Gå til innhold

Visning og bråkete nabo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går i tanker om å selge leiligheten og flytte, da jeg etter hvert vil ut av byen og mer ut på landet. Har en helt ok liten blokkleilighet som jeg tror det vil være interesse for på markedet. Problemet mitt er naboen som bor rett over. 
Hen er ganske harmløs og vanligvis stillferdig, men sliter med noen diagnoser og antagelig rus/alkohol. Det er av og til sammenkomster hos vedkommende med tydelig belastede personer, noe som gjerne resulterer i høylydte diskusjoner foran åpne vinduer. 
Det forekommer også av og til at vedkommende kommer med høylydte rop når hen er alene. Disse leilighetene er greit lydisolerte, jeg hører ikke naboene på sidene eller under, og hører ikke at naboen over går rundt eller gjør hverdagslige ting. Så at jeg hører denne ropingen betyr at vedkommende roper HØYT! Som regel banning eller ukvemsord. Så jeg sitter i ro og fred i min egen stue, og plutselig hører jeg "FAAAAEN I HELVETES SATANS FAEN" ganske så klart og tydelig fra etasjen over....  

Ikke noe av dette er plagsomt for meg. Jeg vet at personen er harmløs, og synes mest synd på hen når hen har det vanskelig. Det skjer heller ikke så veldig ofte, festene kanskje et par ganger i året, ropingen en gang i måneden eller så. Dette er i utgangspunktet ikke skjemmende for min del. 
Men, det ville jo vært typisk om naboen begynte og hyle og bære seg under visning, for eksempel... Og er dette noe jeg burde opplyse om ved et salg? Jeg ble ikke fortalt noe om denne naboen når jeg kjøpte her, og ble litt overrasket første gang jeg hørte hen. Men som sagt er det ikke noe som plager meg. Men jeg kan tenke meg at en småbarnsfamilie ikke hadde syntes det var så kult med slike gloser... 
Å be naboen ta hensyn til visning er nok ikke mulig, da jeg tror vedkommende ikke har så god kontroll på dette selv. 

Anonymkode: c1b93...fb1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke pliktig til å opplyse om naboene..

Om du hadde spurt en megler, så tviler jeg på at de hadde ønsket at du opplyste om det, nettopp fordi det vil påvirke salg. 

Anonymkode: 4ceec...f93

Skrevet

Så lenge du ikke har levert inn skriftlige klager på dette, så er det ikke dokumentasjon på at dette har plaget deg. Også derfor du gjør lurt i å ikke ta det opp med hen før en visning. Vil ikke ta seg bra ut om det flytter inn noen og de får vite av naboen at du ba hen være stille den timen.....

Siden du skriver at det skjer ca 1 gnag i måneden, så er det kanskje rundt utbetaling av trygd? Så da kan du ihvertfall prøve å tilpasse visning utenom dette.

Anonymkode: 5b140...ac7

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du er ikke pliktig til å opplyse om naboene..

Om du hadde spurt en megler, så tviler jeg på at de hadde ønsket at du opplyste om det, nettopp fordi det vil påvirke salg. 

Jo, man er pliktig til å opplyse om bråk i nabolaget. 

Anonymkode: 949a1...2d5

Skrevet

Ved salg, så er man faktisk pliktig til å opplyse om naboene, om man opplever noe som kan føre til et dårlig naboskap. 

Anonymkode: 91a25...f4f

Skrevet

Gi de en sixpack med øl og be de om å holde kjeft eller forlate kåken under visning.

• Liker 1
Skrevet

Dette er såpass sjenerende og preger bokvaliteten at må opplyses om. Kjenner et identisk tilfelle der ny kjøper klagde og selger til slutt måtte gå med på å heve kjøpet. Ille situasjon for de som hadde fått ny bolig og nytt lån og nå måtte ta tilbake den gamle leiligheten og styre på nytt med visninger og salg. 

Anonymkode: b33c9...d3f

Skrevet

Som kjøper hadde jeg klaget dersom jeg kjøpte en leilighet og så oppdaget noe slikt. Det er virkelig noe som burde opplyses om. At folk har fester i blant, fair enough, men at naboen brøler banneord hver måned er såpass regelmessig og sjenerende (spesielt om man har barn) at det ikke bør holdes hemmelig. 

Anonymkode: 127b2...4c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 16.55):

Siden du skriver at det skjer ca 1 gnag i måneden, så er det kanskje rundt utbetaling av trygd? Så da kan du ihvertfall prøve å tilpasse visning utenom dette.

Anonymkode: 5b140...ac7

Nei, det er det nok ikke. Det er ikke noen faste intervaller, noen ganger hører jeg hen om kvelden, noen ganger om formiddagen. Det kan være mye roping en uke for så å være stille et par måneder. Men at jeg hører vedkommende gjennomsnittlig en gang i måneden betyr jo ikke at det ikke forekommer oftere, jeg er jo ikke hjemme hele tiden... 

For en potensielt hjemmeværende kjøper vil dette kanskje være langt mer sjenerende enn for meg. 

Egentlig tenker jeg at sannsynligheten for at det skal skje akkurat under visning nok ikke er så stor, men lurer på om det bør opplyses om. JEG finner det jo ikke sjenerende, så må jeg da opplyse om sjenerende nabo?

Men bør nok høre med megler ja, når vi kommer så langt. 

Anonymkode: c1b93...fb1

Skrevet
On 9/22/2023 at 6:34 PM, AnonymBruker said:

Jo, man er pliktig til å opplyse om bråk i nabolaget. 

vis meg loven som sier det. 

• Liker 1
Skrevet

Så hvis man bor i blokk med naboer på alle kanter, så man opplyse om kreti og pleti? Vi stuer og sammen i hønsehus og forventer stillhet her i landet😣Jeg er selv plaget av lyder fra nabo, men jeg er den eneste. Usikker på hva jeg MÅ opplyse om ved salg🫣

Anonymkode: 4c755...43c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

vis meg loven som sier det. 

"Loven har regler om hvilke opplysninger som må gis ved et boligkjøp. Etter avhendingsloven § 3-7 skal selger opplyse om alle forhold ved eiendommen som selger kjenner til eller måtte kjenne til, og som kjøper må regne med å få. Dette gjelder også negative forhold ved eiendommen.

Her er noen eksempler på forhold som selger skal opplyse om:

Naboforhold (f.eks. kranglete naboer)

Bråk i nabolaget

Bordellvirksomhet i nabolaget

Seksualforbrytere/pedofile i nabolaget

Illeluktende dyrehold i nabolaget

Trafikkstøy

Disse forholdene kan påvirke boforholdet, og selger må derfor opplyse om dette."

https://codex.no/eiendomsrett/lover-begreper/selgers-opplysningsplikt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...