Gjest Hope- ikke pålogget Skrevet 5. november 2002 #1 Skrevet 5. november 2002 Lurer på om det er noen oppegående og flinke mennesker her for tiden. Det jeg lurer på er hva som egentlig skjer i Nord-Irland? Hva skjedde på 70-tallet? Hva var årsaken til konflikten i utgangspunktet? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg arbeider rundt fredsprisen i 76-77, som gikk til Betty Williams og Mairead Corrigan - for deres arbeid mot fred i Nord-Irland. Trenger litt in-put på dette. Har virkelig ikke så stor peiling. Trenger det for å kunne dokumentere for hva arbeidet deres første til, og hvorfor dette er så viktig for Nord-Irland. Håper noen kan hjelpe meg - med hva som helst. Langt eller kort! På forhånd, takk! Hope
Gjest Brunhilde Skrevet 5. november 2002 #2 Skrevet 5. november 2002 Oisann, kan jeg noe oom dette da.... Konflikten er mest en religiøs konflikt mellom katolikker og protestanter. Katolikkene bor i Den Irske Republikk, protestantene i Irland som er en del av Commonwealth. Hvis du sjekker denne linken er det mulig du kan finne veldig mye mer: http://www.caj.org.uk Dette er en organisasjon som jobber med menneskerettigheter. Ellers er det vel mulig å finne noe fra "den andre" siden også hvis du søker på netter. Lykke til med oppgaven din.
Gjest gurimalla Skrevet 5. november 2002 #3 Skrevet 5. november 2002 Konflikten er fra da Irland ble egen republikk ca 1920. Den rike delen av Irland (Ulster) ville ikke være med i republikken, de ønsket å fortsette å være en del av Storbritannia (som er noe annet enn commonwealth). I Nord-Irland bor det flere protestanter enn i resten av Irland, og katolikkene i Nord-Irland har lenge vært undertrykt av protestantene. Det er et forholdsvis stort klasseskille mellom de forskjellige religionene. En slik fordeling av godene fører på et eller annet tidspunkt til at de undertrykte krever en bedre fordeling. Dette oppgjøret startet på slutten av 60 tallet i (London)derry og har fortsatt siden. Opprøret i seg selv handler lite om religion, men partene i konflikten tilhører hver sin religion.
Padmee Skrevet 5. november 2002 #4 Skrevet 5. november 2002 Konflikten er nok eldre enn fra 1920, det begynte med at protestantiske briter kom over å okkuperte det katolske Irland. Derfor er protestantene i Nord-Irland etterkommere etter disse britiske protestantene som kom å "tok" Irland. Så det er riktig det at religion egentlig ikke har så mye med saken å gjøre, bortsett fra det det representerer. Dette er det jeg kan om saken, håper det var til litt hjelp iallefall.
Gjest sandix Skrevet 5. november 2002 #5 Skrevet 5. november 2002 Hvis du virkelig ønsker å få et lite innblikk i noe av bakgrunnen for konflikten, kan jeg på det varmeste anbefale romanen Trinity av Leon Uris . Vet ikke hva den norske oversettelsen heter, muligens Treenighet eller noe lignende. Har saksa litt fra en review: Reviewer: A reader from Trinity University, San Antonio Texas Can anyone tell me why Leon Uris does not have one book on the Top 100 20th century novels list? Trinity is and may always be my favorite book. There are an incredible number of themes woven into a story told in the rich Irish storytelling tradition. The desperation of starvation, the hopelessness of oppression and discrimination, the fury of love lost, the morality and justification of vengeance and revenge-- it goes on and on. Trinity is a story of epic proportions. After reading the novel, one spends hours, even days reflecting on it's tremendous content. It is a beautifully told story of a nation of rich history and tragic beauty. The reader's emotions swell and bubble, tremble and burst as the story swings from humor to desperate frustration, from hopelessness to passionate inspiration, from love to hatred. The reader progresses through the life and struggles of a man and a people gradually stripped of all hope, all life. Trinity is the most engrossing novel I have ever read, and I recommend it for anyone who wants to truly understand the basis of the Irishman's Troubles.
Gjest dr. ian Skrevet 5. november 2002 #6 Skrevet 5. november 2002 Ja, Uris har skrevet mye bra, også om andre konflikter/problemstillinger. Ellers vil jo et søk på f.eks bloody sunday på google returnere mange linker til bakgrunnsinfo for konflikten. Evt. andre nøkkelord i konflikten som IRA o.l. dorian
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2002 #7 Skrevet 5. november 2002 Konflikten er flere 100 år gammel. Det er en konflikt mellom de som ønsker en republikk og de som ønsker fortsatt å være under Brittisk Herredømme. Det er ikke en religions krig som mange desverre tror og som media har hauset det opp til å være. Anbefaler at man søker på Irland eller IRA (Irish Republican Army) eller UVF (Ulster Volunteer Force) dette er henholdsvis de Katolske og de Protestantiske ekstreme organisasjonene. Det er en meget interessant konflikt og anbefales på det varmeste. Leste en del om det før. Klem fra Mortitia
Gjest Diva Skrevet 5. november 2002 #8 Skrevet 5. november 2002 Dette er en veldig interessant sak. Jeg kan ikke så mye FAKTA som jeg burde, men har glødende interesse for Nord-Irland konflikten for det. Jeg kan anbefale filmen "Michael Collins" med Liam Neeson i hovedrollen. Det er en gripende film som forteller en del fra opprørene rundt.... 1920, tenker jeg det var. Anbefales Ja! Og en film til ,- den gikk på tv for ikke så lenge siden. Tror den heter "en mors sønn",- handler om Bobby Sands og hans liv (han ble fengslet og gjorde opprør og sultestreiket og døde for Nord-Irland). Svært gripende ,- jeg grein i bøtter og lass. Tror jeg skal lese mer om dette selv. Klem, Kattepus :D
Gjest Hope- ikke pålogget Skrevet 6. november 2002 #9 Skrevet 6. november 2002 Ojoj.. Skal prøve å lese gjennom dette og sette det opp som noe samlet. Fint det er noen som hjelper meg! Takk skal dere ha! Skal sjekke ut Bloody Sunday. Burde tenkt på det! Klem fra Hope
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå