Andro Skrevet 24. september 2023 #21 Skrevet 24. september 2023 Forbinder ikke jul med barn i det hele tatt 4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #22 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tja vi hadde det sånn veldig lenge. Men etter vi fikk barn så ser jeg jo at julen igjen fikk en ny dimensjon… Anonymkode: 57628...723 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Syns du svartmaler på andres vegne her. Jeg kan ikke huske å ha lest masse tråder om slitne småbarnsforeldre akkurat i julen? De som har barn syns nok at noe av barndommens magi er kommet tilbake ved julen. Og ja vi var frivillig barnløse til vi var 35 så vi har hatt maaange avslappende voksenjuler Anonymkode: 57628...723 Noen altså Hvorfor svarer du i denne tråden når det tydeligvis ikke gjelder deg? Jeg synes i likhet med andre at nettopp den roen og det å slappe av uten barn er ganske magisk i seg selv. Stresser mye mindre, maten må ikke være ferdig så tidlig, tid og ro til de gode stundene uten hyling og grining og overtrøtte barn på sukker adrenalin. Ser julefilmer og har det godt sammen med andre jeg er glade i. Anonymkode: ac6c1...516 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #23 Skrevet 25. september 2023 skreppamedleppa skrev (8 timer siden): Nå var det ikke jeg som babler om andre (og bedre) dimensjoner enn andre mennesker... Bare nevner det.... Jeg tror du har det flott i julen. Men jeg vet at jeg også har det flott i julen, jeg ser ikke på dette som noen konkurranse om *hvem som kan ha den beste julen*, for det er bare tull. Du har din jul på din måte med barn, jeg har min uten barn og begge deler er best for oss. Jeg trives best med "avslappende voksenjul" for resten av livet og nyter det😊 Men nå var det ikke det denne tråden handlet om, så at du har barn og feirer jul med de barna har jo absolutt ingen verdens ting med : "Jul med bare voksne Jul med bare voksne, hvordan får man en fin feiring da? Syns det er vanskelig å finne magien med bare voksne. Har du erfaring og dele med meg? " Så hvorfor svarer at julen din med barn er en annen dimensjon enn min uten barn? Hva slags erfaring er det du bringer til bordet med det til ts? Å komme inn i denne tråden og skrive til meg at du lever i en annen dimensjon enn meg, og julen er så mye bedre for deg nå enn før, javel, flott for deg tanker jeg da men hva var det jeg skrev som var så triggende for deg at du må inn i denne tråden og forsvare at du har en god jul med dine barn? Det er jo vel og bra det men jeg skjønner fremdeles ikke helt hva det har med denne tråden å gjøre... At du har vært uten barn har heller ikke så mye å si, alle er uten barn i mange år. Forskjellen på meg og deg er at du har fått barn, det er for meg mitt aller største mareritt så hvorfor jeg skulle ønske meg den dimensjonen spesielt i julen er for meg helt uvist. Men hva om du gir noen råd eller tips til ts hva du gjorde for å ha en bra jul når du ikke hadde barn istedenfor... Hvis du ser på anonymkoden så vil du se ar jeg har kommet med innspill til trådens tema tidligere. Ettersom jeg har lang erfaring med jul med bare voksne. Var du som dro opp tema om at det var så fælt med barn. Det var heller ikke relevant for trådens tema som var tips til koselig voksenjul Anonymkode: 57628...723
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #24 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen altså Hvorfor svarer du i denne tråden når det tydeligvis ikke gjelder deg? Jeg synes i likhet med andre at nettopp den roen og det å slappe av uten barn er ganske magisk i seg selv. Stresser mye mindre, maten må ikke være ferdig så tidlig, tid og ro til de gode stundene uten hyling og grining og overtrøtte barn på sukker adrenalin. Ser julefilmer og har det godt sammen med andre jeg er glade i. Anonymkode: ac6c1...516 Jeg svarte noen som dro inn at det var så fælt med barn i julen. Det er ikke spørsmålet til ts. Ts syns åpenbart det er litt stusslig uten barn i julen. Og ønsker litt av den barnslige gleden som barn opplever tilbake. Jeg har også svart ts på det faktiske spørsmålet som var hvordan finne magien i en voksen jul. Dette kan en svare på uten å lange ut om hvor fæle, bråkete og ødeleggende barn er for julen.. og så lurer jeg oppriktig på hva slags barn dere omgås dere som bare ser stress og hyling og grining. Anonymkode: 57628...723
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #25 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg svarte noen som dro inn at det var så fælt med barn i julen. Det er ikke spørsmålet til ts. Ts syns åpenbart det er litt stusslig uten barn i julen. Og ønsker litt av den barnslige gleden som barn opplever tilbake. Jeg har også svart ts på det faktiske spørsmålet som var hvordan finne magien i en voksen jul. Dette kan en svare på uten å lange ut om hvor fæle, bråkete og ødeleggende barn er for julen.. og så lurer jeg oppriktig på hva slags barn dere omgås dere som bare ser stress og hyling og grining. Anonymkode: 57628...723 Og så syns jeg faktisk det kan være kjekt for ts å vite at denne julestemningen fra barndommen, som jeg også har lett etter og prøvd å gjenskape i mange mange år som voksen, faktisk kommer litt tilbake når en har egne barn. Jeg trodde den var tapt for alltid. det betyr ikke at vi har hatt 25 år med kjipe voksen juler. Som jeg skriver i det første innlegget mitt er det mange koselige ting en kan gjøre for å få litt av den magiske julestemningen tilbake. Men det blir jo aldri HELT det samme som voksen.. og da er det jo kjekt å få føle litt på den spenningen igjen gjennom barna. Anonymkode: 57628...723
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #26 Skrevet 25. september 2023 Julemusikk i bakgrunnen under middagen. Anonymkode: 63f91...2b2
Jada! Skrevet 25. september 2023 #27 Skrevet 25. september 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Syns du svartmaler på andres vegne her. Jeg kan ikke huske å ha lest masse tråder om slitne småbarnsforeldre akkurat i julen? De som har barn syns nok at noe av barndommens magi er kommet tilbake ved julen. Og ja vi var frivillig barnløse til vi var 35 så vi har hatt maaange avslappende voksenjuler Anonymkode: 57628...723 Jeg synes jul med bare voksne er vel så fin og magisk som når barna var barn. Nå er de voksne og flere ganger har de feiret på utradisjonelt vis og vi foreldre har da kun vært oss, og våre foreldre. Og de årene er julen like magisk og koselig som når de voksne barna er hjemme og når barna var små. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #28 Skrevet 25. september 2023 Jul er helt klart best med bare voksne. Før i gamle dager når vi feiret jul tok vi dyra inn i langhuset og hadde en uke med fyll og go mat. Da var barna inkludert, noe som ville fått barnevernet til å reagere. Så dersom du kan feire go gammeldags norrøn jul med fyll og go mat er det vel greit kidza ikke er tilstede? Anonymkode: 72c37...de2 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #29 Skrevet 25. september 2023 Vi var litt treige med å få barn i min familie, så hadde mange juler med kjernefamilien fra barndommen men alle var voksne (og etterhvert kom det litt partnere til og sånn). Jeg syns det gjelder å fokusere på hva man selv liker med jula. Nå har jeg småbarn og det er såklart gøy å lage jul til dem. Men ting jeg gjorde ved "voksenjuler" som jeg savner litt er for eksempel: gå seg en lang skitur julaften formiddag. Lage konfekt og litt mer avansert julegodt. Spille brettspill og kort med søsknene mine langt utover kvelden. Gå på julekonserter og julemarkeder uten å ha en toåring på slep eller måtte fikse barnevakt. Litt mer voksen meny. Gjorde mange av tingene vi også gjør med barn (aketur, juleverksted osv) men alt var vanvittig mye mer avslappende 😅 og det var ikke hundrevis av gaver å pakke opp heller. Anonymkode: 462e7...c56
skreppamedleppa Skrevet 25. september 2023 #30 Skrevet 25. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du ser på anonymkoden så vil du se ar jeg har kommet med innspill til trådens tema tidligere. Ettersom jeg har lang erfaring med jul med bare voksne. Var du som dro opp tema om at det var så fælt med barn. Det var heller ikke relevant for trådens tema som var tips til koselig voksenjul Anonymkode: 57628...723 Selvfølgelig er det første innlegget mitt relevant for tråden. Alle må ikke like barn ser du, og selvfølgelig blir julen best uten barn for mennesker som ikke nødvendigvis liker allt barn bringer til bordet i julen som f.eks mye lyd og lite tålmodighet 😅 Flott for deg at du har barn, jeg ville hatet det, vi er forskjellige og det bør du klare å skjønne uten å bli så veldig trigget... Jeg ville ikke hatt din *magi* i julen om du slang den etter meg og sikkert omvent og tenk at begge klarer sikkert å kose seg i julen; helt amazing.. Men om noe så synes jeg kanskje litt synd i mennesker som må ha barn rundt seg for å ha magi og julestemning men det legger jeg meg egentlig ikke så mye opp i. Endret 25. september 2023 av skreppamedleppa 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #31 Skrevet 25. september 2023 Har voksne barn uten barnebarn, så vi feirer jo jul med bare voksne. Men synes ikke julen har blitt spesielt anderledes. Eneste som mangler er høylytt skriking når man har fått legoen man ønsket seg. Men her elsker vi jo alle jul, så kan ha noe med det å gjøre Anonymkode: bcf50...d2b 2
Arkana Skrevet 25. september 2023 #32 Skrevet 25. september 2023 Jeg tenker at alle må skape sin egen julemagi. Selv for oss som har barn så blir jo ikke julen magisk bare fordi barna er der, magien lager vi sammen. Tenk på hva du liker å gjøre eller har lyst til å gjøre i julen. Hva gir deg julefølelsen og får deg til å glede deg til jul? Vi gjorde stort sett det samme før vi fikk barn som etter. Julekaker, julemat, julekalender, julefilmer, masse brettspill hver kveld hele julen, julemusikk, julepyntet hus osv. Ikke la julemagien avhenge av om det er barn til stede eller ikke, lag julen til akkurat det du ønsker! 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #33 Skrevet 25. september 2023 Jeg sliter med å fatte problemet. Jeg elsker jul med bare voksne, og det er et stort savn nå som det er flere barn i familien. Stille og rolig, kos og hygge, ikke noe skrik og skrål og mas, kunne sitte lenge ved bordet og prate om voksenting, osv osv. Anonymkode: 8c3bf...a04 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #34 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg sliter med å fatte problemet. Jeg elsker jul med bare voksne, og det er et stort savn nå som det er flere barn i familien. Stille og rolig, kos og hygge, ikke noe skrik og skrål og mas, kunne sitte lenge ved bordet og prate om voksenting, osv osv. Anonymkode: 8c3bf...a04 Men det er jo det samme som vi gjør søndager hele året. Jeg trenger noe ekstra. TS Anonymkode: 7f936...041 1
Helene1982 Skrevet 25. september 2023 #35 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det er jo det samme som vi gjør søndager hele året. Jeg trenger noe ekstra. TS Anonymkode: 7f936...041 Jeg tenker at det er viktigere å være sammen med barna søndager hele året enn at de skal ha ansvar for å skape magi på julaften for en voksen. Jeg forstår at man kan savne sine nære i julen og da spesielt barna, men jeg er ikke enig at julen ikke kan være litt magisk for voksne også. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2023 #36 Skrevet 25. september 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men det er jo det samme som vi gjør søndager hele året. Jeg trenger noe ekstra. TS Anonymkode: 7f936...041 Har du juletreet fremme hver søndag? Du ser julefilmer hver søndag? Du spiser julekaker hver søndag En har jo barn hver søndag også som forelder, det er jo ikke slik at de bare kommer frem til jul. Hvorfor mener du at barn kan gi deg det "ekstra" du er på jakt etter? Anonymkode: eeaa8...0f5 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #37 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har du juletreet fremme hver søndag? Du ser julefilmer hver søndag? Du spiser julekaker hver søndag En har jo barn hver søndag også som forelder, det er jo ikke slik at de bare kommer frem til jul. Hvorfor mener du at barn kan gi deg det "ekstra" du er på jakt etter? Anonymkode: eeaa8...0f5 Dere gjør dere vanskelig når dere leser her. Er jo ikke vanskelig å forstå at ts savner noe av spenningen rundt julen som barn opplever. Ts, kanskje ved å legge litt ekstra i presangene så får en det litt til? Jeg bruker masse tid på å finnne bra presanger til de andre voksne og jeg forventer litt innsats tilbake. Det gjør at jeg genuint syns det er morro med gavene på julaften. Men så pakker også familien min fremdeles ikn gaver i esker etc så jeg ikke skal skjønne hva ting er. Anonymkode: 57628...723
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #38 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 11.24): Jeg har feiret med kun mine foreldre ved flere anledninger (jeg er i førtiårene) når søsken har vært opptatt på andre kanter, og synes vi har det veldig koselig. Blir mer avslappet, har bedre tid, stresser lite. Om ikke vi har besøkt kirkegården lille julaften, så tar vi det julaftens formiddag. Ser Donald og Tre nøtter til Askepott, pusler på kjøkkenet og går kanskje en liten tur. Pynter oss til middagen, venter med dessert, åpner litt gaver og slapper av. Kommer gjerne i kosetøy etterhvert og ser en film. Anonymkode: 4aad8...836 Dette gjør vi også, og avsluttet kvelden med masse brettspill. Noen drikker tar seg godt med vin med andre er avholds. Spiller også musikk og bare koser oss. Anonymkode: 0b2e0...b19
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #39 Skrevet 26. september 2023 Mye morsommere uten barn for da drikker vi øl og akevitt! Anonymkode: 35d33...3b1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2023 #40 Skrevet 26. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere gjør dere vanskelig når dere leser her. Er jo ikke vanskelig å forstå at ts savner noe av spenningen rundt julen som barn opplever. Ts, kanskje ved å legge litt ekstra i presangene så får en det litt til? Jeg bruker masse tid på å finnne bra presanger til de andre voksne og jeg forventer litt innsats tilbake. Det gjør at jeg genuint syns det er morro med gavene på julaften. Men så pakker også familien min fremdeles ikn gaver i esker etc så jeg ikke skal skjønne hva ting er. Anonymkode: 57628...723 Nei jeg gjør meg ikke så veldig mye mer vanskelig enn ts. Dette spørsmålet jeg stillte bør jo ikke være så vanskelig å svare på. Voksensamtaler og ro finnes hver søndag, ok. Men barn finnes også hver eneste søndag. Å leve igjennom barn er sykt så jeg lurer på hva det er med disse barna som skal gi ts det lille ekstra. Anonymkode: eeaa8...0f5 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå