AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 Barnet mitt blir fysisk og verbalt angrepet på skolen. Dette er første gang jeg som forelder opplever noe sånt, så jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem? Kontakte skolen først? Hvem? Kontaktlærer, rektor? Skriftlig, på telefon? Hva kan jeg forvente at de gjør? Blir det 9A-sak ut av det med en gang, eller må jeg skriftlig kreve det? Anonymkode: ae163...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Du må kontakte skolen, og få deres versjon av saken, samt få den andre elevens versjon. Og så må man finne en løsning slik at det ikke skjer igjen. Dersom det fortsetter, og skolen ikke gjør mer, det er først da du kan fremme 9A sak. Anonymkode: aab1b...31b
Gjest takinova Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Barnet mitt blir fysisk og verbalt angrepet på skolen. Dette er første gang jeg som forelder opplever noe sånt, så jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem? Kontakte skolen først? Hvem? Kontaktlærer, rektor? Skriftlig, på telefon? Hva kan jeg forvente at de gjør? Blir det 9A-sak ut av det med en gang, eller må jeg skriftlig kreve det? Anonymkode: ae163...2f6 Kontaktlærer først. Hen skal skal melde videre til skoleledelsen. De har da en uke på seg til å lage handlingsplaner. Hvis saken ikke blir løst kontakter du mobbeombudet og/eller statsforvalter.
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 Ta kontakt med kontaktlærer først og få den siden av saken og om det er observert noe på skolen. En sak har gjerne flere sider. Er det engangsepisode så la læreren håndtere det. Om det har foregått systematisk over tid send melding til lærer og rektor med 9A sak. Men pust med magen, send først melding til lærer gjerne med spørsmål om en samtale/telefon. Anonymkode: ed25c...608 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #5 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Barnet mitt blir fysisk og verbalt angrepet på skolen. Dette er første gang jeg som forelder opplever noe sånt, så jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem? Kontakte skolen først? Hvem? Kontaktlærer, rektor? Skriftlig, på telefon? Hva kan jeg forvente at de gjør? Blir det 9A-sak ut av det med en gang, eller må jeg skriftlig kreve det? Anonymkode: ae163...2f6 Kontakt alle! Ingen grunn til å holde tilbake! Anonymkode: af486...5d9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #6 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kontakt alle! Ingen grunn til å holde tilbake! Anonymkode: af486...5d9 Eh, gjelder å få frem alle sider av saken først før en slår på stortromma. Det virker ikke som TS har fått skolens side av saken ennå. Det som kommer fra barnet er subjektivt, saken kan gjerne være annerledes eller mer nyansert enn det som blir fortalt hjemme. Så lønner seg å møte skolen med spørsmål. Om skolen ikke klarer å svare eller tar tak kan en eskalere. Anonymkode: ed25c...608 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #7 Skrevet 22. september 2023 Ta det direkte med foreldrene. Slutt å forvente å skolen skal ordne opp i alt, lærerne et ansatt for å undervise, ikke megle mellom barn og foreldre. Anonymkode: 2bafd...a82 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #8 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eh, gjelder å få frem alle sider av saken først før en slår på stortromma. Det virker ikke som TS har fått skolens side av saken ennå. Det som kommer fra barnet er subjektivt, saken kan gjerne være annerledes eller mer nyansert enn det som blir fortalt hjemme. Så lønner seg å møte skolen med spørsmål. Om skolen ikke klarer å svare eller tar tak kan en eskalere. Anonymkode: ed25c...608 Først sjekke. Og så: stortromma! Anonymkode: af486...5d9
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #9 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ta det direkte med foreldrene. Slutt å forvente å skolen skal ordne opp i alt, lærerne et ansatt for å undervise, ikke megle mellom barn og foreldre. Anonymkode: 2bafd...a82 Anbefaler ikke dette! De kan observere på skolen først, finne litt ut av det. Foreldre går fort i forsvar og det kan eskalere. Anonymkode: af486...5d9 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #10 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ta det direkte med foreldrene. Slutt å forvente å skolen skal ordne opp i alt, lærerne et ansatt for å undervise, ikke megle mellom barn og foreldre. Anonymkode: 2bafd...a82 Blir vanskelig å undervise etterhvert når læringsmiljøet blir dårlig. Anonymkode: af486...5d9 4
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #11 Skrevet 22. september 2023 Siden dette er første gang tenker jeg det kan være greit å finne ut mer om situasjonen. Fra egen skoletid husker jeg godt hvordan ett barn ble jevnlig tullet med av andre, og det ble selvfølgelig tatt opp med skolen mange ganger. Først da barnet tok igjen fysisk ble det tatt på alvor. Hva slags relasjon har ditt barn med barnet som angrep? Er ditt barn en som kan tøyse uten å mene noe vondt med det, men misforstå hvor mye tøysingen sårer andre? Anonymkode: 95a1e...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #12 Skrevet 22. september 2023 Mine barn har ikke vært utsatt for noe sånt, men eldste var en forsiktig gutt da han var mindre som ikke tok igjen (han er mye tøffere nå som han er stor). Han ga vi faktisk beskjed om å ta igjen titt og ofte. Kan det være en mulighet? Det er ikke lov å snakke stygt og slå og sloss, men alle har rett til å forsvare seg. Mobberne blir ofte satt ut av det, de er ikke vant til at noen tør å ta igjen. Jeg tenker du må høre med skole og SFO hva de har sett. Mest sannsynlig tar de en prat med barnet/foreldrene og følger opp at det blir bedre (om dere har gode lærere), men hvis de ikke har fått det med seg, ikke viser tegn til å ville gjøre noe med det og det er noe som har skjedd flere ganger går du til rektor og ber om at de gjør noe med saken nå (9A). Da er de tvunget til å agere med en gang. Anonymkode: 8aab3...2e7 2
LivetErEnLek Skrevet 22. september 2023 #13 Skrevet 22. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du må kontakte skolen, og få deres versjon av saken, samt få den andre elevens versjon. Og så må man finne en løsning slik at det ikke skjer igjen. Dersom det fortsetter, og skolen ikke gjør mer, det er først da du kan fremme 9A sak. Anonymkode: aab1b...31b Det er feil, du kan melde 9a-sak med en gang. Det setter igang en aktivitetsplikt fra skolens side og alt skal dokumenteres skriftlig. 1 1
RealistiskDot Skrevet 22. september 2023 #14 Skrevet 22. september 2023 Få barnet ditt til å banke dritten ut av det andre barnet, det er nok det eneste som fungerer slik at mobberne får en skikkelig lærepenge. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #15 Skrevet 22. september 2023 Du bør lære barnet ditt å ikke ta i mot. Ikke bli stående som skive.. Hver gang noen begynner bør barnet si "nei, nå er du slem, dette vil jeg ikke høre på" og så gå vekk -for å finne en voksen eller andre barn, og si fra, eller bare overse mobberne. Med voksne douchebags så overser jeg lett, lar det ikke gå inn på meg lengre. (Har blitt mobbet mye i livet) Nå, stort sett (er fortsatt bare et menneske) så trekker jeg bare trekker litt på skuldrene og 🤷🏼 og bare "jaja, (haha noen ganger), ditt valg, -vil du være kjip så får du bare være det da, mer trist for deg som er sånn, enn for meg som kan gå min vei! Må være et kjedelig liv.." Sier det ikke høyt nødvendigvis, men jeg tenker det og "er" i den tilstanden i øyeblikket. Og neste tanke er "nå går jeg å gjør noe annet" Du kan lese om "gray rocking" gjerne forbundet med de som ønsker mindre kontakt med narsissistiske familiemedlemmer. Og så er selv-følelsen ellers også veldig viktig å følge med på. Ryggen blir fort krumbøyd av konstant mobbing og erting. Har barnet ditt noen gode venner? Finnes det noen fritidsaktiviteter som kunne vært gøy å være med på, som også åpner muligheten for flere venner? Dans kanskje? Musikk? Bueskyting? Haha Om hun liker å tegne/male så kan du melde henne på noe der, det kan komme godt med i alle aspekter i livet også. Mye terapi i tegning. Men finn noe som føles lett og enkelt, noe som barnet vil og ønsker Generelt med mestring så vet man jo etterhvert hvor god man er og hva man gjør, at overfladisk pjatt fra en mobber blir så meningsløst. Det er som å være god i jobben sin og dermed kunne håndtere vanskelige situasjoner. Og man blir vant til kritikk og selvkritikk, men også til ros og det å tørre å "rose seg selv" og oppmuntre seg selv. Må jo det, får jo ikke til noe uten. Men jo, mitt råd er at dere gir henne en sjanse til å mestre noe utenfor det miljøet hun ellers har på skolen. Og at dere lærer henne å bare gå, ikke gidde å bry seg, ikke bli stående. Bare gå. Anonymkode: 9e364...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #16 Skrevet 22. september 2023 Send en melding til kontaktlærer og be om en telefonsamtale. Det verste er lange mailer fra foreldre. Vi må uansett ringe opp igjen. Er du heldig, klarer kontaktlærer å ordne opp i det raskt på skolen. Be om en telefon når lærer har snakket med barna. Ordner det seg ikke, kan du be lærer om 9a-sak. Da kan du også gjerne sende det skriftlig med en kort beskrivelse til kontaktlærer og rektor. Anonymkode: adcbe...d21
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #17 Skrevet 22. september 2023 2 hours ago, LivetErEnLek said: Det er feil, du kan melde 9a-sak med en gang. Det setter igang en aktivitetsplikt fra skolens side og alt skal dokumenteres skriftlig. Nettopp. Du skal ikke sjekke og vente og se eller noe som helst. Meld 9A med en gang, da har skolen plikt til å undersøke og grundig dokumentere. Anonymkode: 43921...470
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 Lær også barnet ditt å ta tilbake. Informer lærer også hva du lærer barnet ditt, så vet de om det om noe skjer. De får kanskje også litt mer motivasjon til å faktisk gjøre noe annet enn å flytte papirer (skrive vedtak bla bla bla) Anonymkode: 33bdb...bce 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #19 Skrevet 23. september 2023 LivetErEnLek skrev (13 timer siden): Det er feil, du kan melde 9a-sak med en gang. Det setter igang en aktivitetsplikt fra skolens side og alt skal dokumenteres skriftlig. Men er det lurt å melde 9A sak med en gang før en i det hele tatt vet hva som skjer? Skolen har begrensa ressurser. Å gi de en sjanse til å løse saken før en slå på stortromma er fornuftig. Også for barnet sitt del (selvfølgelig forutsatt at det ikke er uvanlig grov sak barnet forteller om). Anonymkode: ed25c...608
Fjaselina Skrevet 23. september 2023 #20 Skrevet 23. september 2023 RealistiskDot skrev (13 timer siden): Få barnet ditt til å banke dritten ut av det andre barnet, det er nok det eneste som fungerer slik at mobberne får en skikkelig lærepenge. Dårligaste rådet eg har sett på lenge. Først må ein finne ut av kva som faktisk har skjedd. Eg har mange års erfaring i skulen, og dessverre er det alltid nokre foreldre som går rett til angrep. Og av og til er det heilt feil! Det er mange konflikter som kan vere ein eingangshappening, f eks knuffing som blir ein slåsskamp. Det er ikkje mobbing. Men for all del, lær barnet ditt å slå først og snakke etterpå. Det blir gode sosiale relasjoner av slikt... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå