Gå til innhold

Reiseforsikring og dekning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det sies at man må lese nøye og sette seg inn i forsikringsvilkårene. Så da er det det jeg er i gang med, og stusser over en ting.

Reiseforsikring dekker ikke tyveri dersom man ikke har passet på tingene sine. Forsikringen dekker heller ikke gjenglemte ting.

Når jeg sitter og leser dette så tolker jeg det som at forsikringen kun dekker ran.

Altså, hvis du glemmer noe. Din skyld. Ingen dekning

Hvis du har blitt frastjålet noe. Din skyld, du passet ikke på. Ingen dekning.

Det er altså kun ved ran at man får dekket ting som forsvinner.

Jeg er ingen ekspert på forsikringer. Formuleringene er vage og ofte utformet for å unngå å måtte betale ut noe. Jeg prøver virkelig å sette meg inn i vilkårene. Men de er vanskelige å tolke. Det er vanskelig å vite om faktisk får dekket noe eller ikke.

Er det noen som har fått dekket ting som har forsvunnet uten at det har vært snakk om ran? Hvilket selskap brukere dere?

Anonymkode: 84693...434

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette med å passe på tingene sine handler om å ikke gå i en trang handlegate med mobilen i baklomma, ikke henge fra seg jakka i en ubemannet garderobe, sette veska fra seg bak stolryggen på kafeen, gå på toalettet mens kofferten står ubevoktet utenfor og lignende. Mobiler og lommebøker som forsvinner mens man er på grøftefyll dekkes heller ikke. 

Har ikke blitt frastjålet noe selv, men kjenner flere som har fått telefon eller lommebok stjålet fra veske, det har blitt dekket.

Anonymkode: f8090...34a

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Reiseforsikring dekker ikke tyveri dersom man ikke har passet på tingene sine. Forsikringen dekker heller ikke gjenglemte ting.

Om du legger igjen mobilen, lommeboka og boka på strandstolen på stranda og du går ut i sjøen for en dukkert og ting er borte når du kommer tilbake gjelder ikke forsikringen. Det var et tyveri, men du passet ikke på det. 

Om du legger mobilen i veska og henger veska på stolen ved et bord og går i baren for å bestille en drink og veska er borte når du kommer tilbake med drinken dekker ikke forsikringen tyveriet, siden du ikke passet på det. 

Om du har verdisakene dine innelåst på rommet ditt vil selvfølgelig reiseforsikringen gjelde. Samme hvis det blir stjålet av lommetyver, ranere osv. 

Og glemmer du å ta med veska hjem fra en fyllefantekveld er det selvfølgelig ikke en plutselig og uforutsett hendelse som dekkes av forsikringen. Det er en tabbe, ikke ulykke eller uhell 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette med å passe på tingene sine handler om å ikke gå i en trang handlegate med mobilen i baklomma, ikke henge fra seg jakka i en ubemannet garderobe, sette veska fra seg bak stolryggen på kafeen, gå på toalettet mens kofferten står ubevoktet utenfor og lignende. Mobiler og lommebøker som forsvinner mens man er på grøftefyll dekkes heller ikke. 

Har ikke blitt frastjålet noe selv, men kjenner flere som har fått telefon eller lommebok stjålet fra veske, det har blitt dekket.

Anonymkode: f8090...34a

Hadde mobilen blitt stjålet fra lomma di hadde det blitt dekket.

Ellers har du rett.

Mvh forsikringsrådgiver 

Anonymkode: 15129...28d

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (21 minutter siden):

Om du legger igjen mobilen, lommeboka og boka på strandstolen på stranda og du går ut i sjøen for en dukkert og ting er borte når du kommer tilbake gjelder ikke forsikringen. Det var et tyveri, men du passet ikke på det. 

Om du legger mobilen i veska og henger veska på stolen ved et bord og går i baren for å bestille en drink og veska er borte når du kommer tilbake med drinken dekker ikke forsikringen tyveriet, siden du ikke passet på det. 

Om du har verdisakene dine innelåst på rommet ditt vil selvfølgelig reiseforsikringen gjelde. Samme hvis det blir stjålet av lommetyver, ranere osv. 

Og glemmer du å ta med veska hjem fra en fyllefantekveld er det selvfølgelig ikke en plutselig og uforutsett hendelse som dekkes av forsikringen. Det er en tabbe, ikke ulykke eller uhell 

👍🏻 du har skjønt det.

Anonymkode: 15129...28d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...