Gå til innhold

Vanlig med klausul og erstatningsansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min 17 åring skal starte i arbeid. Har vært på intervju og har nå fått med seg hjem arbeidskontrakt og taushetsklausul der det skal skrives under og leveres tilbake til arb giver. Men på klausulen står det at,om hun røper info om bedriften, vil hun være erstatningsansvarlig med 1mill. Er det vanlig at man har et beløp i taushetsplikt eller klausul teksten?

Og til sist. Siden hun ikke er 18. Skal vi voksne skrive under eller holder det med at hun gjør det?

Anonymkode: 0a60b...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var da voldsomt til erstatningsansvar. Må si jeg lurer fælt på hva slags bedrift det er... Høres ærlig talt litt useriøst ut.

Når det gjelder alder på ungdommen, så skal dere som foreldre som et minimum signere på at dere godkjenner at hun tar jobben. Dere bør ha innsyn i alt av opplæring, spesielt mtp HMS, og siden det beløpet er så vanvittig høyt ville jeg som bedriftsleder krevd at foreldrene signerte på det også. Men jeg ville aldri satt et sånt beløp da...er visst i feil bransje 😁

Anonymkode: 58719...e6f

Skrevet

Øh er det direktørjobb i staten ungdommen har fått...?

Anonymkode: caaa3...66c

Skrevet

Taushetserklæring er vanlig i mange jobber. Ellers så vil denne erstatningsklausulen ikke være verdt papiret det er skrevet på uansett. 

Anonymkode: 38485...736

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Taushetserklæring er vanlig i mange jobber. Ellers så vil denne erstatningsklausulen ikke være verdt papiret det er skrevet på uansett. 

Anonymkode: 38485...736

Absolutt. Jeg har 10 år bak med fra inkasso, forsikring og nå bank og jeg har aldri hatt erstatningsansvar i mine kontrakter 😅 Kun taushetsplikt. Selv om mye av informasjonen jeg sitter på både kan brukes til hvitvasking, innsidehandel og sverting av både firma og personer.

Anonymkode: caaa3...66c

Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hei

Min 17 åring skal starte i arbeid. Har vært på intervju og har nå fått med seg hjem arbeidskontrakt og taushetsklausul der det skal skrives under og leveres tilbake til arb giver. Men på klausulen står det at,om hun røper info om bedriften, vil hun være erstatningsansvarlig med 1mill. Er det vanlig at man har et beløp i taushetsplikt eller klausul teksten?

Og til sist. Siden hun ikke er 18. Skal vi voksne skrive under eller holder det med at hun gjør det?

Veldig vanlig i et konkurranseutsatt marked. Og beløpet var ganske lite. 5-10 hadde vært mer normalt. Værtfall i bransjen jeg jobber i

Det er en sikkerhet for bedriften. Nå vet de at går hun til konkurrenten og plaprer så får de erstatning for evt tapt konkurranse 

Anonymkode: f1f8b...7ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Veldig vanlig i et konkurranseutsatt marked. Og beløpet var ganske lite. 5-10 hadde vært mer normalt. Værtfall i bransjen jeg jobber i

Det er en sikkerhet for bedriften. Nå vet de at går hun til konkurrenten og plaprer så får de erstatning for evt tapt konkurranse 

Anonymkode: f1f8b...7ee

Det er i et privat bakeri. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det var da voldsomt til erstatningsansvar. Må si jeg lurer fælt på hva slags bedrift det er... Høres ærlig talt litt useriøst ut.

Når det gjelder alder på ungdommen, så skal dere som foreldre som et minimum signere på at dere godkjenner at hun tar jobben. Dere bør ha innsyn i alt av opplæring, spesielt mtp HMS, og siden det beløpet er så vanvittig høyt ville jeg som bedriftsleder krevd at foreldrene signerte på det også. Men jeg ville aldri satt et sånt beløp da...er visst i feil bransje 😁

Anonymkode: 58719...e6f

Mener du at foreldrene skal skrive under på selve kontrakten. Eller at de skriver i et eget dokument at ungdommen kan ta arbeid hos xx bedrift?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er i et privat bakeri. Ts

🫣Jeg har signert hos advokater og revisorer, som innleid der.

Anonymkode: 19ba1...aba

Skrevet

Det er nok for å sikre ar de skremmer ansatte nok til at de ikke deler oppskrifter og slikt. 

Anonymkode: 47a64...8e0

• Nyttig 1
Skrevet

Kan jo skjønne erstatningsansvar om en plaprer om oppskrifter, men det var jo litt merkelig formulert om det kun står opplysninger om bedriften, vil det da si at de kan gi dårlige vilkår og dårlig lønn uten at noen tørr å blande inn fagforening, foreldre ang hva som ville vært normale vilkår og lønn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...