Gå til innhold

Flytte sammen, eierandel på hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min skal kjøpe seg inn i huset mitt. Jeg har 1,3 millioner i egenkapital i huset og han har 800 000 på konto. Planen er at vi skal ha helt felles økonomi, men jeg syns det blir litt feil med felles økonomi når vi har forskjellig eierbrøk. Men samtidig har vi lyst til å være "ordentlig" familie og dele alt. Hva er den beste måten å gjøre dette på? 

Vi har begge særkullsbarn. Han betaler 5000 i barnebidrag mens jeg får 2000. Mine to er 50 % hos meg og hans ene barn er annenhver helg. Så det blir nok flere utgifter med mine på daglig basis.

Han skal kjøpe ut moren min som eier huset sammen med meg. 

Han tjener ca 150 000 mer enn meg.

Tar gjerne imot noen innspill på situasjonen 😊

Anonymkode: 39d50...6e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville definitivt hatt separat økonomi og bare delt felles utgifter 50/50.

Hvorfor skal dere ha ulik eierbrøk på boligen?

Anonymkode: 80a2a...ee1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville definitivt hatt separat økonomi og bare delt felles utgifter 50/50.

Hvorfor skal dere ha ulik eierbrøk på boligen?

Anonymkode: 80a2a...ee1

Fordi jeg eier mer av boligen enn han når jeg har 1,3 og han 800 000

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det spør  om dere har lån, og hvordan dere fordeler utgiften på dette? 

Anonymkode: 24337...0a9

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med første AB, del økonomien deres hver for seg. det gjør det mye lettere hvis det skulle flytte fra hverandre feks. 
Dere har barn hver for dere også med forskjellig samværsprosent og som kompliserer felles økonomi. 

Hvor mye % han skal ha eierandel på kommer veldig an på hva huset har av  verdi og hvor mye lån dere skal ha hver for dere.  
sett dere sammen og regn ut hva pris på huset er og ha dere tenker dere i lån osv. 

Anonymkode: c0cc6...620

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er bare å ha ulik del av lånet. Han tar opp 500’ ekstra i lån. Siden han tjener mer enn deg, vil han fint kunne nedbetale mer. Det vil være urettferdig å hensynta høyere ek og ikke høyere inntekt dersom dere skal ha felles økonomi. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Det er bare å ha ulik del av lånet. Han tar opp 500’ ekstra i lån. Siden han tjener mer enn deg, vil han fint kunne nedbetale mer. Det vil være urettferdig å hensynta høyere ek og ikke høyere inntekt dersom dere skal ha felles økonomi. 

Å ja, da skjønner jeg 😊 

Takk for innspill alle sammen. Huset er verdt 5,5 millioner. 

Skrevet

Han kan ha større lån enn deg ja. Hvis dere har ulik eierbrøk må du betale mer av utgifter, vedlikehold og oppussing. Hvordan ser du for deg det med separat økonomi? Du må bruke penger på huset men han har mer lommepenger? Dere er jo ikke veldig langt fra hverandre i eierbrøk heller? 

Anonymkode: 9d53d...555

• Liker 2
Skrevet

Dere har to ulike lån. Ditt lån vil være lavere enn hans. Men dere eier like mye.

letteste og mest rettferdige måten å gjøre det på.

Men da må alt annet også være rettferdig økonomisk. Du har to barn som er der 50%. Da er det også mest rettferdig at du betaler mer mat og mer strøm. 

Men så tjener han igjen litt mere enn deg. 

poenget er at det ikke finnes noen fasit. Dere må bare bli enige i det som føles riktig og rettferdig ut for dere!

Skrevet

Må han kjøpe seg inn med en gang?? 

Anonymkode: dc2e9...104

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo ikke gitt 

Anonymkode: 55e29...b31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...