Gå til innhold

Operasjon av hallux valgus og narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

har noen operert hallux valgus? Og hvordan er det med narkose for dere som har gjort det? Skal opereres før jul

takk for svar! :)

Anonymkode: 01994...3c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har gjort det. Anbefales! Det gjøres ikke i narkose.

Anonymkode: a8af5...512

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg har gjort det. Anbefales! Det gjøres ikke i narkose.

Dette kan avtales med anestesilegen. Hvis man er redd og vil ha narkose så får man det

Anonymkode: 09867...345

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan avtales med anestesilegen. Hvis man er redd og vil ha narkose så får man det

Tviler på det.  Man «sover» jo. Ingen grunn til å ha narkose.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Tviler på det.  Man «sover» jo. Ingen grunn til å ha narkose.

Du kan tvile så mye du vil. Ønsker man narkose så får man det

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hvorfor ønsker noen det? Jeg sov meg gjennom det hele uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke full narkose vel? Det er vel det som kalles «lett narkose» der man puster selv?

Skrevet

Jeg tok begge samtidlig og hadde narkose. Funket fint - litt smerter etterpå med fikk smertestillende og kvalmedempende- lykke til! 

Anonymkode: 287e0...661

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke full narkose vel? Det er vel det som kalles «lett narkose» der man puster selv?

Der jeg jobber får de gjerne velge hvis de er veldig redde. Pasienten bare avtaler med anestesilegen hva som er ønskelig. Ikke opplevd at ønsker ikke oppfylles

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor ønsker noen det? Jeg sov meg gjennom det hele uansett.

Fordi noen er veldig redde for operasjon og klarer ikke stresse ned. Da klarer de heller ikke alltid å sove gjennom det uten narkose

Skrevet

Jeg opererte både hallux valgus og hallux rigidus i narkose, på Volvat.  Der var det vanlig prosedyre, fikk jeg beskjed om når jeg spurte hvorfor de ikke brukte lokalbedøvelse. Snittet opp bindevevet i leggen i samme slengen, da det var for stramt til at muskulaturen fikk nok bevegelsesrom. 
Fikk på en slags gipsstøvel de første ukene, og gikk så over til en stiv sandalgreie i noen uker til. Jeg synes det var ganske vondt, men er veldig fornøyd med resultatet :) 

Skrevet

Fikk bare lokalbedøvelse på 90-tallet. På legekontoret til lege som hadde privatpraksis ved siden av kirurg-jobb på sykehus. Operasjonen var ikke vond, men mye ekle lyder av hammer, meisel og slipemaskin 😃. Men jeg hadde veldig vondt et par uker etterpå, og gikk ikke normalt før 5 - 6 uker etterpå. Spurte kirurgen om krykker, men han sa det ikke var nødvendig. Bare tull, jeg måtte låne meg krykker. Lykke til!

Anonymkode: 30496...54c

Skrevet

Det kan gjøres i lokal, lokal med sedasjon, narkose, ankelblokade eller spinal. 

Anonymkode: f8da1...4b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De gjør jo samme operasjonen selv om du er narkose eller med lokalbedøvelse. Det siste er ingenting å være redd for.

Anonymkode: fb77d...394

Skrevet

De vil antagelig ikke gi narkose da det er større risiko og de foretrekker alltid å ikke gi narkose. Men sedasjon er veldig vanlig, da sover du godt under hele og får ikke med deg noenting (kalles ofte "lett narkose" ovenfor pasienter). Jeg hadde blokade og sedasjon, elsket den blokaden for da var det helt smertefritt en god stund etterpå. 

Anonymkode: ac4e9...5bc

Skrevet

Dem sa jeg skulle få narkose og det er for det beste for meg :)

Anonymkode: 01994...3c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De gjør jo samme operasjonen selv om du er narkose eller med lokalbedøvelse. Det siste er ingenting å være redd for.

Anonymkode: fb77d...394

Nå er det ikke jeg som er redd, og det hjelper ikke å fortelle dette til pasientene. Man respekterer deres ønsker og tanker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 10.17):

Jeg tok begge samtidlig og hadde narkose. Funket fint - litt smerter etterpå med fikk smertestillende og kvalmedempende- lykke til! 

Anonymkode: 287e0...661

Spørsmål til deg som opererte begge samtidig. Hvordan var det? Måtte du ha rullestol? Vil du anbefale det eller angret du. Jeg ønsker å operere begge da jeg har fått mer plager. Det raskeste er å ta det samtidig, men ulempen er å ikke kunne gå.
En kollega opererte for at par år siden og hadde gips og krykker i seks uker, men var på jobb ganske fort.

Andre som har operert begge samtidig som kan komme med erfaringer?

Anonymkode: 4590a...d3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 14.31):

De vil antagelig ikke gi narkose da det er større risiko og de foretrekker alltid å ikke gi narkose. Men sedasjon er veldig vanlig, da sover du godt under hele og får ikke med deg noenting (kalles ofte "lett narkose" ovenfor pasienter). Jeg hadde blokade og sedasjon, elsket den blokaden for da var det helt smertefritt en god stund etterpå. 

Anonymkode: ac4e9...5bc

Risikoen ved narkose i Norge på friske pasienter er nærmest null. Det har vært dødsfall pga anafylaksi ved lokalbedøvelse, så det er også en risiko. Den største grunnen er at narkose krever flere ressurser og at det kun er spesialspl som er der. Poliklinikken kan gi blokade og beroligende. 

Anonymkode: f8da1...4b9

Skrevet

I Norge er det jo ikke uvanlig at eldre som opereres får et psykotisk delirium og tror legene er ute etter dem. Sykdom er en belastning for alle. Derfor er legene veldig skånsomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...