AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #1 Skrevet 22. september 2023 Hei. Ungen min er på 3 år og har blitt slått og kløe flere ganger i bhg fra samme jente. Først var det bite merke på skulderen, Og etter det var klør på skinne og nå hele ansikte plus rett ved øye som er ille… han kunne blitt alvorlig skadet hvis hadde hun truffet inni ene øyet, Jeg har snakket med ped-leder hun mener at gutten min sa det er min (lek) derfor hun ( barn) likte ikke det han sa derfor kløre hun han... Han skriker i sovn, våkner og skjelver og klemmer oss og sier Hjelp Hjelp mamma😢💔 . Jeg har til om sendt mail til ledlesen om det, bekymret for mitt barnstrygghet i bhg. Hva skal jeg gjør eller få slutt på den traumatisk hendelsen... Noen råd? Anonymkode: 3a91b...381 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #2 Skrevet 22. september 2023 Det er dessverre vanlig barnehagen og umulig å unngå helt, men man skal selvsagt ikke bli møtt slik som du ble. Jobbet selv som ped leder tidligere, og hadde som mål at dersom et barn ble bitt eller klort en gang, så skulle vi voksne gjøre absolutt alt vi kunne for at det ikke skulle skje igjen. Da var det ekstra fokus på å skjerme akkurat det barnet, i noen tilfeller er det enkelt fordi man vet hvem det er som klorer og biter. De fleste barn gjør jo ikke dette. Men plutselig kan det komme fra et barn som ikke vanligvis har den type atferd, og da er det vanskelig å avverge. Du bør kunne forvente at dette ikke gjentar seg tenker jeg: Anonymkode: e4ff7...30c
l.lune Skrevet 22. september 2023 #3 Skrevet 22. september 2023 (endret) Hun har til om slått og kloret andre barn. Det allerede skjedde flere ganger., og nå er hun på min unge. Jeg syntes ikke det er greit og kan ikke aksaptere det. Hun har en ekstra vikariat som kun passer på henne,( det bh sier!. ) men alikevel hendte den hendelsen.. Endret 22. september 2023 av l.lune
AnonymBruker Skrevet 22. september 2023 #4 Skrevet 22. september 2023 l.lune skrev (20 timer siden): Hun har til om slått og kloret andre barn. Det allerede skjedde flere ganger., og nå er hun på min unge. Jeg syntes ikke det er greit og kan ikke aksaptere det. Hun har en ekstra vikariat som kun passer på henne,( det bh sier!. ) men alikevel hendte den hendelsen.. Ok. Dette skjer daglig i hver eneste barnehage. Barn Mener du at den ansatte skal (og tror du at den kan) være max 50 cm unna jenta hele arbeidstiden sin eller? Anonymkode: f8ab6...62a 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #5 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok. Dette skjer daglig i hver eneste barnehage. Barn Mener du at den ansatte skal (og tror du at den kan) være max 50 cm unna jenta hele arbeidstiden sin eller? Anonymkode: f8ab6...62a Åpenbart at dette er et barn med utfordringer da det er satt inn en ansatt som skal passe på henne. Dette er ikke dagligdags normal atferd, selv om hendelser kan skje. Men ikke hver dag fra samme barn. Anonymkode: bb127...784 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #6 Skrevet 23. september 2023 On 9/22/2023 at 4:19 AM, l.lune said: Hun har til om slått og kloret andre barn. Det allerede skjedde flere ganger., og nå er hun på min unge. Jeg syntes ikke det er greit og kan ikke aksaptere det. Hun har en ekstra vikariat som kun passer på henne,( det bh sier!. ) men alikevel hendte den hendelsen.. Om bhg har en ekstra ressurs på barnet ville jeg også forventet at barnet ble holdt mer i tøylene ja. Jeg ville dratt til legen, krevd avvik og meldt til kommunen Anonymkode: 66078...e23 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #7 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ok. Dette skjer daglig i hver eneste barnehage. Barn Anonymkode: f8ab6...62a Nei, normale barn driver ikke og klorer og slår andre barn hver dag. Det må settes ekstra ressurs på barnet, og jeg ville meldt eposiden(e) inn til alt som kan meldes inn til. Barn skal slippe å bli plaget i barnehagen på denne måten, det skal være et trygt og godt sted. Anonymkode: c9a5b...c44 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #8 Skrevet 23. september 2023 Helt normalt at sånt skjer i bhg! Anonymkode: e8493...5a0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #9 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nei, normale barn driver ikke og klorer og slår andre barn hver dag. Det må settes ekstra ressurs på barnet, og jeg ville meldt eposiden(e) inn til alt som kan meldes inn til. Barn skal slippe å bli plaget i barnehagen på denne måten, det skal være et trygt og godt sted. Anonymkode: c9a5b...c44 Å joda normale barn som du kaller det gjør det Anonymkode: e8493...5a0 1
Drizzt Skrevet 23. september 2023 #10 Skrevet 23. september 2023 Selv om det er normalt at det skjer i barnehagen, men det betyr ikke at det er greit at det skjer. Det er helt uakseptabelt at ped.lederen har svart slik. Da ville jeg kontaktet barnehagens styrer og krevd et møte. Hvis det ikke tas grep straks at ditt barn opplever trygghet og slipper å bli mishandlet av det andre barnet, så ville jeg varslet kommunen og ved behov statsforvalter. Du må stå på for ditt barn hvis ingen andre gjør det. Ditt barn har krav på trygghet i barnehagen. Hvis styrer spør hvilke tiltak du foreslår, så må du sette som minimumskrav at jenta ikke er i nærheten fysisk til ditt barn og at de holdes adskilt uten at det går utover ditt barns sosialisering med andre barn. 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #11 Skrevet 23. september 2023 Hvis barnet har ekstra ressurs så burde denne ressursen klare å passe på at dette ikke skjer. Hvis det har skjedd utenfor ressursen sin arbeidstid så må noen andre passe på når ressursen har gått hjem. At man hat utfordringer eller en diagnose gir ikke rett til å være stygg med andre, bevisst eller ubevisst. Dette er de voksnes ansvar å forhindre at skjer. Uhell kan skje, men hvis de voksne vet at barnet er stygg mot andre hvis det ikke er under oppsyn så må de følge med 100% av tiden. Anonymkode: 1c789...06e 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #12 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvis barnet har ekstra ressurs så burde denne ressursen klare å passe på at dette ikke skjer. Hvis det har skjedd utenfor ressursen sin arbeidstid så må noen andre passe på når ressursen har gått hjem. At man hat utfordringer eller en diagnose gir ikke rett til å være stygg med andre, bevisst eller ubevisst. Dette er de voksnes ansvar å forhindre at skjer. Uhell kan skje, men hvis de voksne vet at barnet er stygg mot andre hvis det ikke er under oppsyn så må de følge med 100% av tiden. Anonymkode: 1c789...06e Ja jøss med to ansatte på 12 barn store deler sv dagen så går jo det superbra! For nei man for ikke assistent fordi ettt barn klorer /klyper /biter slår og nei de som gjør det har ikke nødvendigvis diagnose! Anonymkode: e8493...5a0 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #13 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Åpenbart at dette er et barn med utfordringer da det er satt inn en ansatt som skal passe på henne. Dette er ikke dagligdags normal atferd, selv om hendelser kan skje. Men ikke hver dag fra samme barn. Anonymkode: bb127...784 Jo det kan skje hver dag fra samme barn helt uten diagnoser Anonymkode: e8493...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #14 Skrevet 23. september 2023 l.lune skrev (På 22.9.2023 den 4.19): Hun har til om slått og kloret andre barn. Det allerede skjedde flere ganger., og nå er hun på min unge. Jeg syntes ikke det er greit og kan ikke aksaptere det. Hun har en ekstra vikariat som kun passer på henne,( det bh sier!. ) men alikevel hendte den hendelsen.. Selv om ett barn har en voksen på seg kam ting skje ! Anonymkode: e8493...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #15 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Å joda normale barn som du kaller det gjør det Anonymkode: e8493...5a0 Min barn har ikke kloret NOEN barn! Det kalles Normalt barn.... Og det er mange andre barn som klor ikke andre... De bruker ord ikke hender!!! Anonymkode: 3a91b...381 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #16 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja jøss med to ansatte på 12 barn store deler sv dagen så går jo det superbra! For nei man for ikke assistent fordi ettt barn klorer /klyper /biter slår og nei de som gjør det har ikke nødvendigvis diagnose! Anonymkode: e8493...5a0 Jo men hun har en diagnose som jeg fikk vite! Anonymkode: 3a91b...381
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #17 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jo men hun har en diagnose som jeg fikk vite! Anonymkode: 3a91b...381 Har barnehagen fortalt deg at ungen har en diagnose og at barnet har en ekstra ressurs på seg? Anonymkode: 5b465...3d1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2023 #18 Skrevet 23. september 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Min barn har ikke kloret NOEN barn! Det kalles Normalt barn.... Og det er mange andre barn som klor ikke andre... De bruker ord ikke hender!!! Anonymkode: 3a91b...381 "Normale" barn uten diagnoser kan fint komme i faser med kloring, biting og liknende! Ærlig talt, det er snakk om barn. De er på forskjellige steder når det kommer til utvikling både sosialt og språklig selv om de er i samme aldersgruppe, og ikke alle kan sette ord på følelser i denne alderen! Når det er sagt så er det uakseptablet at det ikke blir gjort noe videre her for å skjerme ditt barn. Jeg ville bedt barnehagen om en tiltaksplan. Anonymkode: 43d30...697 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #19 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min barn har ikke kloret NOEN barn! Det kalles Normalt barn.... Og det er mange andre barn som klor ikke andre... De bruker ord ikke hender!!! Anonymkode: 3a91b...381 🤦🏻♀️ Anonymkode: e8493...5a0 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2023 #20 Skrevet 24. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min barn har ikke kloret NOEN barn! Det kalles Normalt barn.... Og det er mange andre barn som klor ikke andre... De bruker ord ikke hender!!! Anonymkode: 3a91b...381 Ditt barn er 3 år. De andre barna på avd er også 3 år. Du er mor, og du er ikke barnehagen. Du vet ikke om andre barn slår andre, klorer, dytter eller tar fra leker. Normalt barn?? Uff.. Barnehage barn er under utvikling. De kan oppleve frustrasjon, sinne, være lei seg osv. uten at de klarer å sette ord på det og argumentere for seg slik som voksne. De blir heller ikke møtt på sine behov alltid fra andre barn da de heller ikke har utviklet hjerne. Barn i 3 års alderen er egosentriske. Alt er meg meg og mitt mitt. forskning viser at 98% av alle småbarn slår, dytter eller klorer. Dette er normal utvikling! Voksne i barnehagen skal være tett på og lære de og gi de erfaringer. Jeg jobber i barnehage, og jeg anbefaler deg å lese litt litteratur om små barn, hjerneutvikling, samspill med andre barn, språkutvikling, sosial kompetanse. fint at du gir beskjed til personalet slik at de følger ekstra med. Anonymkode: d50f9...84a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå