjekke. Hjalp forresten ikke meg at det er mye jod i sjømat og andre matvarer som jeg spiste mye av, fikk det likevel.

Skrevet

Halve Norge har vel kontaktet legen sin og bedt om slik utredning nå etter oppslagene i mediene i det siste, så kjør på! 

Anonymkode: 2eeed...a83

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Halve Norge har vel kontaktet legen sin og bedt om slik utredning nå etter oppslagene i mediene i det siste, så kjør på! 

Hvilke medieoppslag?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

?

Skrevet

Flere nettaviser har hatt artikler om dette den siste uka.

-den skjulte folkesykdommen etc… 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Flere nettaviser har hatt artikler om dette den siste uka.

-den skjulte folkesykdommen etc… 

Og googler man dette, kommer det opp gamle artikler med forskjellige temaer. Post lesbar link. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...