Gå til innhold

Fly alene for første gang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jobben min har fått en invitasjon til å delta på en messe. Jeg fikk forespørsel om å reise å det har jeg veldig lyst til, men jeg har aldri flydd alene før. Er ikke så redd for selve flyreisen for den er bare på ca 45 min, men det er det å ikke vite helt hva man skal gjøre på flyplassen. Ved tidligere flyreiser så har liksom reisefølget mitt ordnet alt. Skal reise med bare håndbagasje så trenger ikke å sjekke inn bagasje. Hva gjør jeg når jeg kommer inn på flyplassen? Sjekker man inn via en skranke eller en sånn selvhjelpsmaskin? Andre tips?

Anonymkode: f936b...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iom at det er en så kort flytur, så regner jeg med at det er innenlands?

I så fall ville jeg lastet ned appen til flyselskapet du skal reise med, så kan du sjekke inn der. Eventuelt på maskin på flyplassen. Lurer du på noe, så har sannsynligvis flyselskapet en representant på gulvet som er der for å hjelpe fortapte sjeler som ikke vet hva de driver med.

Pakk flytende gjenstander og større elektroniske artikler (som PC, Kindle, hodetelefoner) lett tilgjengelig - du må ta det ut av bagen din - sånn at du ikke tar opp unødvendig tid i sikkerhetskontrollen. Har du høye hæler eller spesielt grove sko, så må de også av før du kan gå gjennom detektoren. 

Når tingene dine kommer ut på andre siden, så er det normal høflighet å være så rask som mulig og legge brettene på anvist plass etter at de er tømt.

Følg skiltingen og finn gaten din.

Board når det blir din tur.

Følg med på sikkerhetsinstruksjonene fra flypersonalet.

Ikke klapp når flyet lander.

God tur.

• Liker 2
Skrevet

Møt om i god tid før avgang!

Sjekk inn via skranke. Det står personer som hjelper deg hvis du trenger hjelp, de har gule vester på seg. 

Så går du til sikkerhetssjekk. Deretter så går du til gaten, i allefall orienter deg og finn ut hvor den er.

Har du tid så kan du jo handle og gå på kafe i mellomtiden. Men pass på å gå til gaten før boarding. 

Er du usikker på hva du kan ha med deg på flyet så gå innom Avinor sin nettside. Ha mobil, laptop ladere osv lett tilgjengelig slik at du kan ta det lett ut i sikkerhetssjekken.

Dette går fint.

Anonymkode: cccab...f4b

• Liker 1
Skrevet
Norja skrev (På 22.9.2023 den 9.43):

Iom at det er en så kort flytur, så regner jeg med at det er innenlands?

I så fall ville jeg lastet ned appen til flyselskapet du skal reise med, så kan du sjekke inn der. Eventuelt på maskin på flyplassen. Lurer du på noe, så har sannsynligvis flyselskapet en representant på gulvet som er der for å hjelpe fortapte sjeler som ikke vet hva de driver med.

Pakk flytende gjenstander og større elektroniske artikler (som PC, Kindle, hodetelefoner) lett tilgjengelig - du må ta det ut av bagen din - sånn at du ikke tar opp unødvendig tid i sikkerhetskontrollen. Har du høye hæler eller spesielt grove sko, så må de også av før du kan gå gjennom detektoren. 

Når tingene dine kommer ut på andre siden, så er det normal høflighet å være så rask som mulig og legge brettene på anvist plass etter at de er tømt.

Følg skiltingen og finn gaten din.

Board når det blir din tur.

Følg med på sikkerhetsinstruksjonene fra flypersonalet.

Ikke klapp når flyet lander.

God tur.

Det er innlands. Ålesund-Trondheim. Kan man ha med en liten trillekoffert og en veske som håndbagasje? Takk for tipsa! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er innlands. Ålesund-Trondheim. Kan man ha med en liten trillekoffert og en veske som håndbagasje? Takk for tipsa! 😊

Det kommer an på hva som er inkludert i billetten din. Go Light/mini-billetter inkluderer kun veske under setet. Hvis du reiser gjennom jobb vil jeg anta at du har en SAS plus/Widerøe flex-billett som inkluderer både veske under setet og liten trillekoffert. 

Anonymkode: adf76...0a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kommer an på hva som er inkludert i billetten din. Go Light/mini-billetter inkluderer kun veske under setet. Hvis du reiser gjennom jobb vil jeg anta at du har en SAS plus/Widerøe flex-billett som inkluderer både veske under setet og liten trillekoffert. 

Anonymkode: adf76...0a1

Har ikke fått billetten enda så får bare vente å se. Føler meg så dum som spør om det her, men jeg liker å være forberedt i god tid før avreise. Er en generelt nervøs person som er redd for å drite meg ut 🥴

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ts her igjen

Må toalettsaker være i orginalembalasjen når de skal pakkes i den 1 liters posen til håndbagasjen? Har alltid sjekket inn bagasjen ved tidligere reiser. Siden det er bare for ett døgn så trenger jeg ikke det. 

Skrevet

Flytende må være i beholdere max 100 ml. Ingen krav om originalemballasje. Heller alltid fuktighetskrem i liten beholder.

Anonymkode: 95017...558

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her igjen

Må toalettsaker være i orginalembalasjen når de skal pakkes i den 1 liters posen til håndbagasjen? Har alltid sjekket inn bagasjen ved tidligere reiser. Siden det er bare for ett døgn så trenger jeg ikke det. 

Nei, det trenger de ikke. Du kan kjøpe slike små flasker og tømme over egen sjampo, om du vil det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Flytende må være i beholdere max 100 ml. Ingen krav om originalemballasje. Heller alltid fuktighetskrem i liten beholder.

Anonymkode: 95017...558

Tusen takk for svar 😊 

Skrevet
reiseglad skrev (6 minutter siden):

Nei, det trenger de ikke. Du kan kjøpe slike små flasker og tømme over egen sjampo, om du vil det. 

Tusen takk for svar 😊

Skrevet

Det er også vanlig å håndhilse på personalet når du går ombord.

Anonymkode: d7212...ea8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er IKKE vanlig å håndhilse på personalet når du går ombord.

Anonymkode: 0731a...a49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er også vanlig å håndhilse på personalet når du går ombord.

Nei nei nei, ikke prøv deg. 

Det er vanlig å smile og si hei, men du håndhilser aldri på personalet når du går om bord.

Anonymkode: 37550...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...