Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2006 #1 Skrevet 22. januar 2006 Sønnen min på 10 1/2 år maser støtt på å få egen pc på rommet sitt. Jeg synes dette er litt i tidligste laget. Er det noen her som vet om det er vanlig at ungene har det i denne alderen og har dem da tilgang til internett?
Lykkelin Skrevet 22. januar 2006 #2 Skrevet 22. januar 2006 Jeg kan ikke uttale meg om hvor vanlig det er, men spiller det egentlig noen rolle? Hvis du gir barnet ditt tilgang til internett fra rommet, så er du også ansvarlig for det han måtte foreta seg. Og siden jeg regner med at du ikke har tenkt å stå og henge over ham, så synes jeg ikke noe om det. 10-åringer flest er på langt nær modne nok til å se konsekvensene av sine handlinger før de er et faktum. Dessuten skriver du jo at du synes det er litt i tidligste laget, og da er det det. Dette bestemmer du som forelder, ikke barnet ditt. Jeg skjønner ikke helt problemet med at en 10-åring kan bruke familiens pc i et fellesrom. Når det gjelder pc uten tilgang til internett, går jeg ut fra at denne i hovedsak vil bli brukt til spill. Jeg tror spilletiden i de fleste tilfeller øker i takt med tilgjengeligheten, med mindre en setter meget klare grenser. Jeg ser dermed ikke fordelene med en slik ordning.
Gjest LoisLane Skrevet 22. januar 2006 #3 Skrevet 22. januar 2006 Hadde ikke vært aktuelt her i alle fall. Synes det er ok å ha pc'en i et fellesrom. Eldstejenta på femten har pc, men uten internett-tilgang.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #4 Skrevet 23. januar 2006 Jeg fraråder deg å la gutten få internett-tilgang iallfall. Det sklir lett ut slik at det går utover søvn, skole og fritid. Du får heller ikke den fulle kontroll og oversikt over nettvanene. Har selv en sønn på 15 år og jeg er fornøyd med at vi har fellesrom til data etc. (selv om det av og til virker håpløst å få han til å avslutte for kvelden ) Hilsen meg
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #5 Skrevet 23. januar 2006 Sønnen vår på snart ni har egen pc på rommet sitt. Han har ikke internett, men vi kan koble ham opp for å spille spill osv. Foreløbig har vi full kontroll de gangene han er på nett. Grunnen til at han har egen pc er at han skal kunne øve seg på å skrive, og for å spille pc spill. Han gjør av og til innleveringer(lekser) på den. Han har en lærer som er veldig for at barna tidlig lærer data. Det er faktisk flere i klassen som har egen datamaskin. Må bare legge til at dette er en maskin som far har fått på jobb. Den skulle kastes. Så har han slettet og fikset og klargjort den for sønnen vår. Jeg ville ikke ha kjøpt ny maskin til ham, men ser ikke noe galt i at han har egen masin når han har fått den.
Gjest gunda Skrevet 23. januar 2006 #6 Skrevet 23. januar 2006 Sønnen min på 10 1/2 år maser støtt på å få egen pc på rommet sitt. Jeg synes dette er litt i tidligste laget. Er det noen her som vet om det er vanlig at ungene har det i denne alderen og har dem da tilgang til internett? ← Mine sønner på 12 og 14 har pc på rommet sitt, uten internett.
Far til 2 Skrevet 23. januar 2006 #7 Skrevet 23. januar 2006 Jeg er av den mening at barn i denne aldersgruppen kan ha PC på rommet. Men jeg er skeptisk til åpen tilgang til internet. Om dere har flere PC løsninger med foreldrenes PC som master/server kan dere åpne/lukke internet tilgangen fra deres PC når dere er hjemme.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #8 Skrevet 23. januar 2006 Etter at min datter (tolv) fikk egen internett tilgang på rommet sitt, har skoleresultatene rast til værs, hun koser seg med leksene og de går unna i en fei. Jeg var i kjempetvil, men er overbevist om at jeg valgte rett.
Gjest gjesta Skrevet 23. januar 2006 #9 Skrevet 23. januar 2006 Dersom poden får egen pc på rommet så synes jeg det er viktig at den IKKE er tilkoblet internett. Da har du en viss kontroll over innholdet på harddisken. Ha heller en maskin i et fellesrom som er koblet opp mot nettet. Internett åpner en helt ny verden og det er utrolig kjapt for oss foreldre å miste kontrollen og oversikten. Det din sønn ikke kan, kan sikkert en kamerat. Min 15-åring har egen pc på rommet med internett og jeg vet at jeg ikke har kontroll og oversikt over hva han gjør på nettet. Nå skal det sies at han sikkert går under kategorien nerd og han har passert samboer på enkelte områder selv om samboer har flere års IT-utdannelse. Jeg har brukt tid til å snakke om farene med nettet. Siden jeg selv har brukt det i mange år så vet jeg litt om hva ungene møter der ute. Jeg tror det er viktig at vi som foreldre har prøvd ut ulike ting på nettet så som chatting osv. Kunnskap er viktig.
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2006 #10 Skrevet 23. januar 2006 Dersom poden får egen pc på rommet så synes jeg det er viktig at den IKKE er tilkoblet internett. Da har du en viss kontroll over innholdet på harddisken. Ha heller en maskin i et fellesrom som er koblet opp mot nettet. Da mister man jo muligheten til å bruke den i leksesammenheng.
Gjest Very Victoria Skrevet 23. januar 2006 #11 Skrevet 23. januar 2006 Barn bør tidlig lære seg å bruke PC det er det ingen tvil om. Installer Norton med Parental Control (foreldrekontroll) og snakk med dem om Internetts både positive og negative sider og om at de ikke må gi ut personalia til fremmede etc. Barn som nektes å bruke PC blir i dagens samfunn sett på som sinker og barn som ikke har PC hjemme skjuler dette for klassekameratene.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2006 #12 Skrevet 23. januar 2006 gutten min er nå 14 år, og har hatt pc på rommet sitt i ca. 5 år. Resultat: han er blitt en kløpper i data, samt engelsk. Selvsagt har vi regler for hva som er tillat og ikke mht. internett.
Gjest Miloine Skrevet 23. januar 2006 #13 Skrevet 23. januar 2006 gutten min er nå 14 år, og har hatt pc på rommet sitt i ca. 5 år. Resultat: han er blitt en kløpper i data, samt engelsk. Selvsagt har vi regler for hva som er tillat og ikke mht. internett. ← Dette var det jeg som skrev
*Ariel* Skrevet 23. januar 2006 #14 Skrevet 23. januar 2006 9åringen her har hatt PC på rommet sitt en stund. Han har tilgang til internett. Vi har ingen dårlige erfaringer med det. Han spiller wow med sin far, surfer når han trenger info til lekser. Er av og til på 123.spill, og ellers bruker han den ikke så mye.
Gjest LoisLane Skrevet 24. januar 2006 #15 Skrevet 24. januar 2006 Barn bør tidlig lære seg å bruke PC det er det ingen tvil om. Installer Norton med Parental Control (foreldrekontroll) og snakk med dem om Internetts både positive og negative sider og om at de ikke må gi ut personalia til fremmede etc. Barn som nektes å bruke PC blir i dagens samfunn sett på som sinker og barn som ikke har PC hjemme skjuler dette for klassekameratene. ← Det er da forskjell mellom å nekte et barn å bruke pc (finnes det noen som gjør de?) og å ikke la ham/ henne få ha pc med internett-tilgang på rommet. Mange har pc hjemme, men ikke alle. Her jeg jobber har jeg i alle fall ikke opplevd noen som har skjult dette for andre, men du har kanskje andre erfaringer, V. Victoria?
Gjest christineemily Skrevet 24. januar 2006 #16 Skrevet 24. januar 2006 Vi har Pc'n sentralt plassert i et kontorhjørne i stua, fordi vi ønsker å følge med på hva barna våre gjør når de driver med data. Nettopp fordi eldstemann (9år) er så flink med data syns vi det er nødvendig å ha kontroll. Dataen har 4 brukerkontoer, et til hvert familiemedlem, mannen min og mitts har passord, og barnas brukerkontoer er utstyrt med et "barnevaktsystem". Dette fungerer slik at når de er inne på nettet kommer de ikke inn på sider som inneholder bilder/ord som tilhører voksenverden, eller er klasifisert som "farlige" (f.eks ordet bombe). Dette fungerer utmerket her.
Gjest gjesta Skrevet 24. januar 2006 #17 Skrevet 24. januar 2006 (endret) Da mister man jo muligheten til å bruke den i leksesammenheng. ← Neida. De kan jo bruke pc'n i fellesområdet. Hvor ofte har poden behov for å gå på internett i forbindelse med skolearbeid? Og det er vel gjerne for å hente informasjon. Selve skrivearbeide kan gjøres uten internett. Og mye av dette gjøres også på skolen. Jeg har to tenåringer og ser hva/hvordan de bruker pc/internett til skolearbeid. (Og hvor avsporende internett og chatting kan være). Tidligere så var pc'n i fellesrom og jeg hadde en viss kontroll. Eldstemann var 16 da jeg ble samboer og endte med at mine fikk pc og internett på rommene sine. (og siden har jeg ikke sett dem ) Og det er forskjell på en som er 10 år og som er 16. På godt og vondt Endret 24. januar 2006 av Persille
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2006 #18 Skrevet 24. januar 2006 Vel, her i nabolaget er det nå flere gutter i ti-års alderen som har fått PC på rommet. Og foreldrene hevder de har god kontroll og vet hva ungene gjør. Men jeg ser jo at de er nå nett midt på natten og spiller (Runescape, både jeg og sambo spiller i perioder......) Jeg har sagt fra en gang, men foreldrene nektet å tro at deres håpefulle ikke virkelig lå og sov kl halv ett om natten før skoledag .Men mine jenter (8 og 10 år) får ikke PC på rommet med internett tilgang på noen år enno. Trenger de noe til skolearbeid henter vi det på fellesmaskinene, og skal de spille/chatte gjør de også det der. Internett er et gigantisk bibliotek, og klart det er nyttig at ungene lærer seg å bruke det! Men bibliotekaren mangler og kvalitetssikring er et fremmedord, så mine jenter får ikke slippe fritt løs enno.....
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #19 Skrevet 24. januar 2006 Ser ingen problemer at barn har egen PC på rommet sitt. Selvfølgelig kan barna gå inn på steder de ikke skal være, men de blir feil å sy puter under armene på dem av den grunn. Faktisk tror jeg at barna som har fri PC-bruk blir mindre opptatt av slike "uting" da det faktisk ikke er så spennende lengre (det blir liksom ikke smug lengre) Uansett så nytter det ikke å isolere nysgjerrige barn fra slikt, de som absolutt er på jakt etter slikt finner det alikevel. Det er mye bedre å ha stor tillitt til barna Dagens og fremtidens samfunn er så fokusert på data, at man risikerer å gjøre barna handikappet hvis de ikke får prøvd seg frem på internett og datamaskin Blir ikke det samme når det har foreldrenes øyne i nakken, eller få knapp tid foran skjermen
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2006 #20 Skrevet 24. januar 2006 Jeg har sagt fra en gang, men foreldrene nektet å tro at deres håpefulle ikke virkelig lå og sov kl halv ett om natten før skoledag. Høres ut som om disse foreldrene har dårlig kontroll....... Skulle like å se den ungen her i huset som greidde å smugsitte på nett midt på natten. Her kan ikke si stakkars loppe liste seg rundt engang, uten at mor vet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå