Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kvinne på 57 år vurderer å ta opp lån på 2,5 millioner. Har 500 000 i egenkapital og har fått innvilget 2,5 i lån av banken. Tjener 560 000 i året. Hadde vært så deilig å eie noe selv igjen, etter noen år på leiemarkedet. Men det er usikre tider og boligen vil koste meg ca 18 000 i mnd med felleskostnader, samt være mindre i størrelse enn en leiebolig til ca 12 000. Bor i et ganske dyrt område. Hva ville du gjort? Noe annet jeg bør tenke på?

Anonymkode: f3490...ff8

Skal man ta opp lån alene som 57-åring, bør man beregne størrelsen på fremtidig pensjon før avgjørelsen tas.

Så man ikke får et sjokk og eventuelt må selge boligen når man går over i pensjonistenes rekker.

Anonymkode: 2a1d1...503

• Liker 2
  • Nyttig 2

Fortsetter under...

Har du råd til å sitte med disse utgiftene i 30 år?

Vi tok opp ca det i lån, men vi er 30 og betaler ekstra hver måned. Blir ferdige rett over 40 år gamle, og om vi noen gang flytter prøver vi å holde oss gjeldsfrie. Det er veldig lite gunstig å kjøpe akkurat nå, prisene er høye. 

Sett opp et realistisk budsjett basert på de siste 3 mnd. Hva bruker du faktisk? Hva sitter du igjen med hver måned med det huslånet? Husk at du må spare til vedlikehold, og bør ha en god buffer når du eier bolig. Alt er ditt ansvar (men ser du har fellesutgifter så noen få ting går vel av borettslaget, som forøvrig også når som helst kan øke utgiftene...).

Når du har sett hva du faktisk sitter igjen med, har du råd til dette som pensjonist? Og har du råd til å leve slik du ønsker her og nå? Hvis ja, kjør på, men vær ærlig med deg selv, for det er deg selv dette går utover. Husk det er dyrt å selge bolig også om du skulle angre.

Anonymkode: f1b87...4ef

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kvinne på 57 år vurderer å ta opp lån på 2,5 millioner. Har 500 000 i egenkapital og har fått innvilget 2,5 i lån av banken. Tjener 560 000 i året. Hadde vært så deilig å eie noe selv igjen, etter noen år på leiemarkedet. Men det er usikre tider og boligen vil koste meg ca 18 000 i mnd med felleskostnader, samt være mindre i størrelse enn en leiebolig til ca 12 000. Bor i et ganske dyrt område. Hva ville du gjort? Noe annet jeg bør tenke på?

Anonymkode: f3490...ff8

Noen år yngre enn deg, men alene med lån på 4.5.

Betaler 19k for alt i mnd. Samme  inntekt

Anonymkode: 51fe3...3f1

Med den inntekten ville jeg nølt veldig med å påta meg det lånet i den alderen. Jeg kunne fint gjort det om jeg øynet en solid lønnsøkning de neste årene, men du blir jo veldig utsatt om renten øker ytterligere. Om du ikke tåler at renta øker med 5% uten at det påvirker økonomien, ville jeg aldri kjøpt bolig i don situasjon.

Ville heller satset på langtidsleie et sted hvor man har en god relasjon til utleier.

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.9.2023 den 16.41):

Tok nylig opp boliglån på 3,2. Enslig forsørger. For meg ble det rimeligere å kjøpe enn å leie 

Anonymkode: c49ce...485

Hvor høy inntekt har du med alt, hvor gamle er barna dine, hva er boligens verdi, hvor gammel er du?

Anonymkode: 86eb0...63d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...