Gå til innhold

Drittlei kvalmen i uke 7 allerede..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det vil gå over og det er verdt det ❤️ var der selv for snart to år siden, var så sinnsykt kvalm, dårlig, kastet opp og hadde mest lyst å bare forsvinne. Var like dårlig som ved den verste omgangssyken 24/7. Vurderte å bestille time til abort flere ganger, men kvalmen ble bedre etter 2 1/2 måned! Det føles evig lenge når man står i det, men det er en kort tid av livet! Selv etter to svangerskap med alvorlig svangerskapskvalme, så skulle jeg klart å gått igjennom det en gang til tror jeg 🙈

Fikk kvalmestillende på resept og det hjalp litt! Håper du finner stryken til å gå igjennom det ❤️

Anonymkode: b3779...936

Jeg har så lyst på denne babyen så jeg må bare bite tenna sammen og prøve kvalmestillende. Mener å huske Afipran funket dårlig for meg sist når det sto på som verst før aborten for noen år siden.. Men skal prøve Postafen imorgen.

Føler et konstant høl i magen hvor jeg føler meg sulten uansett om jeg spiser.. men får prøve å spise litt og ofte..

Tusentakk for oppmuntring og svar, trengte dette sårt❤️

Smerter senere i svangerskap bekymrer jeg meg lite for, jeg tåler en del smerte.. men kvalme er det verste jeg vet🤮

Anonymkode: 32e77...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet hvordan du har det. Det er helt jævlig mens det står på. Har faktisk lest at for de som er ekstra rammet av kvalmen så er den sammenlignbar med den type kvalme pasienter på cellegift rammes av. Så har svangerskapskvalmen selvsagt den fordelen at det er noe positivt som ligger bak, men det er det ikke alltid så lett å ta innover seg i første trimester for de som først og fremst kjenner seg syke, ikke gravide. Jeg har vært langt nede mentalt med begge barn pga. kvalmen og tenkt på det verste om det er verdt det selv om begge har vært aldri så høyt ønsket. Det er vanskelig å tenke rasjonelt når man er dårlig 24t i døgnet, uke etter uke. 

Anonymkode: ccd0d...b45

Ja man tenker ikke rasjonelt i det hele tatt, man blir litt motløs og lost.. Når gikk kvalmen over for deg? Brukte du noen kvalmestillende som hjalp? Jeg må bare forsøke det i noen uker, kanskje jeg kommer meg litt ovenpå nå når det begynner som verst. Enten er jeg vandt til sjøsyk kvalmen, eller så har den roa seg litt.. men den brekningsgreia og kvalmen i halsen er helt jævlig.. Skal mye til for at jeg generelt kaster opp, da jeg har mye migrene og er vandt med kvalme.. men vanskelig å ikke spy når det sitter oppi halsen🥴🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet legen din at du tok abort pga kvalme  iforrige svangerskap? Det er ikke ukjent at kvalmen blir så ille at noen tar abort. Jeg synes du skal informere legen om det og at det er ille nå også. Hvis hen da nekter å skrive det ut kan du gå på legevakta eller se om en annen lege har ledig tid. 

Det er kritikkverdig at legen ikke tar dette alvorlig

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men: postafen hjalp VELDIG for meg. I tillegg til at mye av kvalmen forsvant ble jeg utrolig trøtt, som gjorde at jeg slapp en del av kvalmen som ble igjen.

Jeg er også svært engstelig for medisiner, så jeg avtalte med samboer at han hadde "ansvar" for meg etter jeg tok det første gang: han var med meg i et par timer mens jeg enda var våken for å roe angsten litt, og hadde på alarm på natta for å sjekke at alt var bra (han synes det er mega-unødvendig fordi han ikke er noe engstelig, men gjorde det for at jeg skulle ta medisinen). Det funka for meg. 

Ellers hjalp det å hvile, spise små måltid med lettfordøyelig mat, drikke nok vann i små slurker, unngå tv (jeg klarte ikke at bildet forandret seg så kjapt), og mer hvile. 

Lykke til, håper det går seg til for deg ❤️

Anonymkode: 33e51...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja man tenker ikke rasjonelt i det hele tatt, man blir litt motløs og lost.. Når gikk kvalmen over for deg? Brukte du noen kvalmestillende som hjalp? Jeg må bare forsøke det i noen uker, kanskje jeg kommer meg litt ovenpå nå når det begynner som verst. Enten er jeg vandt til sjøsyk kvalmen, eller så har den roa seg litt.. men den brekningsgreia og kvalmen i halsen er helt jævlig.. Skal mye til for at jeg generelt kaster opp, da jeg har mye migrene og er vandt med kvalme.. men vanskelig å ikke spy når det sitter oppi halsen🥴🥴

Var tilbake i jobb i uke 18 med første barn. I uke 14 nå med nr 2 og det begynner endelig å lysne litt. Jeg syntes egentlig ikke jeg fikk særlig effekt av verken Postafen eller Xonvae, men jeg vet det funker godt for andre så du bør prøve det. 

Jeg er også en sånn som kan være skikkelig, skikkelig kvalm, men som spyr lite. Maks 1-2 ggr om dagen på det verste, og startet først å spy i uke 10 med begge. Det var uke 6-12 som var verst for min del for kvalmen var da på sitt mest intense.

dag for dag, uke for uke! Det går tregt når du står i det, men plutselig er det over og du tenker «var det virkelig så ille?». 

Anonymkode: ccd0d...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kvalme mangler Magnesium.    Jeg var kvalm hele døgnet til 4 mnd, skulle ønske jeg visste om magnesium da, men det gjorde jeg ikke .
Så kjøp magnesium i kapsler, og prøv dere frem.  Ta gjerne blodprøver hos legen for å se hva nivået ligger på.
Les dere opp på magnesium , mye bra info på norsk, men dessverre er det mest info på engelsk.
Forferdelig at man tar abort av mangel på kunnskap.

Anonymkode: 0fa75...eeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kvalme mangler Magnesium.    Jeg var kvalm hele døgnet til 4 mnd, skulle ønske jeg visste om magnesium da, men det gjorde jeg ikke .
Så kjøp magnesium i kapsler, og prøv dere frem.  Ta gjerne blodprøver hos legen for å se hva nivået ligger på.
Les dere opp på magnesium , mye bra info på norsk, men dessverre er det mest info på engelsk.
Forferdelig at man tar abort av mangel på kunnskap.

Anonymkode: 0fa75...eeb

Veldig interessant at du sier det! Har hatt ekstrem/alvorlig kvalme i begge mine svangerskap. Har nå nylig funnet ut at jeg mangler magnesium (prøvd selv uten å tatt blodprøver), og både hodet og hele kroppen ble så ekstremt klart!! Helsa føles mye bedre..

Anonymkode: b3779...936

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje det kan hjelpe meg! Jeg er jo mest kvalm sent om kvelden og på morgenen. Midt på dagen går det ish greit. Må fortsatt ligge ned da jeg har 0 energi og uggen.. men helt klart verst om morgenen. Skal prøve på kveldstid, for ds vil det vel sikkert funke på morgenen også?

Det funker i 12-24t mener jeg å huske! Så lenge jeg tok dem på kveldstid var jeg minimalt kvalm. Selvfølgelig litt, men jeg var slått ut av kvalme i to uker før gynekologen jeg var hos tilfeldigvis anbefalte det. 

Anonymkode: d70e5...871

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det funker i 12-24t mener jeg å huske! Så lenge jeg tok dem på kveldstid var jeg minimalt kvalm. Selvfølgelig litt, men jeg var slått ut av kvalme i to uker før gynekologen jeg var hos tilfeldigvis anbefalte det. 

Anonymkode: d70e5...871

Da skal jeg prøve dem på kveldstid, takk for tips❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Full forståelse for deg og din situasjon. Er selv kvalm og er i uke 8. den kom som kastet på meg i uke 6 og det føles nesten ut som man ikke overlever når det står på som verst. Jeg fikk resept på Xonvea. Tok to tabletter før sengetid. Hadde noe effekt, men kvalmen tok seg så litt opp igjen. Fikk da afipran med god effekt og i dag orket jeg for første gang på noen uker og vaske leiligheten og spise middag med samboer. 

Jeg er sykepleier og skjønner godt at du er redd for allergiske reaksjoner. Men de alvorligste bivirkningene er heldigvis svært sjeldne. Håper du snakker med legen din eller jordmor om bekymringen slik at du slipper å stå alene i en litt tøff tid. og råd fra andre på KV som å stå i det og hold ut - alle er kvalme. Sånn funker det ikke. Svangerskapsomsorg er viktig og det er helt essensielt å finne en behandling som fungerer for hver enkelt. 

Postafen og Xonvea kommer først i trappen når det gjelder kvalmestillende, så har man afipran osv i trapp 2. man kan også kombinere disse preparatene for best mulig effekt. Dette vet legen din og finner forhåpentligvis noe som funker for deg. 

ønsker deg masse lykke til og håper formen din bedrer seg snart❤️

Anonymkode: 7b6f5...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff.. vet hvor fælt det er. Jeg hadde ekstrem kvalme med første, ble gravid igjen og tok abort, ene grunnen var at jeg klarte ikke gå kvalm til rundt uke 25 igjen, kaste opp hele tiden, ikke få i meg mat, samtidig som jeg skulle ta vare på babyen jeg allerede hadde. Var ikke kun pga kvalmen! Fikk xonvea, men tørte ikke ta den. Livredd for bivirkning, allergisk reaksjon osv. jeg angrer meg ihel! Ikke gjør det kun pga kvalmen❤️ få hjelp!! Jeg ventet helt til uke 9, for jeg var så usikker. Det var det rette akkurat der og da; men jeg angrer hver eneste dag.

Jeg lover, du kommer til å angre hvis dette barnet er ønsket! ❤️

Anonymkode: 7d508...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...