Gå til innhold

Ta opp høyt boliglån nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne på 57 år vurderer å ta opp lån på 2,5 millioner. Har 500 000 i egenkapital og har fått innvilget 2,5 i lån av banken. Tjener 560 000 i året. Hadde vært så deilig å eie noe selv igjen, etter noen år på leiemarkedet. Men det er usikre tider og boligen vil koste meg ca 18 000 i mnd med felleskostnader, samt være mindre i størrelse enn en leiebolig til ca 12 000. Bor i et ganske dyrt område. Hva ville du gjort? Noe annet jeg bør tenke på?

Anonymkode: f3490...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig dårlig timing å kjøpe nå på topp. Hvis ikke det er drømmeboligen ville jeg hatt is i magen. Prisene vil synke utover vinteren og 2024.

Anonymkode: 515f9...037

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis bør man være 2 for å ta så høyt lån om du ikke går opp 300´ i lønn.  Helt vannvittig at banker tilbyr så høyt lån med lav lønn.

Anonymkode: bebd9...8a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme lønn som deg, men har lavere lån. 
Jeg håper virkelig aldri jeg vil måtte betale så mye i bokostnader før lønnen stiger betraktelig. 

Jeg betaler i dag 14 500,- for lån og fellesutgifter. Bolig til verdi av 3 500 000. 
Ser etter ny bolig, men jeg kommer ikke til å vurdere noe som vil koste meg mer enn 16 000,- for lån med dagens rente, pluss fellesutgifter. 
Men jeg ønsker ha råd til å reise på 2ukers sydenferie hvert år, og ha råd til å gå ut å spise en gang i måneden, samt ta noen glass vin med venninner på en kafe i blant. 

Anonymkode: 9defc...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kvinne på 57 år vurderer å ta opp lån på 2,5 millioner. Har 500 000 i egenkapital og har fått innvilget 2,5 i lån av banken. Tjener 560 000 i året. Hadde vært så deilig å eie noe selv igjen, etter noen år på leiemarkedet. Men det er usikre tider og boligen vil koste meg ca 18 000 i mnd med felleskostnader, samt være mindre i størrelse enn en leiebolig til ca 12 000. Bor i et ganske dyrt område. Hva ville du gjort? Noe annet jeg bør tenke på?

Har likt regnestykke,med 23 års nedbetaling igjen (dog 5xEK) og det oppleves trangt. Vil du klare deg som pensjonist med så høye utgifter? Har du arv i vente?
det er det du må tenke på. Renta flyr i været og dersom den ikke går ned vil du ikke ha sjans som minstepensjonist å beholde boligen. 

Anonymkode: ab4a7...da1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok om du klarer å vente litt med å kjøpe. Markedet får helt sikkert en nedtur snart og da kan du gjøre et godt kjøp. 

Anonymkode: e0bab...1d2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjeld som pensjonist er nei-nei. Da lever du som en fattigmann. Ikke regn med annet en minstepensjon i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 mill i lån, ca 400 000 utbetalt etter skatt, aleneforsørger for et barn. Trangt, men det går fint. Har bundet renten på 4,5% ca 10500-11000 i mnd på lån+2000 i forsikring og kommunale avgifter. Hadde vurdert å binde renten om du vil være sikker på å klare utgiftene neste årene. Lang bindingstid. Tror renten bli værende høy en stund, og den skal fortsette å øke.

Anonymkode: e0bab...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt. Men kanskje ventet bittelitt, til prisene går noe mer ned. Klarer du renten som kommer nå fremover, bil du få kjøpt til god pris og utsiktene fremover blir bedre. Men liker du det gode liv med turer ut, gode viner og noen reiser av og til, ville jeg heller leid og vært fornøyd med det. Personlig vil jeg så gjerne eie en liten flekk på denne jorden at jeg gladelig spiser havregryn en god stund.

Anonymkode: b647b...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært 25 ville jeg sagt kjør på, men du har jo ganske lav inntekt og EK i fht. alder og sikkert ikke mange år igjen i arbeidslivet så da er det vesentlig at du ikke gambler bort egenkapitalen med å kjøpe på topp… Har du i det hele tatt regnet på om du kan betjene er slikt lån med pensjonen din?

Anonymkode: b6738...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du har fått 2,5 mill I lån på den inntekten nær du nærmer deg pensjonist.

Anonymkode: 44752...e75

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høyt boliglån??? Vi har 7 mill i lån

Anonymkode: 87773...c82

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt er relativt. 2,5 M lån på 560 k årlig inntekt er et høy boliglån. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å gud, du har ikke så god økonomiforståelse du stakkars. Skjønner jo at noen har litt tungt for det.

Anonymkode: 44752...e75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

"vi" er ett veldig viktig poeng her...  Det er veldig enkelt slik at man får høyere lån dersom man er to, enn hvis man er alene. 

Hvor høy gjeldsgrad har dere samlet? 

Anonymkode: 9defc...d67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vanligvis bør man være 2 for å ta så høyt lån om du ikke går opp 300´ i lønn.  Helt vannvittig at banker tilbyr så høyt lån med lav lønn.

Lønna er i gjennomsnittsjiktet så den er ikke lav.

"Utlånsforskriften, tidligere kalt boliglånsforskriften, legger føringer for hvor mye du kan få i lån. Den sier blant annet at du må ha 15 prosent egenkapital, og at du ikke kan låne mer enn fem ganger inntekten din."

Sånn sett er vedkommende innenfor. Jeg ville likevel tenkt meg godt om.  Dersom prisen går veldig opp så kan hun selge om noen år med god fortjeneste. Om hun derimot har planer om å bo der lenge og heller ikke har noen penger i vente så er 18 000 i mnd mye. 

Anonymkode: 25398...665

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke folk som «vil» slite med boliglån resten av livet når de snart er 60. Hvorfor ikke flytte til et sted man har råd til bolig? Ts har hva, 16 år igjen av arbeidslivet? 

Anonymkode: 7c373...dd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mye lån i det hele tatt...

renten flater jo ut nå, så om du tåler dagens rente er det jo ikke noe problem...

Man kjøper og selger i same marked også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville kjøpt når du finner noe du har lyst på. Din store fordel er at du ikke skal selge noe først. Du har EK og du har fått lån. Det betyr at du kan legge inn skambud på boliger som egentlig er over din prisklasse. 3mnok i antydning? Du byr 2,5.

En annen ting "førstegangskjøpere" kan tenke på i disse dager er at ved å kjøpe på en rentetopp, så vil det etterhvert bli billigere og billigere å ha dette lånet. I motsetning til de som kjøpte på 1,5 prosent rente for tre år siden og samtidig hentet seg Tesla til 0,25 prosent rente osv. 

Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg skjønner ikke folk som «vil» slite med boliglån resten av livet når de snart er 60. Hvorfor ikke flytte til et sted man har råd til bolig? Ts har hva, 16 år igjen av arbeidslivet? 

Anonymkode: 7c373...dd8

Skal TS jobbe til hun 73...?

Anonymkode: b8ed0...07e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...