AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 Jeg er 7+1 idag, og blir verre og verre. Jeg ligger stort sett på soffaen, men kvalmen i seg selv er ikke det som trigger meg, den er ikke grusom. Det er brekningene og kvalmen jeg har helt oppi halsen som jeg hater. Det blir verre for hver dag, og det er det som gjør at jeg blir dårlig og deprimert. Hjelper jo å holde magen jevnt litt mett, og spise sunt og lite.. men mister motet når jeg vet det kan ta flere uker herfra før jeg KANSKJE blir bedre.. om ikke måned/er Har egentlig time til abort i 8+4, fordi sist jeg var gravid fikk jeg fnatt av hvor dårlig jeg var og klarte ikke mer.. Jeg ga opp i uke 9 sist.. Det ødela både meg og samboer å ta den aborten. Dette barnet er heller ikke planlagt, men jeg klarer ikke ta det vekk.. jeg vil så virkelig klare det.. men alt annet i livet er helt på jordet i tillegg.... Så alt føles tungt akkurat nå. Jeg hadde ikke hatt noe som helst problem hadde det ikke vært for kvalmen.. Takler fysisk smerte veldig godt, men jeg takler ikke å være denne typen kvalm...ughh🤮 Føler meg motløs og håper innerst inne det ender i SA.... grusomt å si men. Jeg er ikke så dårlig enda, men vet det kommer fordi jeg har vært gravid 2 ganger før frem til uke 10 nesten, ene gangen provosert abort, andre gangen SA. Blir verre for hver dag.. Jeg vil beholde, og det er ønsket i den forstand.. veeeldig ønsket av samboer.. men jeg sliter den første tiden.. Jeg har egentlig kjøpt postafen, men jeg har alltid litt frykt for å ta medisiner pga bivirkninger.. redd for allergisk reaksjon.. vet jo at jeg tåler det meste men har litt angst for medisiner generelt.. Kan noen komme med oppmuntrende ord? Råd? Erfaring med postafen? Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Uff, kjære deg. Ikke avbryt en ønsket graviditet før du i det minste har forsøkt medisiner. Håper det funker! Har du vært hos legen, kanskje det er noen flere alternativer du kan prøve? Anonymkode: 18ba1...f28 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uff, kjære deg. Ikke avbryt en ønsket graviditet før du i det minste har forsøkt medisiner. Håper det funker! Har du vært hos legen, kanskje det er noen flere alternativer du kan prøve? Anonymkode: 18ba1...f28 Var hos legen på mandag, fikk ikke resept på noenting så kjøpte postafen reseptfritt. Jeg skal prøve Postafen, har drøya det til det blir verre. Jeg vet jeg klarer dette hvis jeg hadde visst om det roa seg i uke 12-14.. men leser om så mange som sliter med kvalme hele svangerskapet.. Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 Jeg har det slik som deg ang. kvalmen og brekningene og er 8+4. Om du ønsker kan vi godt holde kontakten gjennom dette, heie hverandre litt frem Jeg har utsatt gåturen min i dag med mange timer da jeg aldri blir klar til å gå ut, sitter bare å brekker meg. Måtte også ta en time-out etter jeg endelig fikk dusjet. Anonymkode: 47e55...cd3 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #5 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har det slik som deg ang. kvalmen og brekningene og er 8+4. Om du ønsker kan vi godt holde kontakten gjennom dette, heie hverandre litt frem Jeg har utsatt gåturen min i dag med mange timer da jeg aldri blir klar til å gå ut, sitter bare å brekker meg. Måtte også ta en time-out etter jeg endelig fikk dusjet. Anonymkode: 47e55...cd3 Uff føler med deg, ja kan vi ikke det? Kanskje det hjelper oss begge litt❤️Er så slit å gå rundt sånn her men man vil jo så gjerne klare det her!! Belønningen er jo verdt det i lengden, men vanskelig å se det nå. Har du prøvd medisin enda? Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Skrevet 22. september 2023 Hvis legen hadde visst at du tar abort selv om dere ønsker dere barn pga. at du ikke holder ut kvalmen så ville du vel fått noe hjelp. Du bør forklare denne sammenhengen for legen. Hvis du har angst som er så sterk at du heller vil ta abort enn forsøke tabletter så er det på høy tid å snakke om terapi. Da er du ikke bare litt redd for medisiner. Ikke la angst/fobi styre livet (og aborter). Anonymkode: 94d62...d04 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Skrevet 22. september 2023 Be legen om resept på Xonvae. Nytt legemiddel på markedet mot svangerskapskvalme som mange rapporterer å ha god effekt av. Og ta det dag for dag. Forsøk å lur deg selv til å tenke hver dag at i morgen går det sikkert bedre. Det har vært min strategi. Jeg vet hvor uutholdelig det er, men du kommer deg gjennom dette. Anonymkode: ccd0d...b45 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #8 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvis legen hadde visst at du tar abort selv om dere ønsker dere barn pga. at du ikke holder ut kvalmen så ville du vel fått noe hjelp. Du bør forklare denne sammenhengen for legen. Hvis du har angst som er så sterk at du heller vil ta abort enn forsøke tabletter så er det på høy tid å snakke om terapi. Da er du ikke bare litt redd for medisiner. Ikke la angst/fobi styre livet (og aborter). Anonymkode: 94d62...d04 Tusentakk for svar og støtte.. jeg sliter med å ta medisiner. Tror det handler mest om at min mor har hatt allergiske reaksjoner som endte med ambulense rett på sykehus pga pustebesvær blandt annet.. har skremt meg en del i oppveksten. Hun er allergisk mot morfin/morfinlignende preparater. Bet jo at det helt sikkert går fint å ta Postafen. Jeg har jo tatt Afipran uten problem før, så det tørr jeg å ta. Men ja jeg tror jeg bør snakke med legen/terapi om dette.. slitsomt å være redd for slikt og at det fører med seg slik panikk. Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Be legen om resept på Xonvae. Nytt legemiddel på markedet mot svangerskapskvalme som mange rapporterer å ha god effekt av. Og ta det dag for dag. Forsøk å lur deg selv til å tenke hver dag at i morgen går det sikkert bedre. Det har vært min strategi. Jeg vet hvor uutholdelig det er, men du kommer deg gjennom dette. Anonymkode: ccd0d...b45 Ja jeg prøver å ta det dag for dag.. litt vanskelig å holde motet oppe når det blir verre og verre med brekninger/kvalmen i halsen. Det hjelper å spise, drikke jevnt og ligge rett ut på soffaen forsåvidt.. Men merker jeg prøver å holde meg for lenge når jeg må tisse.. kun fordi jeg ikke orker å stå opp. Er veldig utmattet/slapp og andpusten når jeg går også, men det takler jeg fint. Har hørt en del om Xonvae, skal prøve Postafen, og tror jeg har noen Afipran som ikke er gått ut på dato enda.. jeg tåler Afipran så verdt å prøve. Kvalmen er verst om morgenen, så går det litt greiere utover dagen.. Får dårlig samvittighet for at jeg klager også, for er så mange som har det så mye verre.. uff Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 For de aller ALLER fleste går kvalmen over rundt uke 12-13! Om den ikke blir helt borte, så blir den for de fleste mye mer håndterlig! Også for de av oss som har vært enormt kvalme i starten! Så jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd! Jeg var drit lei av kvalme selv uka etter den begynte, og følte at ukene gikk uendelig sakte. Men etter uke 14-15 gikk det så mye fortere, fortsatt veldig sliten og litt lei, men har det mye bedre nå i 3. Trimester enn jeg hadde i starten, og føles egentlig litt sykt ut at ungen snart er her xD Og jeg ville ikke vært redd for postafen, det er et veldig mildt legemiddel, prøv å huske at flere får kraftige allergiske reaksjoner på mat enn på medisiner, og man tør forhåpentligvis å spise. Få evnt samboer til å lese pakningsvedlegget (for å ikke stresse for mye selv) og sjekk hva det står om bivirkninger, antar de er ganske milde! Anonymkode: adffc...e45 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja jeg prøver å ta det dag for dag.. litt vanskelig å holde motet oppe når det blir verre og verre med brekninger/kvalmen i halsen. Det hjelper å spise, drikke jevnt og ligge rett ut på soffaen forsåvidt.. Men merker jeg prøver å holde meg for lenge når jeg må tisse.. kun fordi jeg ikke orker å stå opp. Er veldig utmattet/slapp og andpusten når jeg går også, men det takler jeg fint. Har hørt en del om Xonvae, skal prøve Postafen, og tror jeg har noen Afipran som ikke er gått ut på dato enda.. jeg tåler Afipran så verdt å prøve. Kvalmen er verst om morgenen, så går det litt greiere utover dagen.. Får dårlig samvittighet for at jeg klager også, for er så mange som har det så mye verre.. uff Anonymkode: 32e77...274 Har du enkel salt mat/snacks tilgjengelig på nattbordet og ved sofaen. For min del ble det mye mer håndterbart av å kunne småspise mens jeg lå nede, særlig om morgenen, ble fort akutt dårlig hvis jeg glemte det. Anonymkode: adffc...e45 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #12 Skrevet 22. september 2023 Postafen på kvelden før leggetid reddet meg. Gi det en dag eller to! Anonymkode: d70e5...871 1
Smågodt23 Skrevet 22. september 2023 #13 Skrevet 22. september 2023 Føler med deg! Kan virkelig anbefale Xonvea mot kvalme. Det har reddet meg (hyperemesis fra uke 7). Skjønner bekymringen rundt alvorlig reaksjon hvis du har hatt dårlige opplevelser i nær familie før. Ta medisinen i nærvær med noen og snakk med helsepersonell ang. bekymringene dine. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Postafen på kvelden før leggetid reddet meg. Gi det en dag eller to! Anonymkode: d70e5...871 Kanskje det kan hjelpe meg! Jeg er jo mest kvalm sent om kvelden og på morgenen. Midt på dagen går det ish greit. Må fortsatt ligge ned da jeg har 0 energi og uggen.. men helt klart verst om morgenen. Skal prøve på kveldstid, for ds vil det vel sikkert funke på morgenen også? Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var hos legen på mandag, fikk ikke resept på noenting så kjøpte postafen reseptfritt. Jeg skal prøve Postafen, har drøya det til det blir verre. Jeg vet jeg klarer dette hvis jeg hadde visst om det roa seg i uke 12-14.. men leser om så mange som sliter med kvalme hele svangerskapet.. Anonymkode: 32e77...274 Jeg er ingen farmasøyt eller lege, men mener å ha hørt at det ikke nødvendigvis er lurt å drøye med behandling til det er helt krise. Som med smerte, at det er ønskelig å unngå smertetoppene. Men det vet sikkert en faktisk farmasøyt bedre Og husk at det man leser f.eks her på forumet er ikke helt representativt. Det er i virkeligheten ikke så mange som er ekstremt kvalme hele veien til fødsel. Umulig å spå om det gjelder deg såklart, men det er vel mer sannsynlig at det avtar om noen uker enn at det ikke gjør det. Anonymkode: 18ba1...f28 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er ingen farmasøyt eller lege, men mener å ha hørt at det ikke nødvendigvis er lurt å drøye med behandling til det er helt krise. Som med smerte, at det er ønskelig å unngå smertetoppene. Men det vet sikkert en faktisk farmasøyt bedre Og husk at det man leser f.eks her på forumet er ikke helt representativt. Det er i virkeligheten ikke så mange som er ekstremt kvalme hele veien til fødsel. Umulig å spå om det gjelder deg såklart, men det er vel mer sannsynlig at det avtar om noen uker enn at det ikke gjør det. Anonymkode: 18ba1...f28 Ja jeg skal begynne på tablettene imorgen. Evt prøve med en halv først, siden jeg ikke er så ille enda. Vet det blir verre om 2-3 uker.. ble hvertfall det sist. Ja altså man hører vel flest negative erfaringer.. for de med positive føler vel ikke for å dele det på lik linje med det negative.. så det gir jo mening. Jeg vet svangerskapskvalme ofte kan være arvelig hvordan utarter seg. Mamma har 4 barn, 3 sønner og meg.. så har lyst til å spørre henne, men så vil jeg ikke fortelle enda heller da ://🥴 Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Skrevet 22. september 2023 Det finnes et slags armbånd du kan få kjøpt mot kvalme. Det er en liten dings på det som presser inn på et punkt på håndleddet ditt. Vet om mange som har god erfaring med slike mot både svangerskapskvalme og reise/bilsyke. Fås kjøpt på alle apotek. Høres litt hokus pokus ut kanskje, men verdt et forsøk om du ikke liker medisiner. Anonymkode: 350f1...c78 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #18 Skrevet 22. september 2023 Det vil gå over og det er verdt det ❤️ var der selv for snart to år siden, var så sinnsykt kvalm, dårlig, kastet opp og hadde mest lyst å bare forsvinne. Var like dårlig som ved den verste omgangssyken 24/7. Vurderte å bestille time til abort flere ganger, men kvalmen ble bedre etter 2 1/2 måned! Det føles evig lenge når man står i det, men det er en kort tid av livet! Selv etter to svangerskap med alvorlig svangerskapskvalme, så skulle jeg klart å gått igjennom det en gang til tror jeg 🙈 Fikk kvalmestillende på resept og det hjalp litt! Håper du finner stryken til å gå igjennom det ❤️ Anonymkode: b3779...936 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #19 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det finnes et slags armbånd du kan få kjøpt mot kvalme. Det er en liten dings på det som presser inn på et punkt på håndleddet ditt. Vet om mange som har god erfaring med slike mot både svangerskapskvalme og reise/bilsyke. Fås kjøpt på alle apotek. Høres litt hokus pokus ut kanskje, men verdt et forsøk om du ikke liker medisiner. Anonymkode: 350f1...c78 Har god effekt av det mot uggenheten/kvalmen jeg følte i magen.. altså den sjøsyk kvalmen. Men den funker ikke mot brekningsfølelsen og kvalmen som sitter oppi halsen.. usjj. Er heldigvis foreløpig verst på morgen, men idag er jeg ganske kvalm på dagtid også. Har fått i meg en del knekkebrød og et eple. Eneste jeg gleder meg til er ørret og poteter ikveld🤭Har lest noen anbefalt saftis mot halsen så kanskje jeg skal prøve det også. Anonymkode: 32e77...274
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #20 Skrevet 22. september 2023 Vet hvordan du har det. Det er helt jævlig mens det står på. Har faktisk lest at for de som er ekstra rammet av kvalmen så er den sammenlignbar med den type kvalme pasienter på cellegift rammes av. Så har svangerskapskvalmen selvsagt den fordelen at det er noe positivt som ligger bak, men det er det ikke alltid så lett å ta innover seg i første trimester for de som først og fremst kjenner seg syke, ikke gravide. Jeg har vært langt nede mentalt med begge barn pga. kvalmen og tenkt på det verste om det er verdt det selv om begge har vært aldri så høyt ønsket. Det er vanskelig å tenke rasjonelt når man er dårlig 24t i døgnet, uke etter uke. Anonymkode: ccd0d...b45 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå