Gå til innhold

Barnet mitt er skyteskive for en annen elev

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men er det lurt å melde 9A sak med en gang før en i det hele tatt vet hva som skjer? Skolen har begrensa ressurser. Å gi de en sjanse til å løse saken før en slå på stortromma er fornuftig. Også for barnet sitt del (selvfølgelig forutsatt at det ikke er uvanlig grov sak barnet forteller om).

Anonymkode: ed25c...608

Hvis du melder 9a sak med en gang, så sikrer du at skolen gjør jobben skikkelig når de går inn og undersøker. Min erfaring, er at de i de fleste tilfeller ellers bare rufser litt i overflaten og ikke tar skikkelig tak i ting. Hvis man gjør jobben grundig fra begynnelsen av, og helst før ting får satt seg, så er det mye letter å løse. 

Når et barn føler seg mobbet (deres subjektive opplevelse), så burde man slå på stortromma med en gang. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kontakt alle! Ingen grunn til å holde tilbake!

Anonymkode: af486...5d9

Nei, først gir en skolen beskjed om hva eleven opplever så de kan observere, snakke med elevene og finne tiltak så kan en melde videre om en ikke føler skolen gjør nok.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ta det direkte med foreldrene.

Slutt å forvente å skolen skal ordne opp i alt, lærerne et ansatt for å undervise, ikke megle mellom barn og foreldre. 

Anonymkode: 2bafd...a82

Når det er noe som skjer på skolen så må en ta det gjennom skolen, som foreldre vet en ikke den hele og fulle sannheten om det som skjer. Derfor er det viktig å la de voksne på skolen snakke med begge parter før den andres foreldre informeres.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mine barn har ikke vært utsatt for noe sånt, men eldste var en forsiktig gutt da han var mindre som ikke tok igjen (han er mye tøffere nå som han er stor). Han ga vi faktisk beskjed om å ta igjen titt og ofte. Kan det være en mulighet? Det er ikke lov å snakke stygt og slå og sloss, men alle har rett til å forsvare seg. Mobberne blir ofte satt ut av det, de er ikke vant til at noen tør å ta igjen.

Jeg tenker du må høre med skole og SFO hva de har sett. Mest sannsynlig tar de en prat med barnet/foreldrene og følger opp at det blir bedre (om dere har gode lærere), men hvis de ikke har fått det med seg, ikke viser tegn til å ville gjøre noe med det og det er noe som har skjedd flere ganger går du til rektor og ber om at de gjør noe med saken nå (9A). Da er de tvunget til å agere med en gang. 

Anonymkode: 8aab3...2e7

Det er helt greit å lære de å stå opp for seg selv, men de må også læres til å prøve å løse ting på en ikke voldelig måte først.

RealistiskDot skrev (14 timer siden):

Få barnet ditt til å banke dritten ut av det andre barnet, det er nok det eneste som fungerer slik at mobberne får en skikkelig lærepenge.

Nei

En må lære de til å løse konflikter på en ikke voldelig måte så langt det er mulig. Ofte så funker det langt bedre ovenfor mobbere å gi absolutt null respons, fordi det ofte nettopp er det å få en respons som trigger mobbere til å mobbe mer.

Men såklart, kan barnet som mobbes/plages kampsport og kan legge mobberen i bakken med ett enkelt flytt så kan det funke. Men det er veldig skjelden ett barn alene som mobber, som regel har de en "heia"gjeng bak seg.

Skrevet (endret)
Fjaselina skrev (6 timer siden):

Dårligaste rådet eg har sett på lenge. 

Først må ein finne ut av kva som faktisk har skjedd. 

Eg har mange års erfaring i skulen, og dessverre er det alltid nokre foreldre som går rett til angrep. Og av og til er det heilt feil! Det er mange konflikter som kan vere ein eingangshappening, f eks knuffing som blir ein slåsskamp. Det er ikkje mobbing. Men for all del, lær barnet ditt å slå først og snakke etterpå. Det blir gode sosiale relasjoner av slikt...

Jeg snakker av erfaring blant mine barn og andre familier. Det gir respekt og ingen vil mobbe deg lenger, man får faktisk flere bekjentskaper også når du viser til at du er i stand til å nedkjempe mobberen. Kjør på med så mange tiltak du har i tankene men mobbingen vil aldri slutte så lenge barnet viser sårbarhet. 

Endret av RealistiskDot

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...